به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، حمیدرضا محروقی، رییس پژوهشکده ثامن که با کارگردانی مستند «آستان خورشید» در بخش مسابقه مستندهای کوتاه شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره این اثر گفت: «آستان خورشید» بازنمایی و روایت قصه شهر مشهد است. این شهر از آن هنگام که امام رضا(ع) در ۱۲۰۰ سال قبل و در آستانه قرن سوم هجری، از مدینه به مرو هجرت کرده و سپس در نوقان توس به شهادت می‌رسد، پا به عرصه تاریخ می‌گذارد. همچنین این فیلم گذر از ادوار مختلف تاریخی شهر مشهد که رشد و بالندگی را نیز در دل خراسان بزرگ برایش رقم می‌خورد را به نمایش می‌گذارد.
وی افزود: این مستند، در درجه اول یک اثر هویتی است که با توجه به جایگاه ممتاز و بی‌بدیل مشهد به ‏عنوان یکی از قطب‏های مذهبی و فرهنگی جهان اسلام و تشیع، روایتی است از این منظر به قصه این شهر و مهمترین اتفاقاتی را که در توسعه و رشد آن نقش‏‌آفرین بوده‌‏اند به اجمال و در قالب بازنمایی عمدتاً سه بعدی مرور می‏کند و در سرتاسر این روایت، بین دو منظر«شهر به حرم» و «حرم به شهر» رفت و آمد دارد تا پیوستگی و در هم تنیدگی قصه و هویت مجموعه شهر و حرم و در واقع این حرم‌‏شهر را به تصویر در آورد.
رییس پژوهشکده ثامن در ادامه بیان کرد: مهمترین ویژگی این مستند، پشتوانه چندین ساله پژوهشی آن در پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن بوده که با مشارکت گروهی از همکاران پژوهشی و فنی و مشاوره و نظارت اساتیدی برجسته و البته مبتنی بر اسناد و منابع تاریخی معتبر انجام شده. علاوه بر این مستند کوتاه، محصولات چندرسانه‌ای دیگری هم توسط پژوهشکده در حال تولید است و همچنین در حال برنامه‌‏ریزی برای تولید نسخه بلند و سینمایی این مستند هم هستیم.
کارگردان مستند «نسیان» ادامه داد: همه واقفیم که مشهد مقدس به درستی «میراث معنوی و فرهنگی مردم ایران» است که طی سده‏‌ها، این میراث عظیم معنوی و فرهنگی را در طول زندگی پرماجرای خود خلق کرده است. متأسفانه این میراث معنوی، بارها مورد بی‌مهری و مداخلات گسترده‌ای به نام نوسازی شهری واقع شده که تخریب‌ها و خسارت‌های هویتی و‌ معنوی زیادی را به بار آورده. اتفاق نامیمونی که این روزها، زمزمه تکرارشان را در شهرهای دیگری مثل شیراز و قم و… می‌شنویم.
وی ادامه داد: ساخت این مستند، در راستای همان دغدغه و هدف فرهنگی و‌ هویتی است که تولید مستند انتقادی-سینمایی «نسیان» در سال ۱۳۹۵ رقم خورد و به نقد رویکردهای توسعه و مداخلات شهری به‌ویژه در بافت شهری پیرامونی حرم مطهر رضوی پرداخت و مورد اقبال بسیاری از متخصصین شهری، دانشگاهیان و دغدغه‏‌مندان هویت و فرهنگ واقع شد و همچنین در توقف طرح و اصلاح رویکرد اشتباه قبلی و جایگزین شدن یک طرح اصلاحی جایگزین در این بافت معنوی مهم و استراتژیک بسیار مؤثر بود.
کارگردان مستند «آستان خورشید» در بخش دیگری از صحبت‌هایش در باره جشنواره «سینماحقیقت» افزود: نفس این جشنواره برای طرح دغدغه‌‏‌ها و بلندگویی برای بیان مسائل مهم در گوشه و کنار کشور است که به لطف خدا و همت دست اندرکاران آن در همه این ادوار، به جایگاه مناسبی هم دست پیدا کرده است. امیدواریم در آینده نیز شاهد بالندگی و اثرگذاری بیشتر آن باشیم.