رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 16 April

در میان تهاجم فرهنگی و هجمه بسیاری از تولیدات فرهنگی غرب انیمیشن، یکی از بهترین روش های  انتقال مفاهیم و معرفی قهرمانان و پهلوانان  این مرز بوم در عرصه های مختلف ، از جمله دوران دفاع مقدس به نسل جدید است. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ سریال پویانمایی «سلام […]

در میان تهاجم فرهنگی و هجمه بسیاری از تولیدات فرهنگی غرب انیمیشن، یکی از بهترین روش های  انتقال مفاهیم و معرفی قهرمانان و پهلوانان  این مرز بوم در عرصه های مختلف ، از جمله دوران دفاع مقدس به نسل جدید است.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ سریال پویانمایی «سلام بر ابراهیم» که راوی زندگی و رشادتهای جاویدالاثر ابراهیم هادی است و در گروه نوجوان این مرکز به تولید رسید در زمره آثار فاخر، مطلوب و با کیفیت  ایرانی قرار می گیرد  که از آغاز پخش تا کنون توانسته بازخوردهای مثبت بسیاری را از سوی مخاطب به خود اختصاص دهد.

بنا براین گزارش حمیدرضا جلالی، کارشناس حوزه انیمیشن پیرامون این پویانمایی گفت :«سلام بر ابراهیم  اثری است که به جرآت می توان آن را  نسبت به دیگر تولیدات صداوسیما در حوزه پویانمایی متمایز دانست.

جلالی با بیان اینکه سلام بر ابراهیم یک تولید کم‌سابقه و حتی بی‌سابقه در حوزه انیمیشن ایرانی است، افزود: علی رغم صرف بودجه‌های فرهنگی بسیاری که تاکنون  در حوزه‌ها مختلفی همچون تلویزیون و سینما در راستای معرفی قهرمانان و پهلوانان کشور در زمینه های مختلف داشته ایم معتقدم  هنوز نتوانسته ایم آنطور که باید موفق شویم یعنی خروجی مناسبی نسبت به هزینه‌های انجام شده وجود نداشته است. و کار‌هایی هم  که به نتیجه رسیده   اغلب به صورت خودجوش بوده ، مانند انتشار کتاب «سلام بر ابراهیم» که حاصل تلاش خانواده شهید هادی بوده است. به طور کل  از آنجا که در حوزه تولید انیمیشن نیز از دهه ۷۰ که شعله های آتش جنگ تازه فروکش کرده تابه امروز هیچ کاری در سطح «سلام بر ابراهیم» تولید نشده، از این‌رو می‌توان عنوان نمود، تولیداین کار با چنین سطحی بی‌سابقه است.»

او با بیان اینکه هر روز شاهد  گرایش بیشتری ازنسل کودک و نوجوان  این مرزوبوم به سمت بهره گیری از فضای مجازی هستیم که بواسطه این فضا، مخاطب کودک و نوجوان بیش از پیش در زمره مصرف کنندگان مباحث و کالاهای فرهنگی غرب قرار می‌گیرند ادامه داد: «در مقابل این حجم مصرف از فرهنگ غرب ، هیچ رژیم مصرف و رژیم سلامت مصرف محتوای فرهنگی، برای کودکان و نوجوانان تعریف نشده است. در حالی که کودک امروز قرار است در ۲۰ یا ۳۰ سال آینده به مدیر این کشور تبدیل شود پس  باید به جای آشنایی با قهرمانان شیطانی مانند «اسپایدرمن»  با قهرمانان و پهلوانان سرزمین خود آشنا شود.»

جلالی با اشاره به اینکه «ما در حوزه تلویزیون برای اولین بار سراغ پهلوانان شهید دفاع مقدس رفتیم و از این منظر نیز کار سلام بر ابراهیم بی‌سابقه است.» این کارشناس حوزه انیمیشن تأکید می‌کند: «در بحث کیفیت تولیدات، بودجه در نظر گرفته شده برای حوزه فرهنگ، بسیار لاغر و در مقابل انتظار مردم و مسئولان از آن بسیار چاق است! در حالی که کشوری مانند امارات چندی پیش با هزینه ۳۰ میلیون دلاری یک انیمیشن موهن درباره شخصیت پیام اسلام (ص) و بلال حبشی صحابه ایشان تولید کرد که در نهایت تنها ۲ میلیون دلار فروخت که نسبت به هزینه صرف شده یک شکست بود، اما اماراتی‌ها این هزینه را برای تولید انیمیشن انجام دادند. در حالی که پولی که برای ساخت چنین اثری در امارات شد از کل بودجه‌ای که صداوسیما برای تولید انیمیشن در نظر می‌گیرد بیشتر است.»

جلالی با اشاره به کیفیت بالای فنی و هنری مجموعه پویانمایی «سلام بر ابراهیم» می‌گوید: «این کار پویانمایی از حیث قاب‌شناسی، طراحی کاراکتر و کیفیت بصری، بسیار بالاتر از سطح پویانمایی در ایران است، به نوعی که می‌توان آن را مشابه صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی و بالا رفتن از مرحله گروهی دانست. ما در سه دهه گذشته هیچ کار تلویزیونی نداریم که بتواند در سطح کیفی با این کار رقابت کند.»

این کارشناس صنعت انیمیشن ادامه می‌دهد: «اکنون که سلام بر ابراهیم ساخته شده و سطح توقع را بالا برده و استاندارد‌های تازه‌ای را تعریف کرده است، نباید در این مرحله متوقف شود. باید از جبلی رئیس صداوسیما و برمهانی معاونت سیما بخواهیم از تولید چنین کار‌هایی که به معرفی قهرمانان دوران دفاع مقدس می‌پردازد، حمایت کنند. سلام بر ابراهیم از این نظر کار خوبی است که سراغ شهید هادی رفته است که گِل‌مایه یک روایت خوب را در زندگی خود دارد. باید چنین کار‌هایی در صداوسیما ادامه پیدا کند و تقویت شود.»

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار