رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 30 April

اعتراضات به نامزدهای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در این دوره بیش از هر دوره دیگر در جشنواره سر و صدا کرده است، اعتراضاتی که قطعا منطقی و ریشه در ساختار اشتباه جشنواره فیلم فجر دارد. و تا زمانی که جشنواره فیلم فجر این ساختار اشتباه را ادامه دهد این نامزدها و سیمرغ […]

اعتراضات به نامزدهای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در این دوره بیش از هر دوره دیگر در جشنواره سر و صدا کرده است، اعتراضاتی که قطعا منطقی و ریشه در ساختار اشتباه جشنواره فیلم فجر دارد. و تا زمانی که جشنواره فیلم فجر این ساختار اشتباه را ادامه دهد این نامزدها و سیمرغ های عجیب همچنان سر و صدا خواهند کرد.

با بررسی تنها بخش بهترین فیلم در ۱۰ سال اخیر متوجه خواهیم شد که سیمرغ جشنواره فیلم فجر سال ها زیادی است در حال از دست دادن اعتبارش می باشد. در بسیاری از این سال ها فیلم هایی جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده اند که حتی لایق حضور در بین نامزدهای بهترین فیلم نبوده اند. و جالب اینجاس برخی از معتریضین جشنواره امسال خود در این داوری های عجیب و سیمرغ های دریافتی عجیب سود بردند.

بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر:

بهترین فیلم: روز سوم

نکته جالب در این سال، عدم حضور فیلم های پا برهنه در بهشت، سنتوری و خون بازی حتی در بین نامزدهای بهترین فیلم می باشد.

داوران: شهریار بحرانی ، محمد داوودی، جواد طوسی، عبدالحمید قدیریان، محمدعلی نجفی ، علی نصیریان ، محمدرضا هنرمند

 

بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر:

بهترین فیلم: تردید

در این دوره جشنواره فیلم درباره الی موفق به دریافت عنوان بهترین فیلم نشد.

داوران: حسن بلخاری ، ابراهیم حاتمی کیا ، داوود رشیدی ، منوچهر شاهسواری ، رسول صدرعاملی، مجید مجیدی مارک باشه بخش

 

بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر:

بهترین فیلم: جرم

در این دوره از عجیب ترین اداوار داوری های جشنواره است. در حضور فیلم جدایی نادر از سیمین موفق ترین فیلم تاریخ سینمای ایران جایزه بهترین فیلم به فیلم جرم رسید. اما این دوره وقتی عجیب تر می شود که فیلم های یه حبه قند، اینجا بدون من، سعادت آباد در جمع نامزدهای جشنواره قرار نگرفتند و البته ححضور فیلم های سی و سه روز و آسمان محبوب در جمع نامزدهای بهترین فیلم یک شگفتی بزرگ در جشنواره بوده است.

داوران: جهانگیر الماسی، مجید انتظامی، ابوالقاسم طالبی، جابر قاسمعلی،  حسن عباسی ، علی معلم

سه داور در روز اختتامیه به حالت قهر به این مراسم نیامدند و گفته می شود علی معلم در نامزدها و داوری های این دوره به شدت تاثیر گذار بود.

 

سی امین جشنواره فیلم فجر:

بهترین فیلم: «گیرنده» و «روزهای زندگی» بصورت مشترک

این دو فیلم در حالی جایزه بهترین فیلم را دریافت کردند که فیلم های پذیرایی ساده، ملکه و بوسیدن روی ماه در لیست بهترین فیلم های این دوره جشنواره قرار داشتند. و فیلم های برف روی کاج ها و پله آخر لایق حضور در بخش بهترین فیلم شناخته نشدند.

داوران: یدالله صمدی، مجید انتظامی، داوود میرباقری، ابوالقاسم طالبی، احمدرضا معتمدی، داوود رشیدی، علیرضا رئیسیان، اسفندیار شهیدی و جمال شورجه

 

سی و یکمین جشنواره فیلم فجر:

بهترین فیلم: استرداد

در این دوره جشنواره فیلم های دربند، دهلیز اصلا دربین نامزدهای بهترنی فیلم قرار نگرفتند. و فیلم استرداد در رقابت با هیس دخترها فریاد نمیزنند و قاعده تصادف به عنوان بهترین فیلم شناخته شد.

داوران: مصطفی شایسته، بهروز افخمی ، سید ضیاالدین دری، جمال شورجه، رسول صدرعاملی، مهدی فخیم زاده، داود میرباقری

 

سی و دومین جشنواره فیلم فجر:

بهترین فیلم: آذر، شهدخت، پرویز و دیگران

آذر، شهدخت، پرویز و دیگران که حضورش در بین نامزدها با تعجب همراه شده بود. در حضور فیلم های چ ، شیار ۱۴۳، قصه ها و رستاخیز جایزه بهترین فیلم را کسب کرد. فیلم های عصبانی نیستم و چندمتر مکعب عشق از آثار درخشان این دوره جشنواره بودند که موفق به حضور در نامزدها نشدند.

داوران: فرهاد توحیدی، محمد داودی، مجتبی راعی، محسن شاه ابراهیمی، پرویز شهبازی، کیانوش عیاری، فرامرز قریبیان، هوشنگ گلمکانی
سی و سومین جشنواره فیلم فجر:

بهترین فیلم: رخ دیوانه

در این دوره جشنواره فیلم مزار شریف در حالی در جمع بهترنی فیلم ها قرار گرفت که فیلم های کوچه بی نام، خانه دختر ووو درفهرست بهترین فیلم قرار نگرفتند.

داوران: مجید مجیدی ، عبداله اسکندری ، محمد بزرگ نیا ، عزیز ساعتی ، علیرضا شجاع نوری ، جواد طوسی ، مهتاب نصیر پور

 

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر:

بهترین فیلم: ایستاده در غبار

ایستاده در غبار که هم مورد استقبال منتقدان و مردم قرار گرفته بود . اما دریافت تنها یک سیمرغ به جز سیمرغ بهترین فیلم و شکست ابد ویک روز با ۹ سیمرغ از اتفاقات عجیب این دوره بود. اما اتفاق عجیب تر این دوره نامزدهای بهترین فیلم بودند. حضور امکان مینا و آخرین بار کی سحر رو دیدی در نامزدهای بهترین فیلم از عجایب این دوره جشنواره فیلم فجر بود. فیلم های بادیگارد، لانتوری، اژدها وارد می شود و سیانور موفق به حضور در بین بهترین فیلم نشدند.

داوران: ابوالحسن داوودی، محمد داوودی، مجتبی راعی، سید جمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، مهدی فخیم زاده و نیکی کریمی

 

بیست و ششمین و بیست دوره جشنواره فیلم فجر غیبت فیلم کنعان در بین نازدهای بهترین فیلم باعث تعجب برخی منتقدان شد و بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر که با تحریم برخی چهره های سینمایی و مردم به علل سیاسی همرا شده بود از دوره های کم حاشیه جشنواره بود.

جشنواره فیلم فجر سال ها با انتخاب های عجیب در نامزدی و برندگان در حال از دست دادن اعتبار خود می باشد. و امسال با گاف های بزرگ در نامزدی بخش های فنی این اعتبار بیش از هر سالی در حال رفتن می باشد.

کاش جای تسویه حساب های شخصی و صنفی، فکری برای اصلاح ساختار جشنواره فیلم فجر شود.

جشنواره فیلم فجر تنها جشنواره ای در دنیا می باشد که ۱۳ جایزه در اختتامیه آن اهدا می شود. این میزان جوایز فقط در جشن های سینمایی ( بررسی فیلم های طول سال) اهدا می شود. جشنواره فیلم فجر تنها جشنواره ای می باشد بیش از ۳۰ فیلم در بخش مسابقه دارد. معمولا آثار بخش مسابقه جشنواره کمتر از بیست فیلم می باشد.

تعداد نمایش فیلم ها در زمان جشنواره فیلم فجر یک رکورد در دنیا محسوب می شود.

جشنواره فیلم فجر تنها جشنواره ای می باشد جوایز آن پیش از اختتامیه لو می رود.

جشنواره فیلم فجر ده ها ایراد اساسی دارد که تا برطرف نشدن آن قطعا سیمرغ همچنان بی اهمیت تر خواهد شد.

منبع : سلام سینما

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار