رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۵ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 13 May

عکس | سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون - Part 107



گزارش تصویری نمایش “پاپا اتللو”

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “پاپا اتللو” به کارگردانی فرزین نوبرانی و سحر جمالی، هر شب ساعت ۱۹:۰۰ تا جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ در تالار مولوی – سالن کوچک به روی صحنه می رود. سینماخانه/ عکاس: پگاه آقامیرزایی


گزارش تصویری نمایش “خانم ایکس”

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “خانم ایکس”  به کارگردانی جواد عاطفه، هر شب ساعت ۲۰:۰۰ تا یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ در تماشاخانه “دا” به نشانی میدان فاطمی، ابتدای شهید گمنام، خیابان جهانمهر، پلاک ۲۶ به روی صحنه می رود. سینماخانه/ عکاس: محمدصادق چگینی


گزارش تصویری نمایش “مانوس”

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “مانوس” هر شب ساعت ۲۰:۰۰ از ۲۴ بهمن تا ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۵ در سالن قشقایی، مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود. عکاس: هادی صفی زاده


گزارش تصویری نمایش “برای کلاه آهنی‌ها”

نمایش “برای کلاه آهنی‌ها” به نویسندگی و کارگردانی “پژمان عبدی” هر شب ساعت ۱۹:۰۰ از ۱۴ تا ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۵ در تماشاخانه باران به روی صحنه می رود. سینماخانه/ عکاس: بنیامین مروتی


گزارش تصویری نمایش “گالیله”

نمایش “گالیله” ، برنده تندیس نمایش گروهی از نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران ؛ نوشته “برتولت برشت” و به کارگردانی “نازنین زهرا رفیعی” هر شب ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۵ در تالار مولوی به روی صحنه می رود. سینماخانه/عکاس: هادی صفی زاده


گزارش تصویری نمایش “درخت سیب گناهکار نیست”

به گزارش سینماخانه، نمایش “درخت سیب گناهکار نیست” به نویسندگی “سعید آلبوعبادی” و به کارگردانی “روناک قاسمی” از ۲۴ بهمن تا ۴ اسفند ماه ۱۳۹۵ هر شب ساعت ۱۷ در تماشاخانه باران به روی صحنه می رود. سینماخانه/عکاس: بنیامین مروتی    


گزارش تصویری نمایش “مافیا”

نمایش “مافیا” به نویسندگی و کارگردانی “افروز فروزند” از جمعه ۱۵ بهمن تا ۶ اسفند ماه ۹۵، هر شب، ساعت ۲۱ در تماشاخانه  باران به روی صحنه می رود. در این نمایش؛ نگار عابدی، حمیدرضا فلاحی، علی تاجمیر، میثاق زارع، غزاله نظر، اِروین گالستیان، تنی آواکیان به ایفای نقش می پردازند. سینماخانه/علیرضا خشاب


گزارش تصویری نمایش “ماما یرما”

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “ماما یرما” به کارگردانی “فرزین نوبرانی” و با اقتباس از نمایشنامه “یرما” اثر لورکا، نمایشنامه نویس اسپانیایی از ۱۳ بهمن ماه تا ۲ اسفند ۱۳۹۵ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه می رود. سینماخانه/ عکاس: هادی صفی زاده


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی