رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • دوشنبه 28 شهریور 1401 - 09:59
  • کد خبر : 106897
  • تئاتر
  • چاپ خبر : «چشم های تیله ای» و کابوس های شبانه

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «چشم های تیله ای» به نویسندگی و کارگردانی امیر شفیعی از ۱۶ شهریور تا ۸ مهر ماه ۱۴۰۱ در پردیس تئاتر شهرزاد بر روی صحنه است. نمایش «چشم های تیله ای» مونولوگی است از زبان یک دختر ۴ ساله که مادرش هنگام زایمان او از دنیا رفته و درگیر کابوس های […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «چشم های تیله ای» به نویسندگی و کارگردانی امیر شفیعی از ۱۶ شهریور تا ۸ مهر ماه ۱۴۰۱ در پردیس تئاتر شهرزاد بر روی صحنه است.
نمایش «چشم های تیله ای» مونولوگی است از زبان یک دختر ۴ ساله که مادرش هنگام زایمان او از دنیا رفته و درگیر کابوس های وحشتناک شبانه است. کسی برای او قصه نمی‌گوید و تنها همدم اش عروسکی است زیبا. دختر در رویاهایش عروس می‌شود، مادر می‌شود و…
شفیعی درباره ایده اولیه نمایشنامه توضیح داد: “این نمایش سال ۱۳۹۱ نوشته شد و ذهن من آن روزها درگیر قضایای فرزند کشی بود و همیشه فکر می‌کردم غیر از مسائل متعصبانه و بحث های ناموسی، آیا یک پدر می‌تواند فرزند خودش رو بکشد و چرا؟ که این طرح به ذهنم آمد و کم کم پرورش اش دادم و بازنویسی کردم. بیشتر در این نمایشنامه فقدان قصه و اینکه بچه های امروز ما دیگه قصه نمی‌شنوند و با وسایل دیگر سرگرم می‌شوند تا پدر و مادر به کار خود برسند پر رنگ شده و تاکید بیشتری روی آن کردم. دختر ۴ ساله قصه من و بیشتر شخصیت های این نمایش از تشنه بودن شنیدن قصه خود مدام خبر می‌دهند و اینکه نمی‌شنوند و زمانی قصه گفته می‌شود که دیگه کار از کار گذشته و دیر شده است.”


وی همچنین از مراحل ساخت این نمایش گفت: “سال ۱۴۰۰ در موسسه بهار امید که مشغول تدریس بازیگری در ترم اول بودم. فارغ التحصیلان این موسسه همیشه در آنجا رفت و آمد داشتند و صحبت می‌کردیم و سوال های بچه ها را جواب می‌دادم. روزی به بابک پرهام، مدیر موسسه گفتم من می‌خواهم یک مونولوگ کار کنم و نمی‌خواهم بروم سراغ بازیگر چهره و مشهور، لطفا یک هنرجوی متعهد و باهوش به من معرفی کن. ایشون هم لطف کردند و سپیده کُردیان را به من معرفی کردند. تمرین ها آغاز شد و ۱۱ ماه تمرین داشتیم که در این بین تغییرات در متن، طراحی صحنه، طراحی لباس، طراحی نور اتفاق افتاد. از همه مهم تر حضور بابک پرهام عزیز بود که در مشورت دادن به من و جلسات متعدد و ایده پردازی در خصوص نقش های متن و طراحی صحنه کمک بسیار بسیار بزرگی به من کرد چون این کار با اینکه مونولوگ است اما هفت شخصیت دارد که به شدت ذهن من را درگیر کرده بود و نیاز داشتم که چنین فردی که احاطه خوبی به هنرهای نمایشی دارد در کنارم باشد. وقتی کار آماده شد جلسه ای با آقای جعفری، مدیریت محترم پردیس تئاتر شهرزاد داشتم و ایشان گفتند متن را برایم بفرستید تا بخوانم. بعد تماس گرفتند و گفتند نمایشنامه را دوست داشتند و خواستند که تقاضای بازبینی بدهم. کارها با کمک و همکاری ایشان و عوامل خوبشان انجام شد و بازبینی کار هم مورد قبول واقع شد و اجراها آغاز گردید.”


کارگردان نمایش چشم های تیله ای دلایل خود از اجرای متن را اینگونه شرح داد: “خوانش من از این متن شاید آن چیزی نباشد که تماشاگر برداشت می‌کند. من تماشاگر را آزاد گذاشته‌ام تا با زیست اجتماعی و خانوادگی و تربیتی که تا زمان دیدن این نمایش داشته است برداشت خودش را داشته باشد، برای همین نمایش پایان پیدا نمی‌کند و همین جور که شخصیت این نمایش می‌گوید :این قصه در شما ادامه پیدا خواهد کرد… من سعی کردم یک نقطه ای از احساس تماشاگر را هدف بگیرم که شاید خودش تا حالا به آن فکر نکرده و بعد از رفتن از سالن تا چند وقت درگیر باشد. مسئله اصلی من فقدان قصه در دنیای امروز است و اینکه چقدر همه ما تشنه شنیدن یک قصه خوب هستیم.”
سپیده کردیان، بازیگر این نمایش، اولین تجربه بازیگری خود در یک اجرای عموم را از سر می‌گذراند.
شفیعی درباره دلیل انتخاب یک بازیگر کار اولی برای نمایش خود گفت: “من همیشه دوست دارم خودم را در حیطه هنرهای نمایشی به چالش بکشم. ببینم کجا ایستاده ام؟ چه می‌کنم؟ آیا با گذشت این همه سال از تمام شدن تحصیلات دانشگاهی هنوز جستجوگر و مشاهده گر خوبی هستم یا نه؟ انتخاب سپیده کُردیان با همفکری بابک پرهام اتفاق خیلی خوبی بود. ایشان بسیار باهوش و با پشتکار جدی و سختکوش هستند. شیوه کارگردانی من اینگونه است که از بازیگر می خواهم برای نقش یا نقش هایش ایده بیاورد و از روز اول تعیین نمی‌کنم این شخصیت چی هست و چه می‌کند و هدفش چیست، بازیگر باید نقش را جستجو کند، کشف اش کند، برایش گذشته نویسی کند و از درون خودش عبورش دهد تا شخصیت بر روی صحنه شکل بگیرد. حالا این مراحل را فکر کنید ایشان قرار بود برای هفت شخصیت انجام دهد. ۱۱ ماه بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. خصوصا بازیگر این کار اما نتیجه برای من رضایت بخش بود. در این یک سال هم من آموختم و هم او. امیدوارم اتفاق های خوبی برای ایشان بیافتد.”


ایشان در پایان افزود: “من سالها بخاطر بی مهری خیلی ها از حوزه تخصصی خودم یعنی هنرهای نمایشی دور بودم اما از مطالعه و نوشتن این سالها دست نکشیدم. آشنایی من با بزرگ مردی همچون بابک پرهام و موسسه بهار امید، امید تازه ای در من تابید و شروع تازه ای برای من شد تا مجدد به دنیای نمایش برگردم. در حال حاضر هم برای جشنواره تئاتر فجر متن یکی از نمایشنامه نویسان خوب را ارائه داده ام که امیدوارم مورد پذیرش قرار بگیرد و مجدد به تمرین و چالش های جدید بازگردم.”
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: وحید مینا، مشاور کارگردان: بابک پرهام، دستیار کارگردان: رضا طاهری، منشی صحنه: مبینا سرلک، طراح صحنه و لباس: فیروزه قاسم پور، طراح نور: علیرضا شاه حسینی، طراح پوستر و بروشور: هدا اساسی، مدیر تولید: سعید سپیدنامه، مدیرصحنه: علی فراهانی، دستیار صحنه: محمد موذنی، ساخت تیزر: مهدی خان احمدی، گوینده تیزر: میلاد محمدی، روابط عمومی: گروه رعنا (روابط عمومی نمایش ایران)، مشاور رسانه: مطهره کشاورز محمدیان، عکاس: علیرضا آل داوود، گریم: فاطیما محمدی، ساخت دکور: استودیو ساخت دکور لوتکا، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری هنری بهار امید.
نمایش «چشم های تیله ای» از ۱۶ شهریور تا ۸ مهر، ساعت ۱۹، در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد بر روی صحنه است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار