رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

در قسمت دوم «قهوه ترک» شاهد تند شدن ریتم (ضرباهنگ) و پیچیده‌تر شدن موقعیت‌ها هستیم. حالا ما و ترانه داریم کم‌کم متوجه می‌شویم که چه راه سختی برای رسیدن به سعادت پیش روی قهرمان است. در قسمت اول سریال «قهوه ترک» شاهد مصائب ترانه (سارا رسول‌زاده) در راه رسیدن به ترکیه بودیم. قسمت دوم این […]

در قسمت دوم «قهوه ترک» شاهد تند شدن ریتم (ضرباهنگ) و پیچیده‌تر شدن موقعیت‌ها هستیم. حالا ما و ترانه داریم کم‌کم متوجه می‌شویم که چه راه سختی برای رسیدن به سعادت پیش روی قهرمان است.

در قسمت اول سریال «قهوه ترک» شاهد مصائب ترانه (سارا رسول‌زاده) در راه رسیدن به ترکیه بودیم. قسمت دوم این سریال به تلاش او برای پیدا کردن پرهام و مصائبی اختصاص دارد که ترانه در این راه تحمل می‌کند.

در ادامه از سه منظر فیلمنامه، کارگردانی و بازیگری به ارزیابی قسمت دوم «قهوه ترک» پرداخته‌ایم.

فیلمنامه
قسمت دوم «قهوه ترک» پر از موقعیت‌های ملتهبی است که هم برای اتفاقات بعدی مقدمه‌چینی می‌کنند و هم فی‌نفسه می‌توانند توجه مخاطب را به خود جلب کنند. شاید مهم‌ترین برگ برنده محمد رضایی‌راد در قسمت دوم را بتوان موفقیت او در ایجاد تاخیر در معرفی دقیق پرهام دانست. با توجه به آن‌چه در قسمت اول دیدیم، شاید این انتظار در ما ایجاد شده بود که در قسمت دوم قرار است با رمزگشایی از شخصیت پرهام و حضور فیزیکی او مواجه باشیم. اما رضایی‌راد موفق می‌شود ورود شخصیت پرهام را (لااقل) یک قسمت دیگر به تعویق بیاندازد بدون این‌که در این راه به کشدار کردن روایت و کاهش سرعت حرکت داستان رو بیاورد.

از سوی دیگر، همان‌طور که از نویسنده کاربلدی همچون رضایی‌راد انتظار می‌رود، هر دو قسمت «قهوه ترک» از سیر وقایع باورپذیری برخوردارند. در قسمت دوم هم به‌جز معدودی از لحظات (مثلا آنجا که ترانه با چند زن ترک در بازداشت موقت به‌سر می‌برد و آنها که در ابتدا رفتار خوبی با ترانه دارند، با شنیدن یک جمله شروع به بازخواست او می‌کنند و با یک جواب ساده از سوی او دوباره به حالت اول برمی‌گردند) با پرداخت به‌اندازه‌ای از حوادث روبه‌روییم.

کارگردانی
مهم‌ترین نکته مثبت قسمت دوم «قهوه ترک» از نظر اجرایی این است که با تصاویر جذابی روبه‌روییم که گردشگری (توریستی) و همراه با ذوق‌زذگی به‌نظر نمی‌رسند و در خدمت درام اثر قرار دارند.

سازندگان «قهوه ترک» (برخلاف بسیاری از آثار دیگری که بخش مهمی از داستان آنها در خارج از کشور می‌گذرد) مجذوب و مقهور حضور در فضای خارج از کشور و امکانات فیلمبرداری در آن نقاط نشده‌اند.

در اوایل قسمت دوم دوربین همچون شاهدی که دارد شهر را کشف می‌کند با ترانه همراه می‌شود و بنابراین با تصاویر بازتر و چشم‌نوازتری از محیط استانبول روبه‌روییم اما هرچه جلوتر می‌رویم فضا بسته‌تر می‌شود و این کاملا با روند حرکت داستان همخوان است. همخوانی سبک اجرایی با مسیر حرکت داستان را می‌توان یکی از موفقیت‌های قسمت دوم «قهوه ترک» دانست.

بازیگری
همچون قسمت اول، در این قسمت هم بار اصلی روی دوش سارا رسول‌زاده است. در غیاب بازیگران مهمی چون حامد بهداد، امیر جعفری و مجتبی پیرزاده که هنوز کارشان در «قهوه ترک» شروع نشده است، این سارا رسول‌زاده است که تقریبا در تمامی سکانس‌ها حضور دارد و باید بتواند تماشاگر را با خودش همراه کند.

حضور او در دو نقش مختلف یکی از نکات جالبی بود که حتی پیش از پخش اولین قسمت «قهوه ترک» توجه تماشاگران را جلب کرد اما می‌توان گفت که او در قسمت دوم حضور چشمگیرتری نسبت به قسمت قبل دارد.

اگر در قسمت اول بیشتر شاهد ترکیبی از امید و نگرانی در ترانه بودیم، در این قسمت رسول‌زاده طیف وسیع‌تری از عواطف را به نمایش می‌گذارد. کار ترانه در قسمت جدید «قهوه ترک» با ذوق مفرط شروع می‌شود، با ترکیبی از امیدواری و کنجکاوی ادامه می‌یابد و به مجموعه‌ای از دلهره، ناامیدی و سردرگمی می‌انجامد.

می‌توان گفت رسول‌زاده در انتقال تمام این احساسات، عملکرد استانداردی دارد و بنابراین در این دو قسمت با موفقیت توانسته تماشاگر را مشتاق تعقیب سرنوشت ترانه نگه دارد.
«قهوه ترک» یک درام ماجرایی به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه‌کنندگی محمد شایسته است که هر چهارشنبه ساعت هشت صبح توسط پلتفرم (سکو) فیلم‌نت منتشر می‌شود.

حامد بهداد، سارا رسول‌زاده، امیر جعفری، مجتبی پیرزاده، محمد ولیزادگان، امیر نوروزی، بهاره کیان‌افشار، شاهرخ فروتنیان، عرفان ناصری، فرید سجادی‌حسینی، پیام احمدی‌نیا، ایپک تن الجای، سلطان ساروهان و مهمت پولات در سریال قهوه ترک نقش‌آفرینی کرده‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار