به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، کارگاه «تکنیک‌های مصاحبه در مستند» با حضور محسن اسلام‌زاده برگزار شد.

اسلام‌زاده در ابتدای این کارگاه گفت: معمولا برای کلاس‌هایم تلاش می‌کنم به صورت مدون پیش بروم و بهترین کتابی که مدنظرم است را تهیه می‌کنم و برهمین اساس کتاب منطبق با کارگاه ما کتاب «مصاحبه در فیلم مستند» روبرت صافاریان است که بخش هایی از آن را باهم مرور می کنیم و درباره آن صحبت خواهیم کرد.

این مستندساز ادامه داد: مصاحبه مانند بسیاری از عناصر سینمایی نه ذاتا خوب و نه ذاتا بد است و به آیتم ها و موارد گوناگونی بستگی دارد. سال گذشته دو مستند ساختم که یکی از آن ها بدون مصاحبه و دیگری برپایه مصاحبه بود. مستند «هیچ کس منتظرت نیست» بدون مصاحبه است و «پاییز پنجاه سالگی» که امسال در جشنواره «سینماحقیقت» نیز حضور دارد، کلا مصاحبه است. از مرداد ۱۳۹۹ ساخت مستند «پاییز پنجاه سالگی» را به من پیشنهاد دادند که البته بعد از ساخت مستند «هیچ کس منتظرت نیست» سراغش رفتم چون حقیقت مطلب این است که می‌ترسیدم نوع روایت مصاحبه محور کسل کننده باشد و به دنبال این بودم که با نوعی خلاقیت به آن بپردازم که درنهایت با این فرم و چیزی که می بینید آن را به تولید رساندم.

در بخش‌هایی از این کارگاه محسن اسلام‌زاده تکه‌های انتخاب شده از کتاب «مصاحبه در فیلم مستند» روبرت صافاریان را خواند و درباره آن‌ها صحبت کرد. همچنین متناسب با موضوع های مطرح شده، برش‌هایی از مستند «پاییز پنجاه سالگی» نیز به نمایش گذاشته شد و اسلام‌زاده کارگردان این مستند نکاتی را بیان کرد.

محسن اسلام‌زاده متولد ۱۳۵۹ و فارغ‌التحصیل رشته تصویربرداری، کارگردان، فیلمبردار و تهیه‌کننده فعال در زمینه سینمای مستند است. وی عضو انجمن مستندسازان خانه سینمای ایران و تهیه‌کننده شبکه‌های یک و مستند صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. از آثار وی می‌توان به مستندهای «تنها میان طالبان»، «هیچ کس منتظرت نیست»، «پاییز پنجاه سالگی»، «سفر به سرزمین خورشید»، «یاران صبح»، «قیام صحرا»، «مادران انقلاب»، «اسرار زندان ابوسلیم»، «دلباخته»، «به نام آزادی» و… اشاره کرد. این مستندساز تاکنون موفق به دریافت چندین جایزه داخلی و خارجی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به جایزه بهترین فیلم بلند مستند از چهل و چهارمین جشنواره فیلم و ویدیو آتن برای مستند «تنها میان طالبان»، جایزه ویژه ناجی هنر در پانزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» برای مستند «هیچ کس منتظرت نیست»، جایزه ویژه دبیر جشنواره «سینماحقیقت» در بخش جایزه شهید آوینی برای مستند «زندگی میان پرچم های جنگی» اشاره کرد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» ۲۰ تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس ملت درحال برگزاری است.