رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۲۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 4 May

۱۲۲۷۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۴۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

بازگشت برنامه «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر

با پایان یافتن ایام نوروز و رمضان، پخش برنامه «پاورقی» آغاز می‌شود. به نقل از شبکه دو؛ بعد از تعطیلات عید فطر، ادامه برنامه «پاورقی» با اجرای محمدرضا شهبازی پخش خواهد شد. این برنامه با هدف روشن شدن ابعاد اخبار منتشر شده در فضای مجازی با زبان طنز، سعی در نمایان کردن لایه‌های پشت پرده اخبار […]


فیلمنامه «سعدی» هشت سال است در تلویزیون خاک می‌خورد

سال ۹۰ خبر ساخت سریالی «الف ویژه» درباره شیخ اجل و استاد سخن «سعدی» دل طرفداران این شاعر پرآوازه را شاد کرد. سال ۹۴ فیلمنامه کامل این سریال برای تلویزیون نوشته شد؛ اما ماجرا در همان نقطه متوقف ماند و پس از آن هیچ اتفاقی نیفتاد. یکم اردیبهشت روز بزرگداشت شاعری است که زبان فارسی […]


گلایه لاله اسکندری از عملکرد تلویزیون در قبال سریال «آتش و باد»

لاله اسکندری، بازیگر نقش بی‌بی‌کتایون سریال «آتش و باد» از بی‌توجهی تلویزیون در قبال این سریال گلایه کرده و گفته تلویزیون به جای اینکه قدر داشته‌هایش را بداند و به دنبال رقابت با پلتفرم‌ها باشد با سیاست‌های اشتباه، مخاطبان همیشگی‌اش را اهم از دست داده است. سریال «آتش و باد» به کارگردانی مجتبی راعی یکی […]


از همراهی با «صبح عید» تا شنیدن «صباهنگ» در عید فطر

دو ویژه برنامه رادیویی همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر از شبکه رادیویی صبا پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر دو ویژه برنامه «صبح عید» و «صباهنگ» آیتم‌های متنوعی را برای شنوندگان رادیو صبا تدارک دیده‌اند. ویژه برنامه «صبح عید» […]


دعای روز سی ام ماه رمضان +صوت

دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان بسم الله الرّحمن الرّحیم اَللّهُمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکرِ، و القَبولِ على ما تَرْضاهُ، و یَرْضاهُ الرّسولُ مُحْکمَهً فُروعُهُ بالأصُولِ، بحقّ سَیّدِنا محمّد و آلهِ الطّاهِرین و الحمدُ للهِ ربّ العالمین. خدایا … قرار بده روزه مرا در این ماه، مورد قدر دانى و قبولی، که بر طبق […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی