رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
  • الأحد ۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 16 June

۷۲۶۰۶ تیر ۱۴۰۰ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

درخشش «تنها نخواهم ماند» در جشنواره‌ پارنو

بیست‌و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند و مردم‌شناسی «پارنو» در کشور استونی به مستند کوتاه «تنها نخواهم ماند» جایزه داد. در این دوره از جشنواره تنها نخواهم ماند ساخته یاسر طالبی به نمایندگی از ایران حضور داشت و جایزه بهترین مستند در بخش «بقا مردمان بومی» (The best doc on survival of indigenous peoples) را از آن خود […]


فاطمه مسعودی فر بازیگر نقش سارای گرجی در «جیران» شد

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی، نخستین تصویر از فاطمه مسعودی‌فر در سریال «جیران» منتشر شد. سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی جدیدترین تجربه کار این کارگردان بعد از سریال «شهرزاد» است که قرار است از فیلیمو پخش شود. بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیرجعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی‌ور، ستاره […]


«تنها نخواهم ماند» برنده جایزه بهترین مستند جشنواره پارنو شد

بیست‌و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند و مردم‌شناسی «پارنو» در کشور استونی به مستند کوتاه «تنها نخواهم ماند» جایزه داد. در بیست‌و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند و مردم‌شناسی «پارنو» در کشور استونی «تنها نخواهم ماند» ساخته یاسر طالبی به نمایندگی از ایران حضور داشت و جایزه بهترین مستند در بخش «بقا مردمان بومی» (The best doc on survival […]


«زالاوا» در راه ونیز

فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در اولین حضور جهانی خود، در هفتاد و هشتمین فستیوال بین‌المللی فیلم ونیز به عنوان یکی از هفت فیلم بخش رقابتی هفته منتقدین این فستیوال به نمایش در‌می‌آید. این فیلم که به تهیه‌کنندگی‌ سمیرا برادری و روح‌الله برادری در کردستان فیلمبرداری شده است، از تاریخ یک تا ۱۱ سپتامبر با سه نمایش، برای جوایز سی و […]


تمدید زمان ثبت‌نام و ارسال فیلم به پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند

زمان ثبت‌نام و ارسال اثر در بخش فیلم پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند تمدید شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، با اعلام دبیرخانه این جشنواره، با توجه به شرایط کرونایی، تعطیلات پیش آمده و بنا به درخواست مستندسازان زمان ثبت نام و ارسال اثر در بخش فیلم پنجمین […]


جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کیمرا به انیمیشن «حبسی» رسید

انیمیشن «حبسی» به کارگردانی احمد خوش نیت جایزه ویژه هیات داوران برای طراحی صدا و موسیقی از جشنواره فیلم کیمرا ایتالیا دریافت کرد. انیمیشن «حبسی» (LOCKED) به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی احمد خوش نیت از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برنده جایزه ویژه هیات داوران در طراحی صدا و موسیقی از نوزدهمین […]


نویسنده «زندگی زیباست»:

از حذفیات سریال حیرت می کنم

«زندگی زیباست» از ساخته های جدید قاسم جعفری پس از ۱۳ سال دوری از تلویزیون است. سازنده سریال هایی چون «خط قرمز»، «مسافری از هند»، «غریبانه» و «کمک کن» در نیمه اول دهه ۸۰ کارگردان نسبتا پرکاری برای تلویزیون محسوب می شد و پس از آن سراغ سینما رفت که البته نتوانست اتفاق متفاوتی را […]


شهرام مکری داور بخش افق‌های جشنواره «ونیز» شد

شهرام مکری به عنوان یکی از داوران بخش افق‌های هفتاد و هشتمین دوره جشنواره ونیز معرفی شد. به نقل از ورایتی، کلوئی ژائو کارگردان برنده چندین جایزه مهم دنیا از جمله اسکار به عنوان یکی از داوران بخش اصلی جشنواره ونیز انتخاب شد. ژائو سال گذشته با فیلم «سرزمین آواره ها» در جشنواره ونیز حضور […]


«خورشید» مجیدی به اکران آنلاین پیوست

فیلم «خورشید» از ۳۱ تیر ماه ساعت ۲۰ در نماوا به صورت آنلاین پخش می‌شود. فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی از پنجشنبه ۳۱ تیر ماه ساعت ۲۰ به صورت آنلاین در نماوا و فیلیمو اکران می‌شود. فیلم سینمایی «خورشید» به نویسندگی مشترک مجید مجیدی و نیما جاویدی و تهیه‌کنندگی مشترک امیر بنان و مجید مجیدی در سال ۹۸ تولید شده است. «خورشید» برنده سیمرغ بلورین جشنواره ملی […]


«ایران، جنوب غربی» و روایت خشکاندن تالاب هورالعظیم

مستند ۵۲ دقیقه‌ای «ایران، جنوب غربی» ساخته محمدرضا فرطوسی درباره خشکی تالاب هورالعظیم در سایت هاشور در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. نام این مستند «ایران، جنوب غربی» به کارگردانی محمدرضا فرطوسی است که ۱۱ سال پیش و با زبان عربی تولید شد و این روزها در سایت هاشور به صورت آنلاین در دسترس علاقه‌مندان است. این مستند دگرگونی زندگی ساکنان […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...