رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
  • الأحد ۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 16 June

لباس کیت بلانشت روی فرش قرمز کن، یادآور پرچم فلسطین شد و بسیاری این را به معنی حمایت از فلسطین دانستند. به نقل از گاردین، پیامی که کیت بلانشت با حضور خود روی فرش قرمز کن آورد، روشن و واضح بود. وی با لباسی روی فرش قرمز ظاهر شد که ابتدا شبیه یک لباس مشکی […]

لباس کیت بلانشت روی فرش قرمز کن، یادآور پرچم فلسطین شد و بسیاری این را به معنی حمایت از فلسطین دانستند.

به نقل از گاردین، پیامی که کیت بلانشت با حضور خود روی فرش قرمز کن آورد، روشن و واضح بود. وی با لباسی روی فرش قرمز ظاهر شد که ابتدا شبیه یک لباس مشکی ساده به نظر می‌رسید. اما وقتی بلانشت حرکت کرد، پشت لباس که سفید به نظر می‌رسید، دیده شد و او دامن پشت لباسش را کمی بلند کرد تا نشان دهد دارای آستری سبز است که روی فرش قرمزی که پس زمینه این رنگ‌ها بود، کاملا تداعی کننده پرچم فلسطین شد و این امر تداعی شد که بلانشت برای ادای احترام به پرچم فلسطین این رنگ‌ها را انتخاب کرده است.

البته چنین موضع‌گیری‌ای برای این بازیگر استرالیایی غیرمعمول نیست و وی نوامبر گذشته، در میان سکوت چهره‌های هالیوودی در برابر جنایات جنگی اسراییل علیه غزه، خواستار آتش‌بس و حمایت از پناهندگان در پارلمان اروپا شد.

وی گفته بود: من اهل اسراییل یا فلسطین نیستم. یک سیاستمدار هم نیستم. من حتی یک کارشناس هم نیستم، اما من شاهد هستم و با دیدن هزینه‌های انسانی جنگ، خشونت و آزار و اذیت پناهندگان از سرتاسر جهان، نمی‌توانم به آن توجه نکنم.

بلانشت همچنین یکی از بازیگران اصلی هالیوود بود که نامه سرگشاده هنرمندان برای آتش بس در غزه را خطاب به جو بایدن امضا کرد و خواستار پایان دادن به جنگ شد.

از همین رو بسیاری انتخاب این لباس از سوی بلانشت را به معنی همبستگی وی با مردم فلسطین تلقی کردند. دکتر ظهیرا جاسر، یکی از محققان، در این باره گفت کیت بلانشت با ظرافت از فرش قرمز استفاده کرد تا با پوشیدن یک لباس سیاه و سفید با آستر سبز، چنین سروصدایی به پا کند.

پس از آن که مقامات اسراییلی پرچم فلسطین را غیرقانونی اعلام کردند، اعتراض فلسطینیان به دولت اسراییل از طریق اقدامات مستمر و نافرمانی مدنی ادامه یافت و از آنجا که هر کسی که پرچم را در دست داشت دستگیر می‌شد، برای دور زدن این ممنوعیت، زنان رنگ‌های آن را در لباس‌های خود گلدوزی می‌کردند تا هویت خود را یادآوری کنند. این قانون پس از توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ برداشته شد، اگرچه دولت بنیامین نتانیاهو بار دیگر استفاده از پرچم را در فضاهای عمومی در سال گذشته ممنوع کرد.

وفا غنایم، مورخ و محقق آمریکایی لباس فلسطینی بلانشت را یادآور سنتی می‌داند که از انتفاضه اول، که در سال ۱۹۸۷ آغاز شد، به وجود آمد.

غنایم گفت: لباس بلانشت یادآور رویکرد زنان فلسطینی در انتفاضه اول است. زنان فلسطینی از وجود خود برای بیان تاریخشان استفاده می‌کردند و نحوه ارایه این لباس مرا به یاد آن حرکت می‌اندازد.

سوزی تمیمی، طراح مد فلسطینی آمریکایی نیز لباس بلانشت را نماد هوشمندانه و واضح همبستگی خواند.

این در حالی است که بسیاری از مفسران و دوستداران مد از یاد نکردن غزه در مراسم مت گالا که اوایل ماه می برگزار شد، خشمگین شدند و ابراز تاسف کردند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار