رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
  • الإثنين ۱۰ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 17 June

تیـــــــــتر روز

فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد

بنیاد سینمایی فارابی فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را منتشر کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، در راستای نیل به فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی با هدف کشف و معرفی استعداد‌های برتر نوجوان ایران در حوزه سینما، در دو بخش «طراحی داستان» و «فیلم سازی»، 24 تا29 شهریورماه 1403 برگزار می شود. بر پایه این گزارش المپیاد هشتم در دو بخش طراحی داستان و فیلم سازی با 7 موضوع: خانواده، جهانی به نام خانه، عشق امید خانواده، فردایی که میسازم، خانواده ای به وسعت ایران، خواهر/ برادر من و موضوع آزاد برگزار می شود. تمامی نوجوانان ایرانی (متولدین ۱۳86 تا ۱۳۹1) ۱۲ تا ۱۷ ساله، می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. همچنین كارگاه‌هاي تخصصي و آموزشي حضوري، در شهر اصفهان برگزار مي‌شود. این گزارش حاکیست: ...

پیشخوان

فیلمبرداری «برقص» تمام شد

فیلمبرداری فیلم کوتاه «برقص» به نویسندگی و کارگردانی پوریا دهقان به پایان رسید. فیلم کوتاه «برقص» به نویسندگی و کارگردانی پوریا دهقان از آثار تأیید شده در پیچینگ انجمن سینمای جوانان – دفتر اراک است که به تازگی فیلمبرداری آن تمام شده است. این فیلم کوتاه، روایتی از افسر اسراییلی است که برای استراحت وارد […]


موزه سینما میزبان محمود کلاری می‌شود

کارگاه انتقال تجربه فیلمبرداری با حضور محمود کلاری در موزه سینما برگزار می‌شود. به نقل از روابط عمومی موزه سینما، در ادامه برگزاری دوره های آموزشی مجموعه فرهنگی تاریخی موزه سینما کارگاه انتقال تجربه فیلمبرداری باحضور محمود کلاری فیلمبردار پیشکسوت و خلاق در موزه سینما برگزار می‌شود. این کارگاه هفتم تیر ساعت ۱۶ در سالن […]


ویل اسمیت به تلویزیون برمی‌گردد

ویل اسمیت در حال گفت‌وگو است تا در سریال جدید خالقان «وست ورلد» و «فال آوت» بازی کند. به نقل از ورلد آف ریل، ویل اسمیت پس از موفقیت «پسرهای بد ۴» در اولین آخر هفته نمایشش، به دنبال بازی در سریال جدیدی از جونا نولان و لیزا جوی، خالقان «وست ورلد» و «فال آوت» […]


«بزرگ راه همت» این هفته از شبکه افق

شبکه افق مجموعه‌ای از مستند‌های تک قسمتی با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و با محوریت انتخابات پیش رو را برای این هفته تدارک دیده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، مجموعه‌ای از مستند‌های تک قسمتی با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و با محوریت انتخابات، این هفته از شبکه افق سیما پخش می‌شوند. […]


پرواز «بادبادک» در شبکه تهران

فیلم سینمایی «بادبادک» با گویندگی ۲۸ نفر از گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین الملل سیما دوبله شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، این سینمایی در گونه درام و خانوادگی محصول ژاپن در سال ۲۰۲۲ از شبکه تهران پخش شد.مدیر دوبله این سینمایی بهروز […]


طنین دعای پرفیض عرفه از قاب تلویزیون

در روز عرفه و موسم برگزاری مناسک حج، قرائت دعای دلنشین سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، روز یک شنبه ۲۷ خرداد ماه از شبکه‌های مختلف تلویزیون به صورت زنده پخش خواهد شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، شبکه یک سیما دعای پرفیض عرفه را ساعت ۱۵:۰۰ از […]


نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری مهمان برنامه «تهران ۲۰» می شوند

برنامه تهران ۲۰ شبکه تهران در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، میزبان نمایندگان هر یک از کاندیداهای ریاست جمهوری خواهد بود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی شبکه تهران، برنامه تهران۲۰، قرار است ۶ برنامه آتی خود را از امشب شنبه ۲۶ خرداد تا یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ به حضور […]


فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد

بنیاد سینمایی فارابی فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را منتشر کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، در راستای نیل به فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی با هدف کشف و معرفی استعداد‌های برتر نوجوان ایران در حوزه سینما، در دو بخش «طراحی داستان» […]


«نور» در ایتالیا به رقابت می‌پردازد

فیلم کوتاه «نور» به کارگردانی علیرضا سعدی و تهیه‌کنندگی همایون فرساد در چهارمین حضور جهانی، به ششمین دوره جشنواره آمیکورتی ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلم کوتاه «نور» به کارگردانی علیرضا سعدی و تهیه کنندگی همایون فرساد در ادامه حضور جهانی خود، در بخش رقابتی ششمین […]


«مرزها نمی‌میرند» جایزه بهترین فیلم‌برداری جشنواره ریشه‌های اروپا را کسب کرد

نوید زارع، فیلم‌بردار فیلم کوتاه «مرزها نمی‌میرند» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم‌برداری از جشنواره فیلم ریشه‌های اروپا شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلم کوتاه «مرزها نمی‌میرند» به کارگردانی حمیدرضا ارجمندی در ادامه حضور جهانی خود، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم‌برداری از هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ریشه‌های […]


فیلم‌هایی برگرفته از واقعیت تا هیجان دختری در باغ وحش

امیر قادری، روزنامه‌نگار و منتقد سینمایی، در سیزدهمین جلسه از فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه به بررسی چهار فیلم کوتاه «نیمکت»، «از کار افتاده»، «رخ پوش»، «باغ وحش» خواهد پرداخت. به‌‌گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌‌‌‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، دوازدهمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روز یک‌شنبه ۲۷ خرداد‌ماه ۱۴۰۳ با […]


جنگ جهانی دوم در بوتیک تئاتر ایران

نمایش «جنگ جهانی دوم با مرگ مادرم شروع شد» به کارگردانی علیرضا شکیبا در بوتیک تئاتر ایران به روی صحنه می رود. به گزارش سینماخانه و به نقل از مدیر روابط عمومی اثر، نمایش «جنگ جهانی دوم با مرگ مادرم شروع شد» به نویسندگی علیرضا شکیبا، خورشید فیاض و کارگردانی علیرضا شکیبا و تهیه کنندگی […]


«سفر به متاوِرس» در بوتیک تئاتر ایران

نمایش «سفر به متاوِرس» به نویسندگی و کارگردانی رضوان ‌کرباسی در بوتیک تئاتر ایران به روی صحنه می رود. به گزارش سینماخانه و به نقل از مدیر روابط عمومی اثر، نمایش «سفر به متاوِرس» به نویسندگی و کارگردانی رضوان ‌کرباسی و تهیه کنندگی:رکسانا خلوتی از ۲۲ خردادماه سال ۱۴۰۳ در ساعت ۱۸:۰۰ به مدت ۴۰ […]


«دربندون» بر اساس بازخوردها پیش می‌رود

کارگردان سریال «دربندون» که این روزها از شبکه سه سیما روانه آنتن می‌شود، گفت: این کار را حرفه‌ای پیش برده‌ایم و دوست نداریم به هر دلیلی بیننده را بخندانیم؛ تلاش داشتیم که سریال بر اساس کمدی موقعیت پیش رود و به این معتقد بودیم و متعهد! حسن لفافیان کارگردان، درباره کارگردانی سریال «دربندون» جدیدترین کارش […]


«ماجرای سال آخر» در بمبئی روایت می‌شود

مستند «ماجرای سال آخر» قرار است در بخش مسابقه آثار مستند هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم بمبئی روی پرده برود. به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مستند «ماجرای سال آخر» ساخته مهدی جبین‌شناس در بخش مسابقه آثار مستند هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم بمبئی روی پرده می‌رود. مستند «ماجرای سال آخر» […]


نمایش فیلم تئاتر «در ظاهرِ امر» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

فیلم تئاتر «در ظاهرِ امر» به کارگردانی جاستین مارتین در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید و پس از آن، نقد و بررسی می‌شود. پانزدهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر […]


امیرحسین فتحی با «شغال» همراه شد

امیرحسین فتحی در سریال نمایش خانگی «شغال» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی علی طلوعی به ایفای نقش می‌پردازد. به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، سریال نمایش خانگی «شغال» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی علی طلوعی به زودی وارد مرحله فیلمبرداری می‌شود و امیرحسین فتحی و مهدی سلطانی بازیگرانی هستند که تاکنون حضورشان در […]


«قاعده بازی» را در موزه سینما ببینید

فیلم سینمایی «قاعده بازی» به کارگردانی احمدرضا معتمدی روز شنبه بیست و ششم خرداد ماه در موزه سینمای ایران نمایش داده می‌شود. به نقل از روابط عمومی موزه سینما، «قاعده بازی» ساخته احمدرضا معتمدی روز شنبه ۲۶ خرداد ساعت ۱۶ در سالن فردوس این مجموعه فرهنگی تاریخی نمایش داده می‌شود. بعد از نمایش فیلم جلسه […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...

یادداشت ها