رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 14 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April

«رعنا دختر دهقان» کاری از گروه کودک مرکز پویانمایی صبا که به تهیه کنندگی علی نجفی امامی و کارگردانی محمد نجفی امامی تهیه و تولید شده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛  علی نجفی امامی تهیه کننده مجموعه پویانمایی «رعنا دختر دهقان»، با بیان اینکه سری جدید این مجموعه در […]

«رعنا دختر دهقان» کاری از گروه کودک مرکز پویانمایی صبا که به تهیه کنندگی علی نجفی امامی و کارگردانی محمد نجفی امامی تهیه و تولید شده است.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛  علی نجفی امامی تهیه کننده مجموعه پویانمایی «رعنا دختر دهقان»، با بیان اینکه سری جدید این مجموعه در حال نگارش می باشد، گفت : داستان های مهارت محور این پویانمایی سعی می کند تا ماجراهای خود را در قالب تلفیقی از مباحث طنازانه و درام به مخاطب ارائه دهد.

وی افزود: از آنجایی که هدف از ساخت این مجموعه آموزش مهارت­ های مختلفی همچون چگونگی مواجهه با مسائل زندگی و ارائه راهکارهای درست به جهت حل آنها، خلاقیت و تصمیم گیری به کودکان بوده ،  بنابراین درمسیر تولید آن به صورت جدی تلاش نمودیم تا محتوای ماجراها و چالش هایی که شخصیت های این مجموعه با آن مواجه می شوند مطابق با دغدغه  ها و مسائل روز جامعه باشد. در همین راستا، ما دو دسته چالش را در داستان های خود ضمن روایت مصور کردیم که دسته اول شامل چالش­ های اجتماعی  وحتی جهانی از جمله بحث خشکسالی، آلودگی هوا، بازیافت زباله و …  می باشد که امروز، تمام مردم جهان،  به خصوص مردم ایران به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی و اجتماعی مختص به خود به صورت جدی درگیر آنها هستند و مبحث رفع آنها، نیازمند فرهنگ سازی و آموزش به مخاطبان به ویژه مخاطب  کودک و نوجوان دارد.

نجفی امامی در ادامه گفت: یک دسته دیگر از چالش های مهم روزمره که در «رعنا دختر دهقان» مطرح می شوند مشکلات و مسائلی در حوزه ارتباط و مدیریت روابط است که فارغ از دوره و عصر و زمان، همه انسان ها با آن درگیر هستند. و از میان آنها می‌توان به مواردی  چون سوءتفاهم، اختلاف نظر، بخشش و …اشاره داشت که به صورت جدی در داستان های  این مجموعه مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ارتباط با علل ادامه دار بودن این مجموعه انیمیشن و تولید سری  چهارم وپنجم آن اظهار داشت: داستانهای مجموعه «رعنا دختر دهقان» نه تنها ، دارای جذابیت روایی هستند و متکی به معماهای مختلف و چالش هایی قابل لمس طراحی شده اند بلکه به لحاظ محتوایی جلوه های بصری و کیفیت تصاویر نیز به گونه ای است که  کودکان ضمن هم ذات پنداری با شخصیت های داستانی مخصوصاً خود رعنا، لذت زیادی را از تماشای ماجراها و اتفاقات هیجان انگیز و عبرت آموز این مجموعه تجربه می کنند همچنین نا گفته نماند که در کنار همه این موارد کارگردانی خوب …..نیز یکی از عواملی است که سبب ادامه دار شدن رعنا دختر دختر دهقان شد لازم به ذکر است، با توجه به جلسات و هماهنگی های صورت گرفته با واحد طرح و برنامه (مرکزپویانمایی صبا) مجموعه جدید با اعمال برخی تغییرات ساختاری  در داستان ها ی خود و نگاه متفاوت به مسائل زیست محیطی،اجتماعی و ارتباطی البته فارغ از معما محور بودن صِرف قصه ها ، در فصل های جدیدی تولید و عرضه خواهد شد.

وی در ارتباط با کاراکتر اصلی این مجموعه بیان کرد: رعنا نمادی از یک دختر مسلمان، با اعتماد به نفس، خلاق و سخت کوشی ایرانی است که با اتکا به ظرفیت های درونی خود و همچنین بهره  مندی از روحیه‌ی مشارکت افزایی و مشورت  گیری، می تواند نقش موثری در بهبود شرایط زندگی خود و جامعه داشته باشد.

تهیه کننده «رعنا دختر دهقان» در پاسخ به این سوال که ماجراهای این انیمیشن چقدر متکی به روایت در کالبد شخصیت‌های روستایی و فضای روستاست گفت: وقتی بحث از آموزش و فرهنگ سازی در ارتباط با کودکان می شود، مجبور هستیم  مسائل پیچیده ی اجتماعی را ساده­ سازی کنیم تا کودکان بسته به ظرفیت و توان ذهنی خود و درک و شناخت نسبتاً محدود خویش بتوانند، ضمن کسب آگاهی درباره پدیده های مختلف، روش صحیح مدیریت آنها را نیز فرا بگیرند. از این رو، انتخاب روستا که ساختار اجتماعی و ارتباطی ساده تری دارد، این مکان را برای ما فراهم کرد که مهمترین و حتی گاه پیچیده ترین مسائل و چالش های روز کشور را در قالب داستان هایی جذاب با ساختار محتوایی ساده و قابل فهم با کودکان در میان بگذاریم و ضمن آگاه­ کردن آنها از خطرات و تهدیدات، الگوهای صحیح فکری و رفتاری را به آنان آموزش دهیم.

نجفی امامی درباره سهم رعنا دختردهقان از اقتباس تصریح کرد: در فصل های قبل، حدود ۲۰ درصد از داستان­ها، از روایت­ها و حکایت های قدیمی اقتباس شدند و ما بقی قصه ها به صورت خلاقانه و تالیفی، به نگارش درآمده اند.

وی پیرامون استفاده از مباحث طنازانه در برخی داستان های این مجموعه پویانمایی افزود: علت به کارگیری طنز در این مجموعه آن است که ما تلاش داشتیم از طریق به کارگیری این ژانر و استفاده از صحنه  ها و اتفاقات و حتی گاه دیالوگ های خنده دار، کمی از بار جدیت مسائل و چالش های داستانی بکاهیم . در واقع نگاه طنازانه در برخی بخش های این مجموعه ضمن اینکه به جذابیت پویانمایی رعنا دختر دهقان افزوده به داستان های ما کمک کرده تا بتوانیم موضوعاتی که حتی گاهی بزرگسالان را نیز  می­تواند دچار هراس کند، به شکلی لطیف و جذاب به کودکان ارائه کنیم .

وی افزود : این مجموعه به لحاظ محتوایی ، ساختاری و فنی تفاوت های متعددی با اغلب آثار مشابه دیگر دارد. از جمله در حوزه روایت، ما تلاش کرده ایم تا فیلمنامه ها همگی قصه­ محور باشند و در پسِ قصه ، آموزش های کاربردی و جذاب به مخاطبان ارایه شود. از این رو  داستانها  شکل نصیحت گونه پیدا نکرده و از سوی دیگر  داستان های این انیمیشن  مهارت محور بوده و در قالب دیالوگ و رویدادهای متفاوت ، موضوعات مهمی  چون اعتماد به نفس، بخشش و … را به مخاطبان آموزش می دهند. همچنین در حوزه ساختاری و فنی، این مجموعه یک کار بسیار پیچیده محسوب می شود که به واسطه کارگردانی خوب و بهره­ مندی از عوامل حرفه ای، به شکل شایسته­ ی تولید شده است.

نجفی امامی درباره میزان موفقیت این انیمیشن در میان مخاطبان بیان کرد: بر اساس ارزیابی های سازمان صداوسیما و همچنین ارزیابی هایی که خود ما در شرکت سیماپردازان ستایش انجام داده ایم، این مجموعه توانسته از کودکان شش و هفت ساله تا کودکان دوازده ساله را به خوبی جذب خود کند. در واقع محتوای داستانی و شیوه روایت مجموعه، به گونه ای بوده که هم کودکان کوچکتر توانسته اند با آن ارتباط بگیرند و در سطح خود از مفاهیم آن استفاده کنند، هم کودکانی که سن نسبتاً بیشتری دارند. البته ناگفته نماند این انیمیشن  در تولید سری جدید خود با تغییراتی در محتوا و داستان مواجه شده به طور مثال  در فصل های جدید، رعنا همچنان دختری پیشرو، فعال، همدل و دارای اعتماد به نفس است اما دیگر نقش محوری را در حل مشکلات ایفا نمی کند. بلکه همه  اهالی روستا در قالب یک کارگروهی و همدلانه نسبت به بهبود شرایط و حل مشکلات اقدام می کنند. بنابراین نقش رعنا در این میان، بیشتر انگیزه بخشی به دیگران و تشویق آنها است. از سوی دیگر، در سری جدید ما بحث معرفی فضای جذاب روستا و اهمیت آن در توسعه  ی یک کشور را نیز به صورت جدی مد نظر قرار داده  ایم.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار