رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • دوشنبه 12 مرداد 1394 - 07:20
  • کد خبر : 922
  • تئاتر
  • چاپ خبر : “پپرونی برای دیکتاتور” با حضور بازیگران سینما و پژمان جمشیدی

طراح و دراماتورژ نمایش «پپرونی برای دیکتاتور» اعلام کرد در این تئاتر هم از بازیگران سینما و هم از یک فوتبالیست در جمع بازیگرانش بهره برده است.علی احمدی طراح، دراماتورژ و مشاور کارگردان تئاتر «پپرونی برای دیکتاتور» درباره جزئیات اثر اینگونه گفت: این اثر سومین کار گروه تئاتر «بداهه» است. این گروه که توسط من […]

طراح و دراماتورژ نمایش «پپرونی برای دیکتاتور» اعلام کرد در این تئاتر هم از بازیگران سینما و هم از یک فوتبالیست در جمع بازیگرانش بهره برده است.علی احمدی طراح، دراماتورژ و مشاور کارگردان تئاتر «پپرونی برای دیکتاتور» درباره جزئیات اثر اینگونه گفت: این اثر سومین کار گروه تئاتر «بداهه» است. این گروه که توسط من و پدرم خسرو احمدی شکل گرفته از ابتدا مبنای فعالیت خود را بر تولید نمایش های کمدی و فانتزی قرار داد و نمایش های قبلی ما هم همین فاکتورها را داشته است.

وی درباره ویژگی های این اثر نمایشی عنوان کرد: نمایش «پپرونی برای دیکتاتور» مضمونی مشترک با نمایش «اسم» به کارگردانی لیلی رشیدی که در حال حاضر در تماشاخانه استاد ناظرزاده روی صحنه است، دارد. خانم رشیدی نمایش «اسم» را براساس نمایشنامه‌ای به همین نام نوشته ماتیو دولاپورت و الکساندر دولا پتولیر با ترجمه شهلا حائری به صحنه برده است، اما نمایش «پپرونی برای دیکتاتور» از روی فیلمی فرانسوی که از روی همین متن ساخته شده، اجرا می شود. البته در بازنویسی انجام شده فضای فانتزی کار پررنگ تر شده است اما ماهیت اصلی داستان یعنی انتخاب اسم برای کودکی که هنوز متولد نشده حفظ شده است.

کارگردان نمایش «شب بخیر کیارستمی» ادامه داد: دیالوگ های فیلم توسط فرامرز زنگنه ترجمه شده سپس از روی این ترجمه، متن نمایشنامه نوشته شده است. نمایشنامه اصلی و فیلمی که بر اساس آن ساخته شده هر دو آثار رئالیستی هستند اما در دراماتورژی که من برای تبدیل فیلم به نمایش «پپرونی برای دیکتاتور» انجام دادم وجه فانتزی و طنز اثر بیشتر شده است. در دراماتورژی نمایش تلاش کردم برخی از دیالوگ هایی را که از زبان و فرهنگ ایرانی دور است تغییر داده و کلا اثر را بدون اینکه کار ایرانیزه شود به فرهنگ ایرانی نزدیک کنم چون در کلیت اثر یک طنز کلامی جریان دارد که ممکن بود درک آن برای مخاطب ایرانی جذاب نباشد.

احمدی درباره انتخاب بازیگران نمایش و پیوستن مصطفی کیایی به اثر یادآور شد: همچنین در مرحله بازنویسی تلاش شده با اضافه کردن یکی دو شخصیت دیگر علاوه بر وجود طنز کلامی، طنز موقعیت هم در کار وجود داشته باشد. علاوه بر بازیگرانی که نامشان در خبرها اعلام شده قرار است نمایش از حضور یک بازیگر پیشکسوت نیز بهره ببرد که به زودی نامش را اعلام خواهم کرد. این بازیگر قرار است به صورت آن‌لاین و تصویری در نمایش حضور داشته باشد.

به گفته وی، مصطفی کیایی سابقه تئاتری دارد و قبل از اینکه در سینما به شهرت برسد نزدیک به ۳۰ جایزه بازیگری تئاتر در مقاطع مختلف و از جشنواره های گوناگون دریافت کرده است اما شانسش این بوده که به عنوان یک سینماگر معروف شود.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: در این نمایش ما هم چهره تئاتری داریم، هم چهره سینمایی و هم فوتبالیست. ژاله صامتی پیش از این در سه فیلم کوتاهی که ساخته ام و در جشنواره های خارجی جوایزی کسب کرده است، به عنوان بازیگر با من همکاری داشته است، پدرم خسرو احمدی که همیشه در کنارم بوده و افتخار می کنم که به عنوان بازیگر و کارگردان در این نمایش حضور دارد. پژمان جمشیدی نیز که در چند سال اخیر پشتکارش را در بازیگری به اثبات رسانده است. همچنین سینا کرمی و شیوا ابراهیمی نیز از بازیگران تئاتری هستند که بسیار خرسندم با این نمایش همکاری دارند. خوشبختانه با بازیگران نمایش که اکثرا گزینه های اصلی ما برای انتخاب نقش بودند به راحتی به توافق رسیدیم و تمرین ها بدون دغدغه آغاز شد که امیدوارم نتیجه مناسبی نیز در پی داشته باشد.

نمایش «پپرونی برای دیکتاتور» به کارگردانی خسرو احمدی از ۱۴ مردادماه ساعت ۱۹:۳۰ با بازی محسن کیایى، خسرو احمدى، ژاله صامتى، پژمان جمشیدى، سینا کرمى، شیوا ابراهیمى در سالن استاد ناظرزاده کرمانی میزبان علاقه‌مندان تئاترخواهد بود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار