رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
  • الإثنين ۱۰ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 17 June

۳۸۰۸۴ تیر ۱۳۹۸ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

در اولین قسمت از سلسله نشست‌های «فیلمنامه فیلم» عنوان شد:

فیلم‌های تک محوری جایگاهی در سینمای ایران ندارد

اولین قسمت از سلسله نشست‌های «فیلمنامه فیلم» حوزه هنری، با موضوع نقد و بررسی  فیلم سینمایی «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت الله و نویسندگی معصومه بیات و  بازی لیلا حاتمی، کورش تهامی، الهام کردا و لیلا موسوی ۳۰ تیرماه (یکشنبه) در سالن اوستا حوزه هنری برگزار و همزمان با اکران فیلم، سید محمدحسینی، مدیر […]


هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر

اعلام نامزدهای هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر

نامزدهای  بخش های مختلف هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم شهر از سوی هیئت داوران معرفی شدند. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران در زیرمجموعه آثارمستند؛ داستانی و پویانمایی، سینمایی و بین الملل به شرح زیر است: نامزدهای  بخش مسابقه سینمای ایران […]


شهرام گیل‌آبادی در جمع ماهنامه انجمن کودک و نوجوان خانه تئاتر

تئاتر رسانه‌ای انسانی برای خلق جهان تازه است

شهرام گیل‌آبادی در چهل و یکمین ماهنامه توکا گفت: اگر تئاتر تبدیل به یک نظام و یک زنجیره ارتباطی شود می‌تواند توسعه ارتباطات و ارتباطات توسعه را در خود تعریف کند که در آن هرکسی نقش خود را به شکل فردی و در شکل جمعی می‌داند، محور پیش برنده موضوع در آن مشخص است، شاخه‌های […]


عبدالحسینی، “نفرینیان” را در اتریش به روی صحنه می برد

به گزارش سینما خانه به نقل از روابط عمومی تئاتر بروت اتریش حمید عبدالحسینی تازه ترین اثر نمایشی خود با عنوان “نفرینیان ” را سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۰) در کشور اتریش به روی صحنه خواهد آورد. بنابر توافقات صورت گرفته این اثر که به عنوان محصول مشترک ایران و اتریش و با حمایت محفل ادبی ققنوس […]


هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر

برنامه نمایش آخرین روز جشنواره فیلم شهر اعلام شد

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، در آخرین روز از برگزاری این جشنواره، آثار در دو بخش مسابقه سینمای ایران و بین‌الملل در ۴ سالن و در ۵ سانس از ساعت ۱۴ الی ۲۳:۳۰ نمایش داده می‌شود. بر اساس این گزارش، در سانس اول ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ […]


با حکم معاون سیمای رسانه ملی

مدیر شبکه افق مسئول ستاد هماهنگی و برنامه‌ریزی مراسم راهپیمایی اربعین شد

معاون سیمای رسانه ملی، مدیر شبکه افق را به عنوان مسئول ستاد هماهنگی و برنامه‌ریزی مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در سال ۹۸ منصوب کرد. دکتر میرباقری در حکمی، دکتر جلال غفاری قدیر را به عنوان مسئول ستاد هماهنگی و برنامه‌ریزی مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در سال ۹۸ منصوب کرد. در حکم معاون سیمای سازمان صدا […]


در اولین قسمت از سلسله نشست‌های «فیلمنامه فیلم» صورت می‌گیرد:

اکران و نقد و بررسی فیلم «رگ خواب» در حوزه هنری

در اولین قسمت از سلسله نشست‌های «فیلمنامه فیلم» حوزه هنری، فیلم سینمایی «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت الله و نویسندگی معصومه بیات در سالن اوستا حوزه هنری نقد و بررسی می‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، سلسله نشست‌های «فیلمنامه فیلم» با موضوع نقد و بررسی فیلمنامه […]



هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر

نمایش فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» در جشنواره فیلم شهر

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیه کنندگی علی قائم مقامی امروز شنبه ۲۹ تیر ساعت ۲۱ در سالن شماره ۲ پردیس ملت نمایش داده می‌شود. این فیلم درباره رابطه واقعی آدم‌ها و گره خوردن آن با فضای مجازی […]


هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر

نمایش مستند «پناهگاه انسان» در هفتمین جشنواره فیلم شهر

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، مستند «پناهگاه انسان» به کارگردانی بوریس بنجامین برترام از کشور دانمارک و برنده جایزه جشنواره فیلم مسکو در چهارمین روز جشنواره، شنبه ۲۹ تیرماه در هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر به نمایش در می آید. مستند پناهگاه انسان سفری انسانی […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...