رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 21 خبر


  • سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 7 May

روز گذشته، هیات داوران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، فهرست نهایی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) را اعلام کردند و با انتقادات زیادی از سوی سینماگران مواجه شدند. همان گونه که انتظار می‌رفت، کارگردانان جوان فیلم اولی که با کارهای متفاوت‌شان اعضای هیات داوری را غافل‌گیر کردند و توانستند بیش […]

روز گذشته، هیات داوران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، فهرست نهایی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) را اعلام کردند و با انتقادات زیادی از سوی سینماگران مواجه شدند. همان گونه که انتظار می‌رفت، کارگردانان جوان فیلم اولی که با کارهای متفاوت‌شان اعضای هیات داوری را غافل‌گیر کردند و توانستند بیش از سی درصد ظرفیت جشنواره را از آن خود کنند؛ اما فارغ از این اتفاق، فهرست منتخبان با علامت سوال‌هایی همراه بود که در ادامه به‌ آن می‌پردازیم.

ظهر روز جمعه، فهرست نهایی ۲۸ فیلم حاضر در سی‌وپنجمین دوره از جشنواره فیلم فجر اعلام شد و علاوه بر حضور پررنگ فیلم‌اولی‌ها که با ۹ فیلم در این رویداد حضور دارند، جای خالی فیلم‌های کیانوش عیاری، تهمینه میلانی، محمد رسول‌اف و شهرام مکری باعث شد حواشی بسیاری پیرامون این اتفاق شکل بگیرد و حضور محمد حیدری، دبیر جشنواره در برنامه «هفت» و توضیحاتش هم نتواند مانع از این فضا شود.

 

۲۸ فیلم‌ در بخش اصلى جشنواره/ آثار ۹ فیلم اولى و یک انیمشین

«کارگر ساده نیازمندیم» به کارگردانی منوچهر هادى که پیش از این فیلم پرفروش «من سالوادور نیستم» را ساخته بود، ، «نگار» به کارگردانی رامبد جوان و با بازی نگار جواهریان، «سدمعبر» به کارگردانی محسن قرایى و یکی از پربازیگرترین فیلم‌های امسال و «چراغ‌های ناتمام» به کارگردانی مصطفى سلطانى که برای اولین تجربه سینمایی‌اش سراغ سوژه‌ای دفاع مقدسی رفته، از جمله فیلم‌های بخش اصلی جشنواره است.

همچنین «ماه‌گرفتگی» به کارگردانی مسعود اطیابى که پیش از این قرار بود در جشنواره مقاومت شرکت کند و به دلیل آماده نبودن نسخه نهایی این اتفاق نیافتاد اما ظاهرا برای جشنواره فجر پذیرفته شده است؛ «یک روز به‌خصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان، «کمدی انسانی» به کارگردانی محمدهادى کریمى، «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدى که او هم برای تجربه اول کارگردانی خود سراغ سوژه‌ای دفاع مقدسی رفته؛ «گشت۲» به کارگردانی سعید سهیلى که یکی از معدود کمدی‌های این دوره از جشنواره است و «سوفی و دیوانه» به کارگردانی مهدى کرم پور.

«رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت‌الله که امسال با ۲ فیلم در جشنواره حاضر شده در بخش اصلی نامزد شد، اما «شعله‌ور» دیگر فیلم او در لیست نهایی جایی نداشت؛ انیمیشن «پشت دروازه بهشت» به کارگردانی على‌ نورى‌اسکویى هم تنها انیمشین حاضر در جشنواره امسال است.

«اسرافیل» به کارگردانی آیدا پناهنده که پیش از این با فیلم «ناهید» موفق شده بود نظر منتقدان جشنواره فجر و جشنواره کن را جلب کند و نیز «فِراری» به کارگردانی علی‌رضا داوودنژاد که چند سالی از فیلم‌هایی گیشه‌ای دور بود و بیشتر تجربه شخصی‌اش را به تصویر می‌کشید، دیگر فیلم‌های حاضر در جشنواره هستند.

«ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که سال گذشته «ایستاده در غبار»‌ش بهترین فیلم جشنواره شد؛ «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند که پیش از این فیلم موفق «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» را ساخته بود؛ «سارا و آیدا» به کارگردانی مازیار میرى، «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده، «خفگی» به کارگردانی فریدون جیرانى، «پشت دیوار سکوت» به کارگردانی مسعود جعفرى‌جوزانى که به مسئله خون‌های آلوده و بیماری ایدز می‌پردازد؛ «آذر» به کارگردانی محمد حمزه‌اىِ فیلم‌اولی، «تابستان داغ» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زادِ فیلم‌اولی، «۲۱ روز بعد» محمدرضا خردمندانِ فیلم‌اولی و «شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفارىِ فیلم‌اولی، ۲۷ فیلم حاضر در سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر هستند.

به علاوه نام «‌قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایى که هنوز چند صحنه‌اش فیلم‌برداری نشده، در فهرست انتخابی اعلام شده و این در حالی است که با توجه به اختلافات و حواشی، حضور این فیلم در پرده‌ای از ابهام است.

غایب‌های جشنواره

فیلم «یواشکی» به کارگردانی رضا درمیشیان یکی از غایب‌های اصلی این جشنواره است. هنوز مشخص نیست علت حضور نداشتن «یواشکی» در این رویداد، انصراف کارگردان و یا آماده نشدن نسخه نهایی فیلم بوده است.

«ساعت ۵ عصر» اولین تجربه سینمایی مهران مدیری، دیگر غایب مهم جشنواره است که نتوانست در زمان‌بندی مشخص به فجر برسد و مستقیما وارد چرخه اکران می‌شود.

«نهنگ عنبر ۲» به کارگردانی سامان مقدم که این روزها درگیر سریال «خانه ما» شده و مراحل فنی فیلمش را متوقف کرده، دیگر غایب فجر است که مانند فیلم مدیری مستقیما وارد چرخه اکران می‌شود.

 

فیلم‌های حذف‌شده جشنواره که کفه‌شان سنگینی می‌کند

«کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری، «لِرد» به کارگردانی محمد رسول‌اف، «ملى و راه‌های نرفته» به کارگردانی تهمینه میلانی، «هجوم» به کارگردانی شهرام مکری، «خوب بد جلف» ساخته پیمان قاسم‌خانی، «شعله‌ور» دیگر ساخته حمید نعمت‌الله، «بوف‌ کور» ساخته احمدرضا معتمدی، «خانه کاغذى» ساخته مهدی صباغ‌زاده و همچنین فیلم‌های «آباجان»، «گیلدا»، «فصل نرگس»، «کارت پرواز» و «برگ جان» از حذف شده‌های جشنواره سی‌و‌پنجم هستند.

 

نمایی از کاناپه

از کلاه‌گیس زنان فیلم عیاری تا افتخار مکری به حذف شدن فیلمش

فهرست نهایی جشنواره فیلم فجر با واکنش‌های زیادی از سوی سینماگران مواجه شد که در ادامه به تعدادی اشاره می‌کنیم:

محمد حیدری، دبیر جشنواره سی و پنجم فیلم فجر با حضور در برنامه سینمایی «هفت» درمورد بعضی از فیلم‌ها مثل «کاناپه» توضیح‌ داد: «فیلم «کاناپه» شرایط خاصی دارد و مراجع بالاتر باید در موردش تصمیم بگیرند.»

به نظر می‌رسد منظور حیدری از شرایط خاص، استفاده از کلاه‌گیس برای پوشش بازیگران زن در بخش‌هایی از فیلم است.

تهمینه میلانی، کارگردان «ملی و راه‌های نرفته‌اش» گفت: «فیلمم در هیات انتخاب به نمایش درآمد اما چون به مسئله خشونت خانگی می‌پردازد مورد پذیرش این هیات قرار نگرفت؛ موضوعی که از نظر من و همسرم اولویت فرهنگی است.»

حسن آقاکریمی، مدیر تولید «کاناپه» هم گفته: «جشنواره فجر در حق عیاری جفا کرد. ممیزی‌های زیادی به فیلم وارد شده و کلاه گیس بازیگران زن سبب ممیزی های فیلم است؛ اما پیش‌بینی می‌کنیم فیلم عیاری بتواند اکران محدودی در جشنواره داشته باشد.»

شهرام مکری، کارگردان «هجوم» هم گفته: «می‌خواهم از این موقعیت سو‌ء استفاده کنم و بگویم: آقای عیاری چه خوبه آدم همیشه کنار شما باشد. هر طرفی هستید، همان طرف خوب است.»

محمدحسین فرح‌بخش، کارگردان سینما هم اظهار کرده است: «امسال شاهد جشنواره‌ای خنثی خواهیم بود.»

منبع : آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار