رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 13 خبر


  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۱ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 19 May

مجموعه مستند تلویزیونی «انسان سازان» با هدف فرهنگ سازی در کار خیر و واکاوی زندگی خیرین مدرسه ساز در شبکه مستند سیما تولید می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ علی شهاب الدین تهیه کننده مجموعه مستند «انسان سازان» درخصوص این برنامه گفت: اسم این برنامه از نیت خیرین […]

مجموعه مستند تلویزیونی «انسان سازان» با هدف فرهنگ سازی در کار خیر و واکاوی زندگی خیرین مدرسه ساز در شبکه مستند سیما تولید می شود.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ علی شهاب الدین تهیه کننده مجموعه مستند «انسان سازان» درخصوص این برنامه گفت: اسم این برنامه از نیت خیرین مدرسه ساز، برگرفته شده است. چرا که معتقدیم هدف این افراد صرفا ساخت مدرسه نیست بلکه در راه انسان سازی و پرورش انسان ها قدم برمی دارند.

شهاب الدین خاطرنشان کرد: مستند «انسان سازان» علاوه بر معرفی خیرین مدرسه ساز به واکاوی و شخصیت ۱۰ خیر و مدرسه ساز برجسته در تهران هم می پردازد.

وی در خصوص چرایی و ضرورت تولید این موضوع بیان داشت: پیرو جلسه ای که مقام معظم رهبری در سال های گذشته با رئیس وقت جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، مرحوم دکتر حافظی پدر مدرسه سازی ایران و تعدادی از خیرین امر مدرسه سازی داشتند معظم له امر مهم مدرسه سازی را «جهاد مقدس» تعبیر کردند. لذا لازم بود تا برای نشر و گسترش این فرهنگ اقدامات عملیاتی انجام شود که پس از مذاکره و تبیین ضرورت این امر مهم با مسئولان وقت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران اتفاق افتاد. پس از آماده سازی طرح، هسته اولیه همکاری این مجموعه مستندها همزمان با شروع به کار آقای یزدی به عنوان مدیر شبکه مستند روی داد.

شهاب الدین ادامه داد : در جلسه ای که با حضور محسن یزدی مدیر شبکه مستند و ناصری نیاکی مدیر گروه تولید این شبکه،  اکبر ابراهیمی مشاور وزیر آموزش و پرورش و برخی از اعضا و رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز تهران و بنده به عنوان طراح و تهیه کننده این مجموعه برنامه در شبکه مستند برگزار شد. پس از ارائه طرح و تصویب در شورای طرح برنامه ، مقرر شد ۵ قسمت از این مجموعه با حمایت مالی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و ۵ قسمت با حمایت مالی شبکه مستند تولید شود.

تهیه کننده این مجموعه مستند در خصوص طولانی شدن زمان تولید این پروژه گفت: به دلیل هم زمانی شروع این پروژه با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و ملاحظات خاص برای رعایت حال خیرین ، روند کار با کندی ناخواسته ای مواجه شد که با بازگشایی مدارس، فرایند تولید هم با زمان بندی مناسبی به پایان رسید.

شهاب الدین افزود: بنابر سیاست مدیر شبکه مستند و رعایت تنوع بخشی در کار برای تولید این ده قسمت از شش کارگردان با نام های رهبر قنبری، رضا اکبریان، پیام میرتبریزیان، محسن نجفی، مهدی رضایی و حنانه شهاب الدین استفاده شده است و من هم در دو قسمت علاوه بر نویسندگی و تهیه کنندگی، کارگردانی را انجام داده ام.

وی در مورد شخصیت ها و خیرین حاضر در این مستندها گفت: این مستندها بر اساس زندگی مرحوم حاج آقا پرداختی چیذری، حاج اکبر ابراهیمی اهیمی، دکتر ناصر قفلی، دکتر گل نراقی، مهندس رازفر، برادران عبدالحامد و محمد تقی معتمدیان، حاج حسین حیدری، نعمت بنی آدم، نیره قریشی و دکتر عذرا خزائی بوده است.

محمدرضا قربانی مشاور پروژه مجموعه «انسان سازان» درخصوص این مستند گفت: فعالیت مدرسه سازان به عنوان یکی از نهادهای مردمی کشور که حتی در دنیا هم از آن یاد می شود باید مورد توجه ویژه قرار گیرد چرا که ۴۰ درصد از مدرسه های کشور که حدود ۱۱۰ هزار مدرسه را شامل می شود با همت این عزیزان ساخته شده که علاوه بر بعدهای اجتماعی و فرهنگی به لحاظ اقتصادی، فعالیت آن ها قابل توجه است.

وی افزود: الان ۱۰ درصد مدارس کشور دو شیفت هستند که اگر خیرین مدرسه ساز نبودند این رقم به بالای ۵۰ درصد می رسید و از همین رو نقش خیرین به عنوان نهاد مردمی در بدنه اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

قربانی تاکید کرد: مخاطب اصلی رسانه ها، اجتماع است و رسانه به عنوان یک نهاد پرمخاطب و نهادهای مردمی به عنوان عناصر ارتباطی، یک وجه مشترک فعالیت دارند. ما در این مستند، بین یک نهاد پرمخاطب مردمی و خیرین مدرسه ساز و رسانه پیوند زدیم و ارتباط ایجاد کردیم و این تجانس و همراهی خیلی موثر بود.

وی با اشاره به این که در حوزه کار خیر یک تمدن چندهزار ساله داریم، خاطرنشان کرد: نخستین کارهای خیر و عام المنفعه در جامعه ایرانی رخ داده است که باید به نسل جوان انتقال دهیم.

دانش آموزان باید بدانند مدرسه سازی در ایران قدمت تاریخی دارد. مثلا ربع رشیدی که از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رود، نخستین و بزرگ‌ترین دانشگاه بین‌المللی ثبت شده در جهان و متعلق به ۸۰۰ سال پیش است .

ساخت مدرسه دارالفنون بیش از ۱۷۵ سال پیش در تهران، شناساندن میرزا حسن رشدیه بنیانگذار دبستان‌های نوین و پدر فرهنگ جدید آموزشی در ایران و یا جبار باغچه بان که بنیانگذار نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز بود.

این ها که با فرهنگ و تاریخ و تمدن ما عجین شده باید به عنوان میراث ماندگار به نسل جوان منتقل کنیم. این فرهنگ کم از داشته های اقتصادی ندارد و تولید چنین برنامه هایی با این مضمون و محتوای کمک می کند در آینده در مدارج علمی دانش حرکت کنیم .

قربانی در پایان با اشاره به این که ساخت مدرسه با نیت خدمت به هموطنان به توسعه علمی و فرهنگی کشور کمک بزرگی می کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم تولید و ساخت چنین مجموعه هایی و معرفی خیرین مدرسه ساز بتواند در راستای ترویج و تقویت بیش از پیش این فرهنگ در جامعه سهم مهمی ایفاء کند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار