رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

فیلم سینمایی غریب که به تازگی اکران شده به مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی بعد از انقلاب اسلامی و سال‌های ۵۸ و ۵۹ می‌پردازد. سال هاست که قرار است درباره شهید محمد بروجردی از فرماندهان محبوب دهه ۶۰ فیلم یا سریالی ساخته شود، اما هر بار به دلایلی به تعویق می‌افتاد. چهره‌های مشهوری هم […]

فیلم سینمایی غریب که به تازگی اکران شده به مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی بعد از انقلاب اسلامی و سال‌های ۵۸ و ۵۹ می‌پردازد.

سال هاست که قرار است درباره شهید محمد بروجردی از فرماندهان محبوب دهه ۶۰ فیلم یا سریالی ساخته شود، اما هر بار به دلایلی به تعویق می‌افتاد. چهره‌های مشهوری هم در حوزه سینما در این سال‌ها پیش قدم شدند تا نام شان در صف سازندگان اثری مرتبط با شهید بروجردی قرار بگیرد. چهره‌هایی از فیلمسازان با سابقه دیروز همچون جمال شورجه، بهروز افخمی، فرهاد توحیدی و یا چهره‌های امروزی تری، چون محمدحسین مهدویان. تهیه کننده، نویسنده و کارگردانانی که تا پای تحقیق و نگارش و حتی پیش تولید پیش رفته اند، اما یک باره همه محاسبات شان هدر رفته و کار به سرانجام نرسیده است؛ یا بودجه مهیا نشده یا دلایل دیگری که سنگ اندازی‌های متعدد را پیش آورده است.

قرعه فال بالاخره به نام محمدحسین لطیفی خورد تا این بار گران و امانت گرانسنگ را به مقصد برساند. قبل‌تر از لطیفی، حامد عنقا به عنوان تهیه کننده بود که این بار کلید ساخت این پروژه را زد و خودش هم به عنوان نویسنده اصلی فیلمنامه شروع به کار کرد.

حضور این دو نام باعث شد انتظار‌ها از پروژه بالاتر برود و در عین حال در همه ماه‌هایی که نام «غریب» و شهید بروجردی به میان می‌آمد به اثری کنجکاوی برانگیز برای رسانه‌ها بدل شود تا زمانیکه این پروژه در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

رونمایی فیلم در جشنواره فجر با توفیقاتی در جلب نظر اصحاب رسانه هم همراه بود تا آنجا که وقتی نام بابک حمیدیان در میان کاندیدا‌های دریافت سیمرغ نبود بازتابی منفی هم در پی داشت، اما فارغ از آنچه برای فیلم رقم خورد این اثر می‌تواند یکی از امید‌های گیشه نوروز باشد.

اول؛ اکران نوروزی «غریب»
«غریب» حالا در مسیر اکران نوروزی قرار گرفته است. فیلمی که امید است بتواند تنور اکران نوروزی سال ۱۴۰۲ را گرما بخشد و با توجه به اینکه کمتر سازندگان امسال راضی شدند تا فیلم هایشان به اکران نوروزی برسد لازم است تمهیدات ویژه‌ای برای آثار نوروزی، سهم شان از تبلیغات و نوع اکران دیده شود. به ویژه که اکران نوروزی ۱۴۰۲ با ماه رمضان همراه است و در این سال‌ها که طرح‌هایی مثل اکران تا سحر نبوده است می‌طلبد امتیاز‌های ویژه‌ای برای فیلم‌ها دیده شود.

«غریب» اگرچه از ظرفیت لازم برای اکران برخوردار است، اما این تمهیدات نیز می‌تواند این پتانسیل را دوچندان کرده و توفیقات بیشتری به همراه آورد. «غریب» جدیدترین محصول سازمان اوج است که در اکران نوروزی حضور دارد. اوج آخرین بار با فیلم «به وقت شام» حاتمی کیا به اکران نوروزی راه یافت و فروش موفقی را هم در گیشه تجربه کرد و حالا پس از چند سال با یک اثر دیگر در اکران نوروز حضور خواهد یافت و باید دید این بار چقدر می‌تواند فروش گیشه را جا به جا کند.

دوم؛ ظهور دوباره یک قهرمان
اما «غریب» چه دارد که می‌تواند آورده مناسبی برای نوروز باشد؟ بنا به آماری که در سال‌های اخیر از اکران‌های نوروزی ارائه شده است دیگر صرف «کمدی بودن» نیست که مخاطب را به سالن سینما می‌کشاند و یا حتی رضایت او را در بر داشته باشد. مخاطب به دنبال فیلمی با همه مختصات یک اثر سینمایی است! قصه داشته باشد، فراز و فرود و تعلیق داشته باشد، تصویر و جذابیت‌های بصری و نفسگیر او را گاه میخکوب کند و در مورد اثاری که به قهرمانان ملی می‌پردازد بتواند با آن قهرمانان ارتباط برقرار کند. غریب تقریبا همه این موارد را داراست به انضمام اینکه یک قهرمان زمینی دارد.

فیلم به مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی در بعد از انقلاب و سال‌های ۵۸ و ۵۹ می‌پردازد که شهید بروجردی به عنوان یکی از مهمترین فرماندهان زمان برای حل غائله کردستان به این منطقه می‌رود. قهرمانی که سعی دارد وحدت و همدلی را در میان آتش افکنی‌های حزبی و جریان‌های وقت، زنده نگه دارد. نقش آفرینی این قهرمان توسط بابک حمیدیان نه تنها بازخورد‌های خوبی گرفت که خلق این کاراکتر در روایت داستانی و شخصیت پردازی جزئیات زندگی و ویژگی‌های احوالات او هم توانست به ارائه شمایلی درست از این کاراکتر منجر شود.

سینمای دفاع مقدس این سال‌ها نشان داده هر چقدر تصویر غیر اسطوره ای‌تر و زمینی تری از قهرمانان ملی پیش روی مخاطب گذاشته، اقبال بیشتری کسب کرده است. سال گذشته فیلم «موقعیت مهدی» با روایتی از زندگی شهیدان باکری با همین توفیقات همراه شد و سال‌های پیش‌تر هم فیلم‌هایی مشابه توانسته اند توجه مخاطب شان جلب کنند و حالا غریب چنین قهرمانی دارد که اتفاقا از ویژگی‌های آن، این است که جنس دغدغه و حرف این قهرمان برای مخاطب امروز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار