رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
  • الإثنين ۱۰ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 17 June

۷۲۶۰۶ تیر ۱۴۰۰ ۴۳ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

مرتضی اسماعیل‌ کاشی در نقش خواجه روشن

مرتضی اسماعیل‌کاشی در نخستین حضور نمایش خانگی به گروه بازیگران سریال عاشقانه – تاریخی «جیران» پیوسته است. اولین تصویر از مرتضی اسماعیل‌کاشی بازیگر نقش خواجه روشن در سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی رونمایی شد. سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی جدیدترین تجربه کار این کارگردان بعد از سریال «شهرزاد» است که قرار است از فیلیمو […]


شبنم مقدمی «فخرالنسا» را زندگی می‌کند

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی، شبنم مقدمی در خاتون، اولین سریال تینا پاکروان با بازی در نقش «فخر النسا» به ایفای نقش می‌پردازد. «خاتون» روایت داستانی-تاریخی از خانواده‌ای است که از اول شهریور ۱۳۲۰ آغاز شده و در دوران اشغال ایران توسط متفقین دچار تحولاتی می‌شود. تاریخ ایران با همه فراز […]


نمایش‌ «در حضور باد» به روی صحنه می رود

«بهرام بیضایی» برای نخستین بار مجوز اجرای عموم نمایش‌نامه‌ی «در حضور باد» را صادر کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی گروه هنری مستقل و دانشجویی هوده؛ نمایش «در حضور باد» به نویسندگی «بهرام بیضایی»، کارگردانی «علی جهانجونیا» و با بازی «رضا رشیدی اقدم، نشاط رازانی و علی جهانجونیا» از ۶ تیر […]


استارت فیلم «پنجره روبه‌رویی»

«پنجره روبه‌رویی» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی جاوید فراهانی است. این کارگردان در مصاحبه اختصاصی با سینماخانه گفت: از لذت بخش‌ترین اتفاقات سینما، داشتن یک تیم منسجم با اصول و اخلاق حرفه ای است که خوشبختانه این سعادتی است برای بنده که ایشان را به همراه دارم… همواره به این معتقدم بایستی از ایده های […]


مجید افشاری «چترنجات» را اجرا می‌کند

برنامه «چتر نجات» با اجرای مجید افشاری پنجشنبه بعد از خبر ساعت ۲۴ با هدف افزایش سواد امنیتی روی آنتن می‌رود. «چترنجات» جزو برنامه‌ه‎ای ترکیبی است که با هدف آموزش در زمینه‌های مختلف سایبری، اجتماعی و امنیتی تهیه و تولید می‌شود. این برنامه را محمد تنکابنی برای گروه اجتماعی شبکه پنج سیما تهیه می‌کند و حسینی […]


ایوب آقاخانی راوی مستند تکیه دولت شد

مستند «تکیه دولت» به کارگردانی علیرضا قاسم‌خان با نگاهی به این پدیده فرهنگی دوره قاجار که تاثیر عمیقی بر معماری، تئاتر و موسیقی داشته، همزمان با مرحله تدوین،‌ ایوب آقاخانی را به عنوان راوی متن‌گفتارهای این اثر انتخاب کرد. علیرضا قاسم‌خان تهیه‌کننده مستند تکیه دولت درباره این طرح گفت: مستند تکیه دولت بر اساس طرحی پژوهشی در مرکز گسترش […]


بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درگذشت

میرصلاح حسینی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون از دنیا رفت. میرصلاح حسینی، بازیگر سریال‌های «مختارنامه» و «هزاردستان» پس از تحمل یک دوره بیماری در ۷۳ سالگی درگذشت. او در فیلم‌های سینمایی «مرسدس»، «مادر»، ‌ «شیر سنگی» و «گل‌های داوودی» نیز بازی کرده بود. شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران برای درگذشت میرصلاح حسینی پیام تسلیتی […]


«دیگری» از جشنواره اصفهان دست پر بیرون آمد

فیلم کوتاه «دیگری» در پانزدهمین حضور بین‌المللی خود، جایزه بهترین بازیگری را کسب کرد. فیلم کوتاه «دیگری» ساخته‌ زهرا ترکمنلو، در پانزدهمین حضور خود در جشنواره‌های بین‌المللی، موفق به کسب جایزه‌ بهترین بازیگری در جشنواره NORGS International Independent Festival (NIIF) اصفهان شد. عنوان بهترین بازیگری این جشنواره به محدثه حیرت تعلق گرفت. اختتامیه‌ این جشنواره به […]


نمایش «راند چهارم‌» در بخش مسابقه جشنواره روسی

فیلم‌سینمایی «راند چهارم» به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی مرتضی شایسته در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم‌های درون خانوادگی روسیه به نمایش در می‌آید. فیلم‌سینمایی «راند چهارم» به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی مرتضی شایسته در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم‌های درون خانوادگی روسیه به نمایش در می‌آید علی اوجی مجری طرح این فیلم است و شرکت […]


هیات داوران جشنواره کن معرفی شدند

فهرست داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن اعلام شد. به نقل از ورایتی، جشنواره بین المللی فیلم کن فهرست داوران بخش مسابقه اصلی خود را اعلام کرد. در این فهرست که در آن حضور زنان سینماگر بسیار پررنگ است، مگی جیلنهال، ماتی دیاپ، ملانی لورنت، جسیکا هوسنر و میلن فارمر ۵ داور زن جشنواره کن […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...