رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۲۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 4 May

۳۶۸۴۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۲۱ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

انتظامی:مشغول جمع‌بندی درباره رفتن یا ماندن در سازمان سینمایی هستم

حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی در حاشیه بازدید از سی‌وهتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره استمرار حضور خود در این سازمان توضیحاتی ارائه کرد. حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی امشب شنبه ۳۱ فروردین‌ماه و همزمان با سومین روز برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور در پردیس سینمایی چارسو از مراحل برگزاری این رویداد بازدید کرد. […]


حضور پر رنگ فیلمسازان زن در جشنواره جهانی فیلم فجر

در سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر سی و پنج سینماگر زن از ۲۰ کشور حضور دارند. در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که این روزها در تهران در حال برگزاری است، سی و پنج سینماگر زن به عنوان «فیلمساز»، «داور» و «برگزارکننده ورک شاپ» در مجموع از ۲۰ کشور حضور دارند، همچنین در […]


نادر طالب زاده: جشنواره جهانی فیلم فجر رویدادی با شاخصه‌های علمی است

به گفته نادر طالب زاده، تجربه سال هایی که جشنواره در بخش ملی و بین الملل به طور همزمان برگزار می شود نشان می دهد که جدا شدن بخش جهانی باعث رویکرد جدی تر به مسایل بین المللی سینما شده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی […]


نشست مطبوعاتی فیلمبردار ایتالیایی در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد؛

لوکا بیگاتزی: دیجیتال امکانات زیادی می‌دهد که کار را لذت‌بخش می‌کند

لوکا بیگاتزی فیلمبردار مطرح ایتالیایی در نشست مطبوعاتی‌اش در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، دوران فیلمبرداری نگاتیو را تمام شده فیلمبرداری به روش دیجیتال را لذت‌بخش دانست. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نشست مطبوعاتی لوکا بیگاتزی مدیر فیلمبرداری سینمای ایتالیا در سی و هفتمین […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی