رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April
  • پنجشنبه 12 مرداد 1402 - 12:33
  • کد خبر : 128122
  • تئاتر
  • چاپ خبر : کلام در «خانم آوازخوان کله طاس» تهی از معناست

غلام قلندری و نرگس کیومرثی بازیگران نمایش «خانم آوازخوان کله طاس» این نمایش را بر پایه تکرار و تکثیر رفتارها، دیالوگ‌ها و حتی اکسسوار صحنه و کلمات تهی از معنا معرفی کردند. به گزارش سینماخانه؛ نمایش «خانم آوازخوان کله طاس» نوشته اوژن یونسکو به کارگردانی حمیدرضا مرادی تا سیزدهم مرداد در خانه نمایش دا روی […]

غلام قلندری و نرگس کیومرثی بازیگران نمایش «خانم آوازخوان کله طاس» این نمایش را بر پایه تکرار و تکثیر رفتارها، دیالوگ‌ها و حتی اکسسوار صحنه و کلمات تهی از معنا معرفی کردند.
به گزارش سینماخانه؛ نمایش «خانم آوازخوان کله طاس» نوشته اوژن یونسکو به کارگردانی حمیدرضا مرادی تا سیزدهم مرداد در خانه نمایش دا روی صحنه است. به این واسطه با دو بازیگر این نمایش غلام قلندری در نقش آتش‌نشان و نرگس کیومرثی در نقش ماری گفتگو کردیم.
غلام قلندری درباره نقش خود گفت: افسر آتش‌نشانی با توجه به اینکه آتش‌سوزی دلیل کار کردن او و منبع درآمدش به حساب می‌آید، با آتش ارتباط خوبی دارد.
بازیگر نقش آتش‌نشان ادامه داد: در واقع او از آتش گرفتن بناها و خانه‌های افراد ناراحت نمی‌شود بلکه خاموش کردن یک کبریت روشن نیز باعث خوشحالی اوست.
این بازیگر افزود: در نمایش «خانم آوازخوان کله طاس» افسر آتش‌نشانی به دلیل کم شدن آتش‌سوزی با بی‌حوصلگی، افسردگی و بی‌پولی مواجه شده است و به همین دلیل خانه به خانه در جست‌وجوی آتش است.
قلندری با اشاره به مفهوم این نمایش گفت: شخصیت ‌های این نمایش، واژگان را از معنا تهی می‌ کنند تا حدی که در نهایت به کلمه ‌ای خود ساخته می ‌رسند که تنها خودشان متوجه معنی آن می‌¬شوند.

نرگس کیومرثی بازیگر نقش ماری نیز درباره نقش خود در این اثر گفت: برای تحلیل نقش و رسیدن به شخصیت ماری به تحلیل و بررسی این شخصیت پرداختم و سعی کردم تا از آثار سینمایی برای ایفای هرچه بهتر آن بهره ببرم.
او ادامه داد: چالش اصلی من برای حضور در این نقش حرکات بدنی ماری بود. به طور مثال اینکه او چطور می‌ایستد یا چطور عصبانی می‌شود.
این بازیگر افزود: از آنجا که موقعیت ایستایی من روی صحنه پشت سر بازیگران دیگر قرار گرفته است، سعی می‌کنم تا از نقش خارج نشوم و یا با یک حرکت اضافی توجه مخاطبان را در زمانی که باید به دیگر بازیگران دقت کنند، به سوی خودم جلب نکنم.
کیومرثی بیان کرد: کارگردان برای اجرای این اثر توجه زیادی به تکرار و تکثیر که از ویژگی‌های مهم تئاتر ابزورد است، داشت. این تکرار برای نقش ماری در مدام چایی آوردن و تکثیر در اضافه شدن لیوان‌ها در مقابل دیگر بازیگران به چشم می‌آمد. البته تکرار در دیالوگ ‌ها، واژگان، واکنش‌ها و حتی موسیقی و بهتر است بگویم تک تک عناصر صحنه وجود دارد و تکثیر نیز علاوه بر لیوان‌ها که نماد بیرونی هستند در گسترده‌ تر کردن بی‌ ربطیِ جملات و واژگان به چشم می‌آید.
«خانم آوازخوان کله طاس» با بازی نرگس کیومرثی، پگاه نوربخش، عباس نورمحمدی، حمیدرضا مرادی، بیتا پورحسینی و غلام قلندری تا سیزدهم مردادماه ساعت ۲۱ در خانه نمایش دا میزبان مخاطبان است.

سینماخانه / نگار امیری

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار