رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

مستند «تار هم دیگر لطفی ندارد» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدعلی بهبهانی پرتره محمدرضا لطفی ردیف‌دان، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازندهٔ برجستهٔ تار و سه‌تار و همچنین پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، این مستند […]

مستند «تار هم دیگر لطفی ندارد» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدعلی بهبهانی پرتره محمدرضا لطفی ردیف‌دان، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازندهٔ برجستهٔ تار و سه‌تار و همچنین پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می شود.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، این مستند با استفاده از تصاویر آرشیوی کمتر دیده شده و در گفت و گو با چهره‌های نام‌آشنای موسیقی و هنر ایران همچون مجید کیانی، حسین علیزاده، صدیق تعریف، ارشد تهماسبی، اردشیر کامکار و قشنگ کامکار و .. به بررسی زندگی و آثار استاد فقید «محمدرضا لطفی» پرداخته است.در مستند «تار هم دیگر لطفی ندارد» کارنامه حرفه ای قلندر موسیقی ایران از ابتدای تاسیس گروه شیدا تا بعد از انقلاب مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

محمدرضا لطفی (۱۷ دی ۱۳۲۵ – ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳)  با خلق آثاری چون «ایران ای سرای امید»، «کاروان شهید»، «برادر بی‌قراره» و «عشق داند» به میان تودهٔ مردم راه یافت.

لطفی بنیان‌گذار کانون فرهنگی و هنری چاووش، گروه شیدا و مکتب‌خانه میرزا عبدالله بود و هنرمندان بسیاری از جمله مجید درخشانی، صدیق تعریف، حمید متبسم و حسین بهروزی‌نیا را تربیت کرد. او در کنار تار و سه‌تار، کمانچه، دف، نی و سنتور نیز می‌نواخت و به مدت دو سال، ریاست پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران را بر عهده داشت.

او تجربه همکاری با خوانندگانی چون تاج اصفهانی، غلامحسین بنان، محمدرضا شجریان و شهرام ناظری را داشت و خوانندگانی چون  صدیق تعریف، محمد گلریز و محمد معتمدی، علیرضا شاه‌محمدی و امیر اثنی‌عشری را نخستین بار او به جامعهٔ موسیقی معرفی کرد.

این مستند تولید شبکه مستند است و بهروز رضوی گویندگی و وهاب الدین محمدی تدوین آن را به عهده دارد، رضا مهدوی نیز به عنوان کارشناس و نویسنده برنامه در این پروژه حضور داشته است.

«تار هم دیگر لطفی ندارد» به مناسبت درگذشت محمدرضا لطفی از چهره‌های اثرگذار موسیقی ایرانی در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته و امشب ساعت ۲۱ و  دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۹ پخش می شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار