رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 13 خبر


  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 28 April

 پخش سریال «عشق کوفی» از پنجشنبه ۲۹ تیرماه آغاز می‌شود. این سریال چند ویژگی خاص دارد که آن ها را در قالب «ترین‌ها» مرور کرده ایم. عشق کوفی به کارگردانی حسن آخوندپور و تهیه کنندگی سعید سعدی با بازی لعیا زنگنه، نادر سلیمانی، سعید شریف، شبنم قربانی، حسین سلیمانی، نادر فلاح، سوگل طهماسبی، مریم کاویانی، مهسا مهجور و … از ۲۹ تیر […]

 پخش سریال «عشق کوفی» از پنجشنبه ۲۹ تیرماه آغاز می‌شود. این سریال چند ویژگی خاص دارد که آن ها را در قالب «ترین‌ها» مرور کرده ایم.

عشق کوفی به کارگردانی حسن آخوندپور و تهیه کنندگی سعید سعدی با بازی لعیا زنگنه، نادر سلیمانی، سعید شریف، شبنم قربانی، حسین سلیمانی، نادر فلاح، سوگل طهماسبی، مریم کاویانی، مهسا مهجور و … از ۲۹ تیر روی آنتن شبکه سه خواهد رفت.

تازه ترین سریال تاریخی –عاشورایی پس از ۱۳ سال

سال ۱۳۸۹ سریال «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری برای نخستین بار از تلویزیون پخش شد و طی این سال ها بارها روی آنتن رفته است. یکی از دلایل بازپخش متعدد «مختارنامه»، علاوه بر کیفیت بالای آن، به عدم تولید سریال تاریخی-عاشورایی برمی گردد.

حالا پس از ۱۳ سال یک اثر جدید آماده پخش شده است به نام عشق کوفی. در این فاصله آن چه به عنوان سریال های محرمی در شبکه های مختلف پخش شدند، آثار اجتماعی با بن مایه مفاهیم عاشورا بودند. سال پیش کاتب اعظم در کنداکتور (جدول پخش) شبکه دو قرار گرفت که تله تئاتر بود و نه سریال. این تله تئاتر اتفاقات عاشورا را در اردوگای دشمن و از زاویه نگاه آن ها روایت می کرد.

اولین سریال تاریخی –مذهبی زنگنه، نادر و حسین سلیمانی

لعیا زنگنه، نادر سلیمانی و حسین سلیمانی از بازیگران باسابقه تلویزیون هستند که در کارنامه آن ها سریال تاریخی-مذهبی دیده نمی شود. زنگنه در «عشق کوفی» نقش یک زن عرب را بازی کرده است و گریمی کاملا متفاوت نسبت به تجربیات پیشین دارد. نادر و حسین سلیمانی عهده دار نقش یک پدر و پسر عرب هستند و بر اساس اعلام تهیه کننده (سعید سعدی) این دو شخصیت از همان ابتدای داستان چالش هایی جدی بر سر اتفاقاتی غیرمترقبه دارند.

اولین نقش اصلی شبنم قربانی و سعید شریف

سازندگان «عشق کوفی» برای نقش های اصلی دو جوان سریال که عشق آن ها بخشی از درام را شکل می دهد، سراغ دو بازیگر جدید رفته اند. هرچند شبنم قربانی و سعید شریف تجربه بازیگری داشته اند، اما «عشق کوفی» اولین حضور آن در نقش اصلی محسوب می شود.

قربانی دانش آموخته رشته بازیگری است که فعالیت حرفه ای خود را با تئاتر شروع کرد و بعد از آن جذب سینما و تلویزیون شد. فیلم «اولین برف» و سریال تلویزیونی «لحظه گرگ و میش» به همراه سریال خانگی «ملکه گدایان» در کارنامه این بازیگر به ثبت رسیده اند.

سعید شریف هم در فیلم «ناکوک» و سریال های تلویزیونی «ششمین نفر»،« آخرین بازی» و مجموعه نمایش خانگی «یاغی» بازی کرده است. این دو بازیگر از فرصت حضور در نقش اصلی سریال «عشق کوفی» می توانند بهره ای مضاعف ببرند.

اولین سریال حسن آخوندپور

حسن آخوندپور فعالیت هنری خود را از نوجوانی با بازی در تئاتر و ساخت فیلم کوتاه کلید زد. او از نیمه دوم دهه هشتاد تهیه کنندگی و کارگردانی تله فیلم را در مرکز صدا و سیمای مشهد آغاز کرد و این همکاری با شبکه های سراسری ادامه یافت.

«فرشته دختر احمد آقا» اولین کار بلند داستانی اوست که در جشنواره های خارجی درخشید. فیلم کوتاه «باهر» شهرت بیشتر آخوندپور را به همراه داشت که علاوه بر نقدهای مثبت داخلی و خارجی در جشنواره فیلم های ایرانی «سانفرانسیسکو» جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. مستند تحسین شده «نیسان» دیگر تجربه فیلمسازی آخوند پور است. «عشق کوفی» نخستین سریال حسن آخوندپور محسوب می شود.

دومین فیلمنامه تاریخی کاظمی و یارمحمدی

سال پیش و همزمان با پخش فصل اول سریال تلویزیونی مستوران، توجه خیلی ها به نویسندگان جوان آن جلب شد:فائزه یارمحمدی و یزدان محمدکاظمی. خمیرمایه این سریال حکایت‌های کهن ایرانی بود اما به دلیل زاویه نگاه متفاوت نویسندگان به سوژه رنگ و بوی امروزی هم داشت. نویسندگان ضمن روایت یک داستان جذاب، در شخصیت پردازی و دیالوگ نویسی هم موفق عمل کردند تا جایی که تحسین رسانه ها را به خود دیدند. حتی بازیگران «مستوران» یکی از دلایل پذیرش پیشنهاد بازی در سریال را فیلمنامه خوب آن دانستند .«عشق کوفی» دومین تجربه مشترک کاظمی و یارمحمدی است در اثری سریالی تاریخی است.

اولین سریال هفتگی شبکه سه

سال ها شیوه پخش شبانه سریال ها متدوال شده بود که از سال قبل برخی آثار به سبک گذشته در کنداکتور قرار گرفتند. این اتفاق با پخش سریال «گیل دخت» در شبکه یک رخ داد که پنج شنبه ها و جمعه ها روی آنتن شبک یک می رفت. با پایان آن، شبکه یک «سوران» را جایگزین کرد که چهارشنبه و پنج شنبه هر هفته پخش می شود. حالا شبکه سه هم چنین کرده است و از ساعت:۲۰۳۰ دقیقه پنج شنبه و جمعه جاری «عشق کوفی» در کنداکتور هفتگی آن قرار خواهد گرفت. همچنین تکرار این مجموعه تلویزیونی ساعت ۱ بامداد، ۱۰ صبح و ۱۴ عصر روز بعد پخش می شود.

دهمین سریال اوج

«عشق کوفی» دهمین سریال سازمان هنری رسانه ای اوج و اولین محصول تاریخی –مذهبی آن است. فعالیت سریال سازی این سازمان با «آسمان من» شروع شد که با موضوع امنیت پرواز سال ۱۳۹۴ روی آنتن رفت. «پایتخت ۵» که نوروز ۱۳۹۶ سریالی کمدی بود و در همین سال «سِرّ دلبران» با موضوعی مذهبی –اجتماعی پخش شد.

یک سال بعد نوبت نوبت به «مینو» با موضوع مقاومت خرمشهر و «گیله وا» درباره قیام جنگل رسید. اولین سریال خانگی اوج «آقازاده» نام داشت که موضوع آن مفاسد اقتصادی است. فصل اول «مستوران» سال پیش به آنتن رسید که حکایت های ایرانی، سوژه آن بود. کمی بعد فصل دوم «مستوران» ساخته شد که احتمالا به همراه دیگر سریال اوج یعنی «بچه محل» امسال از تلویزیون پخش شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار