رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May

۶۷۸۹۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۴۰ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

فیلمبرداری «تا فردا» به تهیه‌کنندگی نیکی کریمی پایان یافت

فیلمبرداری فیلم سینمایی «تا فردا» به تهیه‌کنندگی نیکی کریمی و کارگردانی علی عسگری به پایان رسید. «تا فردا» که محصول مشترک ایران و فرانسه است، به صورت مشترک توسط علیرضا خاتمی و علی عسگری نوشته شده است. فیلمبرداری این فیلم به کارگردانی علی عسگری و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی به تازگی به پایان رسیده است. علیرضا خاتمی پیش از این جایزه بهترین […]


مهسا ایرانیان با مسابقه «هفت چالک» در رادیو صبا

مسابقه «هفت چالک» با اجرای مهسا ایرانیان روی آنتن رادیو صبا می‌رود. مسابقه «هفت چالک» عنوان یکی از برنامه‌های جدید رادیو صبا است که با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در قالب طنز پخش می‌شود. این مسابقه از شنبه ۴ اردیبهشت با اجرای مهسا ایرانیان که از مجریان شبکه نسیم است راهی آنتن می‌شود. «هفت چالک» به این صورت طراحی […]


«شوت نزن عزیز» با اجرای محمدرضا احمدی روی آنتن رادیو می رود

“شوت نزن عزیز” عنوان برنامه طنز ورزشی رادیو صبا که با اجرای محمدرضا احمدی ، ابوالفضل آقاخانی و امین قاضی راهی آنتن صبا می شود . به نقل از روابط عمومی رادیو صبا ، برنامه جدید ” شوت نزن عزیز ” کاری از گروه طنزوسرگرمی رادیو صبا است ، که با رویکرد طنز ورزشی راهی […]


تبیین برنامه‌های شب‌های قدر در شورای معارف سیما

دبیر شورای معارف سیما بر لزوم دعای دسته جمعی برای رفع بلیه کرونا در شبهای قدر تاکید کرد و از برنامه ریزی برای برگزاری باشکوه مراسم معنوی این شب ها خبر داد. به گزارش سینماخانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ جلسه شورای معارف به صورت حضوری و مجازی با نمایندگان شبکه های رسانه […]


جایزه فریمز به انیمیشن «نهنگ سفید»

انیمیشن «نهنگ سفید» به کارگردانی امیر مهران و از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موفق به دریافت جایزه بخش انیمیشن جشنواره فیلم «فریمز» شد. به گزارش سینماخانه به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، «نهنگ سفید» که پیش از این جایزه بخش انیمیشن کوتاه جشنواره فیلم ورشو را […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی