رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 16 April

محمد طالقانی کشتی گیر پیشکسوت با تماشای مستند «برزخی‌ها» خاطرات خود از زنده یاد محمدعلی فردین بازیگر فیلم «برزخی‌های» ایرج قادری را مرور کرد. محمد طالقانی پیشکسوت رشته کشتی که از دوستان زنده‌یاد فردین بوده است، بعد از تماشای مستند «برزخی‌ها» که مساله توقیف فیلم «برزخی‌ها»ی ایرج قادری را مرور می‌کند، گفت: بسیار تحت تاثیر […]

محمد طالقانی کشتی گیر پیشکسوت با تماشای مستند «برزخی‌ها» خاطرات خود از زنده یاد محمدعلی فردین بازیگر فیلم «برزخی‌های» ایرج قادری را مرور کرد.

محمد طالقانی پیشکسوت رشته کشتی که از دوستان زنده‌یاد فردین بوده است، بعد از تماشای مستند «برزخی‌ها» که مساله توقیف فیلم «برزخی‌ها»ی ایرج قادری را مرور می‌کند، گفت: بسیار تحت تاثیر مستند «برزخی‌ها» قرار گرفتم و این تاثیرپذیری به دلیل مطلومیت ستارگان و چهره‌های سینمایی محبوبی نظیر محمدعلی فردین، ناصر ملک مطیعی و… است که همیشه به آن‌ها عشق می‌ورزیدم؛ هنرمندانی که در کشورمان ماندند و خوشحالم که با ساخت این مستند احقاق حقی هرچند کم درباره‌شان صورت گرفت و رجعتی به انسان‌هایی شد که سال‌ها زجر کشیدند تا بتوانند حسن نیت خود را ثابت کنند. زنده‌یادان فردین و ناصر ملک مطیعی با عملکردشان توانستند حقانیت خود را به جامعه ما ثابت کنند و باید تاسف بخورم از اینکه وقتی آخرین بار فردین را دیدم قرار بود سراغ مسئولان برویم تا شاید شرایط کاری‌اش دوباره سامان بگیرد اما نشد. حال امروز بعد از ۴۳ سال از انقلاب صحبت کردم درباره فیلم «برزخی‌ها» به اصطلاح جگر شیر می‌خواست که سازمان اوج به سراغ این سوژه رفت.

وی افزود: به دلیل همراهی با زنده‌یاد فردین می‌دانم که چقدر او را مورد کم لطفی قرار دادند، او با من بسیار مانوس بود. هنرمندی خیرخواه بود و در کارهای خیری مثل جمع کردن جهیزیه شرکت می‌کرد اما خودش مورد غفلت فرار گرفت. باید از او و همه کسانی که مظلوم مانده‌اند، یاد کنیم.

طالقانی با اشاره به خاطره خود از محمدعلی فردین عنوان کرد: من او را به چند دلیل بسیار دوست داشتم. در آخرین روزهای زندگی‌اش در شمال با ناصر ادیب به محضر او رفتم و داشت نذری به نیت حضرت ابوالفضل(ع) را هم می‌زد شاید و هیچکس نفهمید او چقدر معتقد بود. خاطره دیگری اما برایم زنده و تازه تر است. خوشحالم که دست‌کم در اواخر عمرش با او همراه شدم و به چند جا رفتم. هیچ وقت فراموشم نمی‌شود. وقتی جام جهانی کشتی در ایران برگزار شد، از او دعوت کردم تا به ورزشگاه امجدیه بیاید وچند  فن و تکنیک‌هایش را برای نسل‌های بعدی ماندگار کند. همینطور به او گفتم مردم می‌خواهند تو را ببینند و آمد و فینال مسابقات را دید. درست در زمانی که سالن مملو از جمعیت بود. من کاغذی را به پرویز سیروس پور از مدیران وقت کشتی دادم و نوشتم که فردین در بین جمعیت است و گفتم آن را باز نکند و بعدتر که کافذ را باز کرد و دید، باورش نمی‌شد فردین به آنجا آمده است. بسیاری از مردم اصلا نمی‌دانستند فردین کشتی گیر و برنده مدال نقره مسابقات جهانی توکیو و یک ورزشکار بااخلاق و واقعی است.

وی ادامه داد: باید بدانیم چه اجحافی در حق فردین و امثال او کرده‌ایم و من در سالن وقتی مردم از او آنقدر استقبال کردند برای دومین بار بود اشک‌های فردین را دیدم که در جو بسیار صمیمانه‌ای قرار گرفته بود و همان روز به من گفت بسیار خوشحال است که مردم آنقدر دوستش دارند و من در پایان کار به سختی توانستم او را از سالن به دلیل ازدحام و استقبال از او خارج کنم. در نظر مردم فردین انسانی وطن دوست بود و کارهای زیادی کرد که من تا امروز نگفته بودم و مستند «برزخی‌ها» بهانه‌ای خوب برای یاد کردن از این خاطرات و گفتن ناگفته‌ها شد.

طالقانی تصریح کرد: مستند «برزخی‌ها» بسیار شجاعت و انرژی خوبی دارد. به نظرم این فیلم می‌تواند واقعیت‌های جامعه و مظلومیت‌های اهالی فرهنگ و هنر را منتقل کند و ساخت آن جسارت می خواست. امیدوارم پخش و اکران آن باعث دیده شدن کسانی شود که مردم روزی دوست داشتند با آن‌ها زندگی کنند و در سینما آن‌ها را ببینند اما ما از آن‌ها این خواسته را دریغ کردیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار