رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • یکشنبه 16 اسفند 1394 - 09:29
  • کد خبر : 1036
  • تئاتر
  • چاپ خبر : «خانه دلقک کجاست؟» در همای سعادت
خانه دلقک کجاست

کارگردان «خانه دلقک کجاست؟» با اشاره به اینکه این نمایش ادای دین به هنرمندان فقید از یاد رفته است، عنوان کرد این اثر به شیوه فیگوراتیو و فرمالیستی به صحنه می رود. نوید فرح مرزی کارگردان نمایش «خانه دلقک کجاست؟» که در تماشاخانه همای سعادت به صحنه می رود درباره فعالیت مجدد در حوزه تئاتر […]

کارگردان «خانه دلقک کجاست؟» با اشاره به اینکه این نمایش ادای دین به هنرمندان فقید از یاد رفته است، عنوان کرد این اثر به شیوه فیگوراتیو و فرمالیستی به صحنه می رود.

نوید فرح مرزی کارگردان نمایش «خانه دلقک کجاست؟» که در تماشاخانه همای سعادت به صحنه می رود درباره فعالیت مجدد در حوزه تئاتر گفت: من قبل از پیوستن به تلویزیون و سینما فعالیتم را از تئاتر آغاز کردم. از سال ۱۳۶۵ که وارد تئاتر شدم تا سال ۷۰ که به تلویزیون و شبکه دوم سیما جذب شدم به عنوان طراح حرکت، بازیگر و گریمور در تئاتر مشغول به فعالیت بودم. آخرین اجرایی که داشتم مربوط به سال ۶۹ و بازی در نمایش «بهار عشق، خزان عمر» به کارگردانی احمد مایل بود که در جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت و نمایش «ایلیا زاده ولایت لالیا» به کارگردانی محرم زینال زاده نیز در همان سال در تالار چهارسو اجرا شد.

وی ادامه داد: بر اثر اتفاقات زمانه رفته رفته از تئاتر دور شدم و ابتدا فعالیتم را در پشت صحنه تئاتر و بعد تلویزیون و سینما ادامه دادم اما در طول یکی دو سال گذشته به شدت ذهنم درگیر بازگشت به صحنه تئاتر بود. با متن این نمایشنامه نیز مدت زیادی کلنجار رفتم تا به شکلی که الان اجرا می رود، در آمد. یکی دیگر از دلایلی که باعث شد تصمیم بگیرم مجددا به تئاتر بازگردم بی مهری زمانه و نابسامانی هایی بود که این روزها در سینما و تلویزیون وجود دارد و هنرمندان را دلزده کرده است.

این طراح گریم سینما یادآور شد: افرادی که در گذشته در سینما و تلویزیون فعالیت می کردند هنرمندان اخلاق گرایی بودند که مشقشان مشق مهر و وفا بود اما در حال حاضر این عشق به بی وفایی گراییده است. در یکی دو دهه قبل اگر هنرمندی بیکار بود بقیه دست به دست هم می دادند و برایش کار پیدا می کردند اما این روزها قضیه برعکس است و دیگر کسی سراغی از هنرمندان از یاد رفته نمی گیرد.

وی با اشاره به طراحی پوستر جشنواره فیلم فجر که اختصاص به عکس زنده یاد خسرو شکیبایی داشت، عنوان کرد: اتفاقی که در جشنواره امسال فیلم فجر افتاد ایده خوبی بود اما ای کاش حرمت خسرو شکیبایی را با یادآوری کارهایش و پیگیری وضعیت خانواده اش گرامی می داشتیم. خسرو شکیبایی عمو خسرو همه ما بود و کسی بود که دغدغه فرد کنار دستی اش را داشت اما الان این دغدغه از بین رفته است. وظیفه ماست که یاد این عزیزان از دست رفته را به نسل بعد از خود یادآوری کنیم. در گذشته هنرمندان ما از بزرگان خود صحبت های ارزشمند و یا خاطرات به یاد ماندنی را نقل می کردند اما در دنیای امروز ما از زبان خودمان ادبیات بزرگان را نقل می کنیم که این اتفاق خیلی غم انگیز است.

فرح مرزی درباره مضمون نمایش «خانه دلقک کجاست» بیان کرد: در اجرای این اثر نمایشی به سمت کار فرمالیستی و فیگوراتیو رفته و از امکانات نور، موسیقی و حرکت در نمایش استفاده زیادی کرده ام. این نمایش درباره هنرپیشه ای است که سالیان سال نقش دلقک را بازی کرده اما مورد تهاجم زمانه قرار گرفته و در شب آخر اجرایش با مجموعه ای از خاطراتش شب را به صبح نمی رساند و بعد از مرگ یادداشت هایی از او به جا می ماند…

وی متذکر شد: این نمایش هر شب به یک هنرمند از دست رفته که مورد بی مهری قرار گرفته است، تقدیم می شود. تاکنون این نمایش در شب های مختلف به هنرمندانی چون هادی اسلامی، رقیه چهره آزاد، پروین سلیمانی، فهیمه راستگار، انوشیروان ارجمند، نیکو خردمند، حسین پناهی، مصطفی عبدالهی، حمید حمزه و… تقدیم شده است و امیدوارم شب آخر اجرای این اثر نمایشی که مصادف با شب تولد هنرمند بزرگ مهدی فتحی است با حضور دختر وی برگزار شود. یکی از نکات جالب توجه این است که شبی که ما میزبان دنیا فنی زاده دختر پرویز فنی زاده بودیم و نمایش به پدر وی تقدیم شد او به من گفت که از پدرش نمایشنامه ای درباره یک دلقک به جا مانده که پیشنهاد داد من آن را اجرا کنم.

طراح چهره پردازی فیلم «میگرن» یادآور شد: این نمایش نوستالژی زندگی افرادی را به نمایش می گذارد که همیشه تلاش کرده اند مردم را به فکر وادارند نه اینکه تنها آنها را بخندانند. یک اثر هنری باید ما را بعد از دیدن، شنیدن یا لمس کردن به فکر وادارد و مخاطب را با تعمق و اندیشه همراه سازد و ما نیز تلاشمان را کرده ایم تا نمایش تاثیرگذاری به صحنه ببریم. در این نمایش من به همراه سه تن از دانشجویان بازی می کنم و یکی از افتخاراتم است که در کنار کار با هنرمندان حرفه ای از جمله کارن همایونفر، مسعود سلامی، رحیم بهبودی‌فر و فرهاد اسماعیلی دانشجویانم نیز در کنارم هستند.

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: هنرمندان جوان و نوپای ما دیدگاه خودشان را در هنر دارند و دوست دارند دست به آزمون و خطا بزنند بنابراین لازم است از تماشاخانه های خصوصی حمایت بیشتری شود. از آنجا که تماشاخانه همای سعادت نزدیک دانشگاهی است که من در آن تدریس می کنم و همچنین در این تماشاخانه نیز کلاس های آموزشی دارم، ترجیح دادم برای ارتباط بیشتر دانشجویان با کار و شکل گیری فضای نقد و نظر نمایش «خانه دلقک کجاست؟» را در این تماشاخانه اجرا کنم.

«خانه دلقک کجاست؟» زندگی یک بازیگر را روایت می کند که شب آخر اجرای خود در اتاق گریم نشسته و بر اثر اتفاقاتی، آن شب را به صبح نمی رساند و در صحنه جان می سپارد.

علاوه بر نوید فرح مرزی، ادموند اوراحی، محمد حق‌شناس و امیر طهرانی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. سایر عوامل این اجرا عبارتند از کارن همایونفر آهنگساز، مسعود سلامی طراح نور، رحیم بهبودی‌فر طراح صدا و فرهاد اسماعیلی نریتور.

نمایش «خانه دلقک کجاست؟» تا آخر اسفند هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه همای سعادت به آدرس شهر زیبا، خیابان آیت الله کاشانی، زیرپل شهید باکری، جنب بانک پارسیان، پلاک ۲۶۱ به صحنه می رود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار