رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 14 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April

یکی از تهیه‌کنندگان سینما که زمانی رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است، خاطراتی را از توجه این شخصیت سیاسی به سینما بیان کرد. «سید جمال ساداتیان» که بیشتر به عنوان تهیه‌کننده سینما و فیلم‌هایی همچون «به رنگ ارغوان» حاتمی‌کیا و «چهارشنبه سوری» فرهادی شناخته می‌شود، در سال‌های دهه‌ی ۶۰ در سمت مسئول دفتری آیت‌الله […]

یکی از تهیه‌کنندگان سینما که زمانی رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است، خاطراتی را از توجه این شخصیت سیاسی به سینما بیان کرد.

«سید جمال ساداتیان» که بیشتر به عنوان تهیه‌کننده سینما و فیلم‌هایی همچون «به رنگ ارغوان» حاتمی‌کیا و «چهارشنبه سوری» فرهادی شناخته می‌شود، در سال‌های دهه‌ی ۶۰ در سمت مسئول دفتری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زمان ریاست بر مجلس و رییس جمهوری با وی همکاری داشته و حتی قبل و بعد از آن هم در زمان شکل‌گیری حزب جمهوری و نیز شورای انقلاب در کنار این شخصیت سیاسی نظام فعالیت داشته است.

این تهیه‌کننده سینما درباره این همکاری بیان کرد: خاطرات زیادی از همکاری آن سال‌ها وجود دارد، اما شاید یکی از مهم‌ترین‌ آن‌ها که در ارتباط با سینما هم باشد به فیلم «کانی‌مانگا» ساخته “سیف‌الله داد” برگردد.

57414719

 

ساداتیان با اشاره به اینکه «شروع همکاری من با آیت‌الله هاشمی مصادف با فرماندهی ایشان در جنگ بود و  ایشان که فرد مورد وثوق حضرت امام خمینی (ره) بودند، در جریان تمام مسائل مهم کشوری قرار می‌گرفتند و به ویژه در بحران جنگ و درگیری منافقین، امور را با سعه صدر مدیریت می‌کردند»، ادامه داد: آن روزها به دلیل علاقه‌ای که به حوزه سینما داشتم با اهالی این حوزه در ارتباط بودم و گاهی در صورت نیاز کمکی برای پیگیری کارشان انجام می‌دادم. یکی از آن موارد در هنگام ساخت فیلم «کانی‌مانگا» رخ داد که موضوع به آقای هاشمی ارجاع داده شد و از آنجا که فیلم جنگی بود با مساعدت ایشان و نیز مقام معظم رهبری که در آن موقع رییس جمهور بودند، ۱۶۰ ساعت پرواز هلی‌کوپتر کبری برای فیلمبرداری این فیلم جنگی اختصاص داده شد.

او اضافه کرد: بعدها این دو مقام هر دو، فیلم را دیدند که مورد توجه‌شان هم قرار گرفت، به ویژه آنکه فیلم درباره جنگ و جبهه بود و در آن زمان پرداختن به ارتش نکته مثبتی محسوب می‌شد.

57414720

 

ساداتیان اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که می‌توانم اشاره کنم، این بود که به دلیل همان ارتباط و همکاری و علاقه‌ای که گفتم سناریوهای زیادی به دستم می‌رسید که می‌خواندم و چند بار پیش آمد که ایشان هم یکی، دو مورد از سناریوها را مطالعه کردند، مثل سریال «میرزاکوچک‌خان» که در کنار آن حاشیه‌هایی هم نوشتند چون شخصیت میرزاکوچک‌خان مورد توجه‌شان بود و نکاتی را که در فیلمنامه به نظرشان رسیده بود ذکر کرده بودند.

وی با اشاره به اظهارات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اختتامیه جشنواره دوازدهم فیلم فجر درباره سینما و هنر گفت: بعدها به دلیل اینکه علاقه بیشتری که به فعالیت در حوزه هنر تا سیاست داشتم وارد وادی سینما شدم و هر از گاهی خدمتشان می‌رسیدم و دیداری داشتم، اما فقط در یک مورد برای فیلم‌ام قصد کمک از ایشان را داشتم که آن هم برای فیلم «به رنگ ارغوان» بود.

 

او بیان کرد: همراه با ابراهیم حاتمی‌کیا دیداری با آیت‌الله هاشمی داشتیم تا از ایشان مشورت بگیریم که چگونه مشکل فیلم حل شود، اما از آنجا که آن روزها همزمان با دولت نهم بود متوجه شدیم ایشان نمی‌توانند وساطتی کنند و دیگر اصلا طرح موضوع نکردیم.

ساداتیان در پایان گفت: آقای هاشمی رفسنجانی در حوزه تفسیر قرآن نیز فعالیت می‌کردند و من بارها می‌دیدم فیش‌هایی را که از زمان زندانی بودن خود در هنگام مبارزات سیاسی نوشته و جمع‌آوری کرده بودند، مطالعه می‌کردند و خیلی هم دوست داشتنند که آن‌ها را منتشر کنند.

 

منبع : ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار