رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
  • السبت ۲۰ محرم ۱۴۴۶
  • 2024 Saturday 27 July

رئیس رسانه ملی در نخستین نشست خبری‌اش با اصحاب رسانه که در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، ضمن تشریح اهداف و رویکردهای انتخاباتی سازمان صداوسیما، جزئیاتی از برنامه‌های درنظرگرفته‌شده برای این دوره، ازجمله مناظرات را اعلام کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، پیمان جبلی در نشستی خبری […]

رئیس رسانه ملی در نخستین نشست خبری‌اش با اصحاب رسانه که در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، ضمن تشریح اهداف و رویکردهای انتخاباتی سازمان صداوسیما، جزئیاتی از برنامه‌های درنظرگرفته‌شده برای این دوره، ازجمله مناظرات را اعلام کرد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، پیمان جبلی در نشستی خبری با اصحاب رسانه که امروز یکشنبه ۲۰ خرداد، در سالن کوثر ساختمان اداری سازمان صداوسیما و باهمراهی معاونان رسانه ملی برگزار شد، ضمن ابراز تسلیت مجدد شهادت دردناک رئیس‌جمهور و همراهان ایشان، خلق حماسه بزرگ ملی مردم ایران در بدرقه این خدمتگزاران را قدر دانست و گفت: این آزمون بزرگ را پشت‌سرگذاشتیم و سرمایه بزرگ نظام از قاب رسانه ملی، مقابل چشم جهانیان قرار گرفت.وی افزود: این آزمون بزرگی برای ما هم بود که این حماسه حضور مردم را در قاب تصویر منعکس کنیم و به‌گواهی نتایج نظرسنجی اخیر که مؤید نگاه مثبت و رضایت ۸۷.۶ درصد مردم از عملکرد رسانه ملی در انعکاس قدردانی ملت از شهدای خدمت بود، توانستیم از این امتحان سربلند بیرون بیاییم. این حماسه بدرقه مردمی، طلیعه مشارکت باشکوه مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری است واگر آن را «حماسه جمهور» بنامیم، سخن به گزافه نگفته‌ایم. دونظرسنجی قبل و بعد از شهادت رئیس‌جمهور نیز که افزایش ۱۲ درصدی مشارکت قطعی و کاهش ۲۰ درصدی عدم مشارکت قطعی را در انتخابات نشان می‌دهد، بسیار گویا و مؤید همین امر است.

جبلی با بیان اینکه همچنین، نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات تاکنون ۱۳ درصد افزایش مشارکت قطعی نسبت به انتخابات دوره قبل و ۲۳ درصد کاهش عدم مشارکت قطعی نسبت به دوره قبل را نشان می‌دهد، گفت: در کنار به تصویر کشیدن شکوه حضور مردم در بدرقه رئیس‌جمهور شهید، تبیین ابعاد شخصیت و اقدامات ایشان در افزایش تمایل مردم به شرکت در انتخابات و تعیین رئیس‌جمهور آینده به‌یقین، مؤثر بوده است.

 

آزمون‌های بزرگ رسانه ملی در دوره تحول
وی انتخابات مجلس و ریاست ‌جمهوری، عملیات طوفان‌الاقصی و وعده صادق و درنهایت، حاذثه دردناک شهادت آیت‌الله رئیسی را آزمون‌های بزرگی دانست که رسانه ملی طی چند ماه گذشته تاکنون پشت‌سر گذاشته‌ یا همچنان در جریان آن‌هاست.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: توانستیم ۲۰۰ کانال انتخاباتی را در سال گذشته به‌عنوان مصداق تحول و با رویکرد مدیریت خط‌سبزی راه‌اندازی کنیم که به‌کمک افزایش مشارکت مردمی در انتخابات یازدهم اسفند مجلس آمد و به‌خصوص در مناطق دوردست و روستاها اثرگذاری بیشتری داشت و رضایت خوبی از سوی مردم و نمایندگان آن‌ها به دنبال آورد. همچنین این اقدام موجبات رضایت رهبر معظم انقلاب را هم فراهم ‌کرد.

رئیس رسانه ملی هویت‌محوری و عدالت‌گستری برای شتاب دادن به پیشرفت ایران عزیز اسلامی را سرفصل‌های تحولی دوره جدید مدیریتی رسانه ملی دانست و عنوان کرد: رسانه ملی تمام تلاش خود را به‌کار خواهد بست تا هویت جمهوریت نظام، رعایت حق عادلانه استفاده از امکانات رسانه ملی و آگاه شدن از دیدگاه‌های نامزدها ازسوی همه مردم در انتخابات آتی مدنظر قرار گیرد. درمجموع نیز اصول و رویکردهای کلی ما در انتخابات مبتنی بر سند تحول است.

وی افزود: اگرچه باید مسیر آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی برای نقش‌آفرینی رسانه ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری را از یک سال قبل طی می‌کردیم، امور مربوطه در این دوره در طول دوسه هفته انجام داده‌ایم. در رسانه ملی در تعامل نزدیک و روزانه با کمیسیون تبلیغاتیم و با بهره‌گیری از تجارب اندوخته‌شده دوره‌های قبل، برنامه‌های انتخاباتی را طراحی و از ظرفیت‌های نخبگانی و اندیشکده‌های کشور و میزهای تخصصی صداوسیما بهره برده‌ایم.

 

رویکردهای کلی رسانه ملی در انتخابات پیش رو
جبلی رویکردهای کلی رسانه ملی در انتخابات پیش رو را نیز ترسیم کرد و گفت: تعهد و تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری، تحقق بروز جمهوریت نظام و انقلاب، برابری فرصت‌های تبلیغاتی و عدالت رسانه‌ای، فرصت‌سازی برای نامزدها برای ارائه مدبرانه برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف، محور دادن به مسائل اساسی حکمرانی به‌خصوص توجه به سرفصل مهم سند تحول رسانه ملی یعنی سندمحوری، مشارکت مردم، نخبگان و کارشناسان ارشد در حوزه‌های دانشگاهی و اجرایی برای تدوین محورهای مناظرات و میزگردها، مقابله جدی با تخریب‌ها و لجن‌پراکنی‌ها و ترویج اخلاق حسنه انتخاباتی، میدان دادن به خطوط سبز به‌جای تمرکز بر نبایدها و خطوط قرمز ازجمله اصولی است که در اجرای برنامه رسانه ملی در این حوزه مد نظر قرار دارند.

 

برگزاری ۵ مناظره حدود ۴ ساعته زنده از شبکه یک سیما
رئیس سازمان صداوسیما در بخش بعدی سخنانش، جزئیات برگزاری مناظره‌ها را اعلام و عنوان کرد: پنج مناظره با پیش‌بینی بازه زمانی سه‌ونیم تا چهارساعته در نظر گرفته‌ایم که معطوف به مسائل اساسی کشور، به‌خصوص برنامه هفتم توسعه است. از ظرفیت مدیران اجرایی کشور برای طراحی سؤالات استفاده شده است و نامزدها در مدت زمان معینی به آن‌ها پاسخ خواهند داد. شرکت‌کنندگان فرصتی نیز برای جمع‌بندی و اظهارنظر درباره سخنان باقی نامزدها در اختیار خواهند داشت.

وی ادامه داد: آیین‌نامه‌های اجرایی و محتوایی در دسترس عموم مردم و نامزدها قرار می‌گیرد. مناظرات بعداز نماز مغرب شروع می‌شود و پیش‌بینی ما زمانی حداقل سه‌ونیم‌ساعته است که البته به تعداد نامزدها بستگی دارد و منتظر اعلام نظر نهایی شورای نگهبان و وزارت کشور هستیم تا جدول را نهایی کنیم. بلافاصله بعد از اعلام رسمی نامزدها، مراسم قرعه‌کشی در روزهای آینده اعلام و ریز جدول برنامه‌های تبلیغاتی نیز در اختیار نامزدها قرارمی‌گیرد.

جبلی با بیان اینکه محورهای اصلی مناظره‌ها از قبل، در اختیار ستادهای انتخاباتی نامزدها قرار می‌گیرد، گفت: بعد از هرمناظره، برنامه‌ای نیز به تحلیل مناظره‌ها اختصاص می‌یابد. مناظره‌ها از شبکه یک پخش می‌شود. مجری مناظرات نیز در حال بررسی است و یکی‌دو روز قبل¬از مناظره‌ها اعلام می‌شود.

 

 برپایی ۳ میزگرد تخصصی با حضور نخبگان
رئیس سازمان صداوسیما اضافه کرد: برنامه دیگر، میزگردهای تخصصی است. سه میزگرد تخصصی که هرکدام ۹۰ دقیقه است، به این امر اختصاص یافته و هر نامزد می‌تواند با حضور دو مشاور در میزگردها شرکت کند. کارشناسان و نخبگان متنوع دانشگاهی به‌لحاظ فکری و دانشگاهی با نامزدها پرسش و پاسخ انجام می‌دهند که سه حیطه موضوعی اقتصادی و حکمرانی، سیاست خارجی و فرهنگی را دربرمی‌گیرد. این میزگردها نیز زنده‌اند.

 

دیگر برنامه‌های انتخاباتی چه خواهند بود؟
جبلی با بیان اینکه برنامه «صف اول» به بازخوانی کارنامه نامزدها اختصاص می‌یابد، عنوان کرد: «گفت‌وگوی ویژه خبری» را خواهیم داشت که شیوه اجرای آن هنوز قطعی نشده است. هر نامزد در یک برنامه «بدون تعارف» شرکت می‌کند. دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای و دو مستند رادیویی ۳۰ دقیقه‌ای و یک برنامه «رو به دوربین» هم خواهیم داشت. نامزدها این امکان را دارند که به‌تعداد استان‌ها ۳۱ برنامه رو به دوربین ضبط کنند تا از شبکه‌های استانی پخش شود و می‌توانند از حالا اقدام به ضبط کنند که در مدت زمان مناسب بعداز بازبینی در جدول پخش قرار بگیرد.
وی افزود: برنامه‌های دیگری هم پیش‌بینی شده است که در روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

اقدامات صداوسیما برای جلوگیری از بداخلاقی‌های انتخاباتی
رئیس رسانه ملی از اقدامات صداوسیما برای جلوگیری از بداخلاقی‌های انتخاباتی هم گفت و اظهار کرد: برای جلوگیری از تخریب و بداخلاقی انتخاباتی، با تهمت و بدگویی که موردرضایت مردم نیست و قانون هم اجازه نمی‌دهد، حتماً برخورد قاطع خواهیم کرد. ستادها می‌توانند در این زمینه برای کنترل هواداران و پاسخگویی‌های فوری که ممکن است در فضای آلوده رخ دهد، اقدام کنند. در مقابله با تخریب‌ها بسیار جدی خواهیم بود و عوامل تخریب‌کننده را افشا و با آن مقابله خواهیم کرد و خود را موظف به جلوگیری از لجن‌پراکنی‌های انتخاباتی می‌دانیم.

وی دیگر امکانات تبلیغاتی را که در اختیار نامزدها قرار خواهد گرفت، نیز معرفی کرد و گفت: در حوزه فضای مجازی تلوبیون با مخاطبان چندده‌میلیونی در اختیار نامزدها خواهد بود. استودیوی اختصاصی در اختیار نامزدها قرار خواهیم داد که برنامه‌های خود را پخش کنند. اینترنت مورداستفاده برای تماشای برنامه‌های تبلیغاتی نیز رایگان خواهد بود.

جبلی افزود: همچنین ساترا به‌عنوان نهاد قانونی تنظیم‌گر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر کمک خواهد کرد و مجوزهای لازم را به سکوها می‌دهد که اگر برنامه‌ای دارند، با رعایت قانون و آیین‌نامه‌ها پخش کنند. در این فرصت کوتاه آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی، دکورها، میزگردها و… نهایی شده و ظرف چند روز آینده تمام زیرساخت‌ها نهایی خواهد شد. نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات برای نامزدها ارسال می‌شود و قابل‌استفاده برای ستادها خواهد بود.

به گفته وی، براین اساس پیوست رسانه‌ای انتخابات در چهار جایگاه آوردگاه، دانشگاه، قرارگاه و آسایشگاه آماده شده و سرلوحه عمل قرار گرفته است.

 

پاسخ دکتر جبلی به پرسش‌های انتخاباتی خبرنگاران
رئیس سازمان صداوسیما در بخش دوم این نشست خبری، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره نظارت بر برنامه‌های زنده گفت: ضوابط اجرایی برنامه‌های ضبطی و زنده اعلام شده و نامزدها و ستادها موردتوجه قرار خواهند داد و به آن عمل خواهند کرد. کمیسیون بررسی تبلیغات بر برنامه‌های زنده نیز نظارت خواهد داشت.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر رابطه نَسَبی یکی از نامزدها با یکی از مدیران ارشد سازمان و تأثیر آن در عملکرد رسانه ملی تصریح کرد: مصادیق تخلف انتخاباتی در قانون معین شده ‌است. تمام فعالیت‌های انتخاباتی رسانه ملی با نظارت کمیسیون بررسی تبلیغات درحال انجام است. صداوسیما مانند ساختمانی شیشه‌ای است و هیچ‌گونه رانتی برای هیچ نامزدی وجود ندارد. نتایج نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات در اختیار همه ستادها قرار می‌گیرد، سؤالات مناظرات و سایر موارد هم همین‌طور. تمام تلاش ما این است که حب‌وبغض‌ها در فعالیت‌های رسانه ملی دخالت نداشته باشد و نخواهد داشت.

جبلی درباره اینکه مجری تا چه میزان در کنترل محتوای اظهارات نامزدها اختیار دارد، عنوان کرد: ساختار طرح سؤالات را به‌گونه‌ای قرار داده‌ایم که امکات ورود به حواشی به حداقل برسد. البته ضمانت قطعی وجود ندارد و در برنامه زنده اتفاقاتی می‌افتد؛ اما طراحی سؤالات دقیق است و جلوی کلی‌گویی‌ها را می‌گیرد. امیدواریم با کمک نامزدها حواشی به حداقل برسد. درعین‌حال، اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات ناظر هستند و حین برگزاری مناظرات حضور دارند و اگر انحرافی از مسیر مناظره اتفاق بیفتد، اقدام لازم را انجام می‌دهند.

رئیس رسانه ملی تأکید کرد که هرآنچه انجام می‌دهیم، براساس قانون انتخابات است. دخالت شخصی و سلیقه‌ای نباید داشته باشیم. طبیعت گفت‌وگو، چالش‌برانگیز است و هرگونه چالش بین نامزدها هم بداخلاقی نیست. مصادیق بداخلاقی در آیین‌نامه‌های محتوایی مشخص شده و مرجع تشخیصش کمیسیون بررسی تبلیغات است و چوننماینده کمیسیون در مناظرات حاضر است، هر تصمیمی‌بگیرد و تدبیر کند، بدان عمل خواهیم کرد.
رئیس صداوسیما همچنین پیرامون حضور خبرنگاران در برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها گفت: دوره‌های پیشین انتخابات، قبل و بعداز مناظره‌ها، خبرنگاران رسانه ملی اظهارات نامزدها را پوشش می‌دادند؛ اما برای این دوره حضور خبرنگاران سایر رسانه‌ها درحال بررسی است. حضور برخی برنامه‌ها با حضور خبرنگاران هم درحال بررسی است. خود را موظف می‌دانیم تا جایی که در توانمان است، این امکان را فراهم کنیم.

وی درباره انعکاس دیدگاه نامزدها درباره سیاست‌های خارجی ازطریق شبکه‌های برون‌مرزی نیز گفت: شبکه‌های برون‌مرزی نقش مهمی در انعکاس دیدگاه نامزدها به مخاطبان خارج از کشور دارند. یکی از میزگردها درباره سیاست خارجی است و نامزدها امکان طرح دیدگاه خودشان را درباره سیاست خارجی دارند و شبکه‌های برون‌مرزی پوشش کاملی از این برنامه‌ها خواهند داشت.

جبلی پیرامون احتمال کشیدن انتخابات به دور دوم هم گفت: یکی از احتمالات، کشیدن انتخابات به دور دوم است و ما برای آن برنامه‌ریزی خواهیم داشت. طراحی برنامه‌ها و پیشنهادات باید موردپذیرش کمیسیون بررسی تبلیغات قرار بگیرد که اگر به آن مرحله رسید، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی درباره فرصت دفاع به نامزدها در برابر تخریب‌ها هم گفت: اگر کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات تشخیص دهد به نامزدی توهین شده، حقی برای او در پایان مناظرات در نظر خواهد گرفت و ما طبق قانون تابع آن خواهیم بود.

رئیس رسانه ملی در پاسخ به این پرسش که چرا هیچ پروتکلی برای اجرای مناظرات مشخص نشده و مناظرات در برخی دوره‌های قبل در حد مسابقات تقلیل یافته بود، تأکید کرد: آیین‌نامه‌ها و ضوابط هنجاری طراحی شده و در معرض دید عموم در سایت ستاد انتخابات رسانه‌ ملی قرار گرفته است. تقلیل جایگاه مناظرات یکی از آسیب‌های دوره‌های قبل است. تلاش می‌کنیم مناظرات سنگین، وزین و تراز باشند. یکی از این نامزدها، قرار است رئیس جمهور آینده شود و مناظره باید از برنامه‌های مسابقه‌ای و فکاهی متفاوت باشد. به این موارد توجه شده و عنایت داریم که برنامه‌ها، محورها و سؤالات، سنگینی و وزانت یک مناظره را دارا باشند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون اظهارات برخی مجریان در فضای مجازی گفت: به طورکلی هرگونه ظهور و بروز و اظهارات همکاران در فضای مجازی در برخی موارد باید با هماهنگی مدیر ارشد باشد که البته همکاران سازمان غالباً رعایت می‌کنند. اگر همکاری در هر حوزه‌ای بی‌‌توجهی کند، قطعاً با او برخورد می‌شود. آن‌ها را که سهواً دچار بی‌توجهی شده بودند، از آنتن دور کردیم؛ اما به درایت همکارانمان ایمان داریم و احترام می‌گذاریم.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار