رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April
کارگردان «آهنگ دو نفره»:

سینمای ایران بازیگر خواننده ندارد

آرزو ارزانش با اشاره به اینکه در فیلم «آهنگ دو نفره» باید یک بازیگر خواننده ایفای نقش می‌کرد،‌ گفت: نبود بازیگر خواننده در سینمای ایران انتخاب بازیگر را برای این فیلم سخت کرده بود. آرزو ارزانش، کارگردان فیلم سینمایی «آهنگ دو نفره»، که این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است، در گفتگو با […]

آرزو ارزانش با اشاره به اینکه در فیلم «آهنگ دو نفره» باید یک بازیگر خواننده ایفای نقش می‌کرد،‌ گفت: نبود بازیگر خواننده در سینمای ایران انتخاب بازیگر را برای این فیلم سخت کرده بود.

آرزو ارزانش، کارگردان فیلم سینمایی «آهنگ دو نفره»، که این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره شرایط اکران این فیلم اظهار داشت: تا امروز سانس‌هایی که به فیلم «آهنگ دو نفره» اختصاص داده‌اند اکثراً سانس‌های مرده هستند؛ در ساعاتی مثل ۱۱ صبح و ساعت ۳ بعد از ظهر مشخص است که کسی به سینما نمی‌رود. شاید در این ساعات فیلم‌هایی خاص مخاطبان خاصی داشته باشند اما «آهنگ دو نفر» فیلمی کمدی است و باید زمانی نمایش داده شود که خانواده‌ها بتوانند به سینما بروند و از فیلم لذت ببرند. متأسفانه حتی در سینمای «ایران مال »که سرگروه اکران این فیلم است هم سانس‌های خوبی به ما اختصاص نداده‌اند.

وی افزود: واقعا معنی حمایت از سینمای مستقل و فیلمسازان زن این گونه است؟ این بی‌عدالتی در اکران فیلمها موجب دلسردی طیف وسیعی از سینماگران نیست؟ فروش یک فیلم خاص و تمام قد پشت آن ایستادن و بقیه فیلمها را نادیده گرفتن قطعا به نفع سینما نیست.

ارزانش تصریح کرد: حتی در تبلیغات هم همکاری خوبی با ما صورت نگرفت، به عنوان مثال در سینما آزادی که یک هفته است این فیلم را اکران می‌کند حتی یک پوستر یا بنر از فیلم وجود ندارد و این شرایط در چندین سینمای دیگر هم وجود دارد. تبلیغات اهمیت بالایی دارد و هر فیلمی با این شرایط و زمان محدودی که وجود دارد، نمی‌تواند فروش چشمگیری داشته باشد.

این کارگردان درباره ساخت «آهنگ دو نفره» و زمان اکران این فیلم گفت: پس از پایان فیلمبرداری این فیلم درگیر تدوین و صداگذاری آن شدیم و زمان زیادی صرف شد تا «آهنگ دو نفره» آماده نمایش شد. قرار بود فیلم برای ششم مهر سال گذشته اکران شود اما به دلیل اتفاقاتی که در نیمه دوم سال گذشته رخ داد، اکران را به تعویق انداختیم و برای نوروز برنامه‌ریزی داشتیم اما متأسفانه اکران نوروز را به فیلمسازان تازه‌وارد نمی‌دهند و به نظر می‌رسد که دستیابی به اکران نوروز نیازمند شرایطی است که بیش از اینکه به فیلم‌ها مرتبط باشد به سازندگان اثر مرتبط است. در نهایت فیلم در عید فطر اکران شد و از زمان ساخت تا امروز حدود بیش از دو سال گذشته اما فکر می‌کنم موضوع «آهنگ دو نفره» تاریخ مصرف ندارد و می‌تواند در هر زمانی نمایش داده شود.

وی افزود: اما با این حال بر این عقیده‌ام که فیلم باید در زمانی که ساخته می‌شود، اکران شود. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مدام در حال تغییر و تحول است و نظرات و علاقه‌مندی‌ها هم به تبع آن تغییر می‌کنند و بهترین اتفاق این است که فیلم پس از ساخت، نمایش داده شود.

ارزانش درباره وضعیت کارگردان‌های زن در سینمای ایران گفت: از ابتدا، تاریخ سینما را که مرور کنید متوجه می‌شوید که از شروع شکل‌گیری سینما مردان دست به فیلمسازی زده‌اند و در ایران زنان خیلی دیر با وقفه‌ای ۵۰ یا ۶۰ ساله وارد عرصه کارگردانی شدند. پیش از انقلاب تعداد فیلمسازان زن بسیار کم بود؛ مثل خانم فروغ فرخزاد، شهلا ریاحی و شهرزاد که فیلم‌های کمی هم ساختند. بعد از انقلاب فیلمسازان زنی وارد این عرصه شدند که اتفاقاً موفق هم بودند ولی باز هم تعداد فیلمسازان زن نسبت به کارگردان‌ها مرد تعدادشان بسیار اندک است. به طور کل شاید در برخی کشورها فیلمسازان زن موفق‌تر باشند اما می‌توان گفت که سینما فضایی مردسالارانه دارد و در کشور ما هم ساخت فیلم برای زنان به مراتب سخت‌تر از مردان است.

وی افزود: من هم مثل هر فیلمساز زنی با این مشکلات مواجه بودم و می‌دیدم که خیلی‌ها به من اعتماد نداشتند و پیشنهاد می‌دادند که کار دیگری بسازم. به هر حال من این فیلم را ساختم، زمانی که برای دریافت پروانه ساخت اقدام کردم چون فیلم‌اولی بودم با سخت‌گیری‌های زیادی روبرو بودم و زمان زیادی طول کشید که توانستم مجوز را دریافت کنم. فیلم «آهنگ دو نفره» کاملاً مستقل است و با بودجه شخصی ساخته شده و حالا در اکران با موانع و مشکلات دیگری مواجه هستیم. به طور کل فیلمسازی کار سخت و دشواری است و این دشواری برای فیلمسازان زن بسیار بیشتر است، من در دانشگاه هم تحصیلات سینما دارم و از بین ۸۰ خانمی که در آن زمان وارد دانشکده سینما شدند فقط یک یا دو نفرشان موفق به ساخت فیلم شدند و حتی همین افراد هم نتوانستند دیگر فیلم بسازند. من بر این عقیده‌ام که بهتر است فضا را برای کار کردن فیلمسازان زن بیشتر از گذشته مهیا کرد، ورود زنان به این عرصه قطعاً نگاه‌های متفاوتی را وارد سینما می‌کند و برای تنوع در فیلمسازی به نگاه زنان احتیاج داریم.

ارزانش درباره حضور فرزاد فرزین به عنوان بازیگر گفت: فیلمنامه من درباره یک خواننده است که صدایش مشکل پیدا می‌کند. من حتماً‌ به بازیگری احتیاج داشتم که خواندن هم بلد باشد اما اگر خواننده‌ای که بازیگری را هم تجربه کرده در این فیلم حاضر می‌شد قطعاً نتیجه بهتری را شاهد بودیم. من اصرار داشتم بازیگری این نقش را ایفا کند که برای مخاطب باورپذیر باشد و به بازیگرخواننده نیاز داشتم اما متأسفانه ما در سینمایمان بازیگر خواننده نداریم. به نظرم بهترین گزینه فرزاد فرزین بود که هم تجربه ایفای نقش در چند فیلم و سریال را دارد و هم خواننده است و مهم‌تر از همه پذیرش این نقش است که آقای فرزین برای ایفای آن مجبور بود صدایش را خش‌دار کند و کمتر خواننده‌ای حاضر است اینگونه برای ایفای نقش به صدایش آسیب بزند. علاوه بر این فرزاد فرزین در موسیقی فیلم و جزئیات زندگی خواننده‌ها به من کمک بسیاری کرد.

این کارگردان در پایان گفت: در سینمای دنیا می‌توان نام‌های بسیاری را مطرح کرد که در ابتدا خواننده بوده‌اند و حالا به بازیگرهای موفقی تبدیل شده‌اند. به نظرم گاردی که برخی بازیگران نسبت به ورود خواننده‌ها به این عرصه دارند یا بالعکس را باید کنار گذاشت و پذیرفت که در برخی مواقع مثل مورد فیلم «آهنگ دو نفره» فیلمساز ناگزیر به انتخاب یک خواننده برای ایفای نقش شخصیت فیلمش است. من در این فیلم سعی کردم موسیقی زندگی را شاد و مفرح به گوش مخاطب برسانم و معتقدم هر یک از ما در موسیقی زندگی باید نوازنده‌ای توانا و سرشار از امید و عشق باشیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار