به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، امیرمحمد یعقوب‌پور دبیر سرویس ورزشی روزنامه همشهری درباره میزان بالای مخاطب مستندهای ورزشی در خارج از کشور و معکوس آن در ایران گفت: باید بگویم که مستندهایی که اکثرا درباره حوزه ورزش تماشا می‌کنیم، همه به صورت گزارش‌های ورزشی تکراری از جام جهانی‌های مختلف و دیگر رویدادهای ورزشی بود. همچنین نکته دیگری هم که وجود دارد آرشیو محدودی است که با آن‌ها نیز شاهد مستند جذابی نیستیم.

او ادامه: بنابراین از نظر من نبود آرشیو جدید و جذاب و همچنین تکراری پیش رفتن روند آثار باعث می‌شود که مستندهای ورزشی اکثرا با اقبال مواجه نشوند مگر در نمونه‌های انگشت‌شماری. برای مثال فیلمی مانند «بِیرو» که در جشنواره فجر هم حضور داشت الان ۴ نفر است اما در مستندهای ورزشی بین‌المللی که مخاطبان زیادی هم دارند ما شاهد تصاویر جذاب و جدید و یک سناریوی قوی هستیم.

این فعال رسانه‌ای در حوزه ورزشی با اشاره به اینکه مقبول نبودن مستندهای ورزشی به دلیل نوع نگاه به این حوزه است، بیان کرد: الان مستند ورزشی که در دنیا بسیار دیده شده، اثری درباره فضای رختکن تیم‌های متفاوت فوتبال است. این مجموعه مستند که فصل‌های مختلفی هم داشته همراه با بازیکنان تیم‌هایی مانند چلسی، تاتنهام و… در رختکن حضور داشته و تصاویر به یادماندنی و جذابی را برای مخاطب خود ثبت کرده است.

او افزود: البته این آثار که با کیفیت خوبی هم تولید می‌شوند، بودجه خوبی هم برای ساخت اثر خود دریافت می‌کنند که نکته بسیار مهمی است که متاسفانه در ایران این موضوع کمی با دشواری همراه است.

دبیر سرویس ورزشی روزنامه همشهری عنوان کرد: درنهایت باید بگویم مردم علاوه بر اینکه انتظار دارند روایتی متفاوت را از یک رویداد ورزشی شاهد باشند همچنین علاقه‌مند به تماشای تصاویر جدید و جذاب هستند که بتواند آن‌ها را مجذوب کند.

یعقوب‌پور در پایان درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» در تولید آثار مستند در گونه‌های مختلف ژانر به ویژه در حوزه ورزشی بیان کرد: در ابتدا باید دید تا چه تعدادی فیلم مستند ورزشی به جشنواره ارسال می‌شود که من فکر می‌کنم تعداد بالایی نیست، به همین دلیل به نظر من ابتدا باید زمینه ساخت آثار در حوزه ورزشی فراهم شود تا درنهایت جشنواره نیز با نمایش آن‌ها حمایت خود را از مستندهای ورزشی نشان دهد.