رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
در گفتگو با سه کارشناس حوزه سینما مطرح شد؛

جشنواره فیلم فجر سرمایه مردم است

سیاست‌های سازمان سینمایی در تولیدات اخیر جشنواره فیلم فجر، تاکید بر مالکیت مردم بر سینما با رویکردی انقلابی و دینی است که با کشف استعدادهای جوان محقق می‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، رواج ادبیات انقلابی، دینی و مقاومت در محصولات سینمایی یک سال اخیر نشان می‌دهد […]

سیاست‌های سازمان سینمایی در تولیدات اخیر جشنواره فیلم فجر، تاکید بر مالکیت مردم بر سینما با رویکردی انقلابی و دینی است که با کشف استعدادهای جوان محقق می‌شود.

به گزارش سینماخانه و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، رواج ادبیات انقلابی، دینی و مقاومت در محصولات سینمایی یک سال اخیر نشان می‌دهد جشنواره امسال بیش از ادوار گذشته رنگ و بوی سینمای انقلابی و دینی را به خود گرفته است و فضای رضایت بخشی را برای فیلم‌سازان انقلابی فراهم کرده است. این رضایت تا جایی پیش می‌رود که نسبت به ادامه این روند در دوره‌های بعد و سالهای آینده امیدوارند. در این خصوص سه کارشناس حوزه سینما اظهارنظر کردند.

حمید بهمنی فیلمساز حوزه دفاع مقدس نیز این دوره از جشنواره فیلم فجر را واجد ویژگی‌های خاصی نظیر ادبیات انقلابی و دینی دانست و با اشاره به رویکرد سازمان سینمایی در دوره جدید گفت:  امسال جشنواره فیلم فجر به معنای واقعی یک جشنواره در حوزه انقلاب اسلامی است که باید آن را به فال نیک بگیریم. چند فیلمساز جوان با فیلم‌هایی در این جشنواره حضور پیدا کرده‌اند که این خود نویدبخش شکل‌گیری رویکردهای مناسبی در حوزه سینماست. البته برای نتیجه گیری کلی خیلی زود است و باید تا پایان جشنواره برای نتیجه بخش بودن این امر مهم صبر کرد و دید.

این نویسنده و کارگردان سینما  با انتقاد از برخی عملکردهای زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی همانند بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: برخی فیلم های حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به رغم گرفتن پروانه ساخت، حمایتی از این جریان نکرده‌اند.

بهمنی با بیان اینکه مسیر سختی برای تبدیل این جشنواره به یک جشنواره انقلابی داریم تاکید کرد: باید بپذیریم جشنواره فیلم فجر، رویدادی کاملا ملی است و در محدوده بازتاب انقلاب اسلامی، مفاهیم دینی، مقاومت، پیشرفت و ولایت‌پذیری راه بسیاری دارد. .

بهمنی با بیان اینکه معتقدم همه نوع فیلم باید ساخته شود تاکید کرد: اینکه تنها یک نوع فیلم در گیشه بفروش رسد و میلیاردها تومان گیشه را به خود اختصاص دهد، اقدامی نامناسب است و تنها کاربرد سرگرمی دارد. درحالی که باید سلیقه همه مردم را در نظر بگیریم تا علاوه بر سرگرمی، دست پر از سینما خارج شوند ،این نگاهی است که سازمان سینمایی در یکسال اخیر بر آن تاکید دارد.

حرکت رو به جلوی سینما

سیدرضا محقق، تهیه‌کننده سینما نیز درباره جشنواره چهل و یکم و ویژگی‌های این دوره مبنی بر رواج ادبیات انقلابی و دینی در ساخته‌های یک سال اخیر اینگونه گفت: با توجه به شعاری که برای جشنواره امسال درنظر گرفته‌اند، ادبیات انقلابی در آثار مشهود بوده و در راستای این سیاست‌ها و فرهنگ حرکت رو به جلویی دارد.

تهیه کننده فیلم «چرا گریه نمی کنی» افزود: این رویکرد سازمان سینمایی در توجه به مضامین انقلابی، نشان می‌دهد که مدیران سینمایی کشور امسال جهاد کرده‌اند و در شرایط سختی به این امر مهم پرداخته‌اند چرا که در این میدان بزرگ تبلیغاتی و فرهنگی شایسته عمل کرده‌اند.

محقق با بیان اینکه هر سال جشنواره‌ با بخشی از شاخصه‌ها و افراد برگزار می‌شود و تفاوت دارد، تصریح کرد: با این حال مطمئن هستم امسال، سال پرباری برای جشنواره فجر است، سال جشن سینمای ایران و  نسل جدیدی معرفی خواهند شد. این یکی از هدف‌های بزرگی است که در جشنواره امسال وجود دارد.

این تهیه‌کننده سینما رابطه جشنواره و رونق سینما را دوسویه و مکمل هم دانست و گفت: جشنواره فیلم فجر است که سینما را معرفی کرده و به همگان نشان می‌دهد، قطعا این رویداد مهم فرهنگی نقش مهمی در شناساندن و معرفی تولیدات سینمایی به عموم مردم دارد.  بسیاری از فیلم‌های خوب ما در همین جشنواره معرفی شده و به نمایش گذاشته شده‌اند. بسیاری از دوستان و همکاران ما در این جشنواره به سینما معرفی شده‌ و در شناخت فرهنگ، سینما و تبیین برنامه سال آینده سینما نقش بزرگی خواهد داشت. هر سال که جشنواره‌ای برگزار می‌شود تا دوره بعد، شاهد تغییرات شاخصی در این حوزه بوده‌ایم و امیدوار و مطمئن هستیم سال به سال این تحولات بهتر می‌شود. جشنواره فیلم فجر در ایران و جهان کاملا شناخته شده است و هر سال نیز به اعتبار آن افزوده می‌شود.

محقق با تاکید بر مالکیت اصلی جشنواره فیلم فجر به مردم، گفت: جشنواره فیلم فجر برای مردم است و کسی نمی‌تواند آن را تحریم کند چرا که مردم آن را دوست دارند. سینما، غذای فرهنگی و روحی مردم است و فکر نمی‌کنم هیچگاه این جشنواره تعطیل شود این در حالی است که جشنواره هر زمانی تحریم شده، استقبال مردم از آن بیشتر شد.

اصلاح مسیر در جشنواره چهل و یکم

در این خصوص پژمان کریمی نویسنده و منتقد سینما، معتقد است: یکی از انتقاداتی که پیش از این به جشنواره فیلم فجر برخی ادوار گرفته شده است ، تقابل و تضاد فیلم‌های به نمایش‌ درآمده در جشنواره با آرمان‌های انقلاب و مطالبات مردم است.براین اساس سیاست‌های سازمان سینمایی در دوره جدید، مبتنی بر حرکت به سمت سینمای تراز و انقلابی است.

وی افزود: به همین دلیل می‌بینیم از سال گذشته به این سو در جهت منزه شدن سینما و جشنواره قدم‌های بلندی برداشته شده و تقابل‌ها و تضادها تا اندازه‌ای رنگ باخته است. به نظر می‌رسد جشنواره چهل و یکم، جشنواره‌ای است که بتوان به عنوان یک دوره متفاوت نسبت به ادوار قبل به آن نگاه کرد اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی در پیش است.

این کارشناس و فعال حوزه سینمایی با اشاره به اینکه سازمان سینمایی با سیاستگذاری‌های هوشمندانه در حال ریل‌گذاری برای سینمای ایران است، تصریح کرد:  هدف از این سیاست‌گذاری ها چه در این دولت و چه دولت‌های آینده، حرکت سینمای ایران در مسیر هم تراز با انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از انتقادهای وارده به سینمای ایران، تغییر و تحول در سینما، همزمان با تغییر دولت هاست‌ و حتی در دوره‌ای سینما وجه ملی و انقلابی خود را کاملا از دست داده و  شاهد انزوای فیلمسازهای انقلابی بوده‌ایم. در حالی که اگر نقشه فرهنگی جامع و نقشه راهی مشخص وجود داشت، ریل‌گذاری سینمای ایران به خوبی صورت گرفته و در وضعیت رنگ‌باختگی‌ها و رنگارنگی سینمای ایران قرار نمی‌گرفتیم. حال این دوره از جشنواره نوید این را می‌دهد که در آینده شاهد این رنگ باختن‌ها نبوده و امیدوارم منجر به سینمایی در تراز انقلاب اسلامی و مبتنی بر غایات مردم انقلابی ایران باشد.

کریمی در خصوص رابطه جشنواره و رونق سینما نیز اظهار کرد: یکی از اهداف این جشنواره، ارائه الگو و تعیین راه در یک سال آینده است؛ هر اندازه جشنواره به درستی مبتنی بر اهدافش باشد، بیشتر الگو و افق روشنی را فراروی سینمای ایران ترسیم می‌کند.

وی با بیان اینکه جشنواره عرصه خودنمایی و تبلور استعدادها است، تاکید کرد: زمانیکه فیلمسازان جوان و اکثرا فیلم اولی در جشنواره معتبری همانند جشنواره فیلم فجر خوش می‌درخشند، به چشم بسیاری از نهادهای فرهنگی آمده و امکان ادامه فعالیت در اختیار آنها قرار خواهند گرفت. جشنواره فجر نیز از این نظر بسیار حائز اهمیت است. چنانکه جشنواره عمار امکان این فعالیت و عرصه کافی را برای فیلمسازان مستعد و جوانی فراهم کرد که در جشنواره فجر جایی نداشته‌اند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار