رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

مستند فرهنگ با عنوان «سرزمین مادری» دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه به روایت زندگی و آداب و رسوم مردم مشهد اردهال اختصاص دارد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، شنوندگان این برنامه، همسفر با سمیه نجفی گزارشگر رادیو فرهنگ در سرزمین مادری به مشهد اردهال سفر کرده و با آداب ‌و‌رسوم […]

مستند فرهنگ با عنوان «سرزمین مادری» دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه به روایت زندگی و آداب و رسوم مردم مشهد اردهال اختصاص دارد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، شنوندگان این برنامه، همسفر با سمیه نجفی گزارشگر رادیو فرهنگ در سرزمین مادری به مشهد اردهال سفر کرده و با آداب ‌و‌رسوم مردم این خطه از کشورمان آشنا می‌شوند.

مشهد اردهال روستایی زیبا از توابع شهرستان کاشان است که در ۴۲ کیلومتری غرب کاشان و در مسیر کاشان- دلیجان قرار گرفته است. مشهد اردهال که با نام مشهد فرش نیز شناخته می‌شود، قدمت دور و درازی دارد و در تاریخ آن وقایع مهمی رخ داده است. سنت و رسوم ایرانی با توجه به ملیت‌ها و اقوام مختلفی که در هر گوشه و کنار ایران زندگی می‌کنند، بسیار متنوع است. برخی از این سنت‌ها به‌صورت یکپارچه در همه جای ایران دیده می‌شوند و از فرهنگ هزار ساله ایران به جای مانده‌اند؛ اما برخی دیگر نیز مخصوص هر منطقه هستند. مشهد اردهال نیز به‌واسطه تاریخ دور و درازی که دارد سنت‌ها و مراسماتش ریشه فرهنگی عمیقی دارند و هر کدام به یک روایت تاریخی بازمی‌گردند. یکی از مراسم معروف مشهد اردهال مراسم قالی‌شویان است که هرسال در دومین جمعه پاییز مصادف با شهادت امامزاده سلطانعلی برگزار می‌شود. در این مراسم سنتی و مذهبی، افراد محلی در یک مراسم نمادین قالی‌های حرم امامزاده را در رودخانه شست‌وشو می‌دهند و پس از آن با برداشتن چوب دستی به سوگواری می‌پردازند. مراسم قالی‌شویان مشهور به مراسم جمعه قالی نیز یکی از مراسمات معروف و شناخته شده در ایران است و همه ساله افراد بسیاری برای تماشای این مراسم راهی مشهد اردهال می‌شوند و‌ به جمعه قالی هم معروف است.

گفتنی است؛ “مستند فرهنگ” ، ساعت ۱۴:۳۰ به گزارش و‌ تهیه کنندگی سمیه نجفی روی موج ۱۰۶ مگاهرتز رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار