رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • شنبه 30 بهمن 1395 - 15:29
  • کد خبر : 4965
  • تئاتر
  • چاپ خبر : کمپین طرح توسعه سنگلج را راه می‌اندازیم/ شهردار تنهایمان نگذارد

ریییس تماشاخانه سنگلج در نشست رسانه ای تشریح روند نوسازی تماشاخانه سنگلج، درباره طرح توسعه این مجموعه اعلام کرد کمپین طرح توسعه سنگلج را راه می اندازند. نشست رسانه ای تشریح روند نوسازی تماشاخانه سنگلج ظهر امروز شنبه ۳۰ بهمن ماه با حضور علی عابدی و محسن حسن زاده رییس و مدیر روابط عمومی تماشاخانه […]

ریییس تماشاخانه سنگلج در نشست رسانه ای تشریح روند نوسازی تماشاخانه سنگلج، درباره طرح توسعه این مجموعه اعلام کرد کمپین طرح توسعه سنگلج را راه می اندازند.

نشست رسانه ای تشریح روند نوسازی تماشاخانه سنگلج ظهر امروز شنبه ۳۰ بهمن ماه با حضور علی عابدی و محسن حسن زاده رییس و مدیر روابط عمومی تماشاخانه سنگلج و همچنین مسعود معمار سرپرست دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که طی آن اصحاب رسانه از روند نوسازی و تعمیرات انجام شده در این سالن تئاتری بازدید کردند.

عابدی با اشاره به مشکلاتی که از پیش به لحاظ سخت افزاری در تماشاخانه سنگلج وجود داشته است، توضیح داد: ما در تماشاخانه سنگلج ۲ نوع تغییرات را مدنظر قرار داده ایم که بخش اول تغییرات سخت افزاری و مرمت ساختمان و بخش دوم این تغییرات که دغدغه ما رسیدن به آن است، بحث هویت نمایشی تماشاخانه سنگلج است. هدف ما برگشت به دوران طلایی تماشاخانه سنگلج و تئاتر ایران است.

وی ادامه داد: برای من مهم بود که چه نمایش هایی در تماشاخانه سنگلج به صحنه می روند و بازتاب آن ها چگونه است و اینکه جایگاه تماشاخانه سنگلج در بین سالن ها و تماشاخانه های تئاتری کجاست. بحث ما بیشتر استانداردهای اجرایی و هدف ما این است که به لحاظ استاندارد اجرایی تماشاخانه را به جایی برسانیم که نگاه اهالی هنر و تئاتر به تماشاخانه سنگلج، کیفی باشد. اگر امکانات اجرایی را بالا ببریم بسیاری از هنرمندان راغب به اجرا در تماشاخانه سنگلج می شوند.

رییس تماشاخانه سنگلج با بیان اینکه تماشاخانه سنگلج به لحاظ جغرافیایی دسترسی مناسبی دارد و در عین حال مشکل پارک خودرو نیز برای این مکان تئاتری منتفی است، یادآور شد: می گویند تماشاخانه سنگلج خاستگاه تئاتر ایرانی است. ما با نمایش سنتی و آیینی مشکلی نداریم و دوست داریم در این تماشاخانه این نمایش ها اجرا شوند ولی از نمایش هایی حمایت می کنیم که کیفیت مطلوب را داشته باشند. متأسفانه در حق سنگلج اجحاف می شود و نمایش های بی کیفیتی را که در سالن های دیگر به آنها اجرا داده نمی شود به سمت سنگلج سوق می دهند و این روند روی مخاطبان تماشاخانه تأثیر منفی می گذارد.

عابدی افزود: از دیدگاه من نمایش ایرانی به آثاری اطلاق می شود که در آن اثر دغدغه های اجتماعی و سیاسی دوران خود بیان شود. ما به دنبال نمایش هایی هستیم که هویت و دغدغه ایرانی و در عین حال کیفیت مناسب را دارا باشند.

وی درباره سرانجام طرح توسعه تماشاخانه سنگلج اظهار کرد: ما جلسه ای با کمیسیون فرهنگی مجلس درباره این طرح داشتیم که قول مساعد داده شد تا با آقای قالیباف و آقایان مرادخانی و شفیعی جلسه ای در این خصوص برگزار شود. وقتی بعد از آن جلسه پاسخی دریافت نکردیم از طریق نمایندگان مجلس پیگیر شدیم ولی باز هم نتوانستیم پل ارتباطی خود با آقای قالیباف برقرار کنیم. بعد از فوت آقای داود رشیدی، آقای قالیباف در صفحه شخصی اینستاگرام خود قول داد که به وصیت آقای رشیدی درباره طرح توسعه تماشاخانه سنگلج عمل کند. متأسفانه تا به امروز هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و ما کمپین طرح توسعه تماشاخانه سنگلج راه می اندازیم.

رییس تماشاخانه سنگلج در خصوص چگونگی تغییر در بحث هویت نمایشی این مجموعه تئاتری، تأکید کرد: ما نیازمند یک بازنگری در نگاه اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به نمایش ایرانی هستیم. بودجه حمایتی تماشاخانه سنگلج برای سفارش تولید زیاد نیست و اگر بودجه داشته باشیم، می توانیم سفارش کار بدهیم.

عابدی تصریح کرد: خیلی از هنرمندان تئاتر دغدغه روشن ماندن چراغ تماشاخانه سنگلج را ندارند. برخی دغدغه شان فقط مالی است اما اگر حادثه ای برای تماشاخانه سنگلج رخ دهد، همه مدعی می شوند ولی حالا هیچ توجهی به تماشاخانه سنگلج ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تیم فنی تماشاخانه سنگلج قدردانی کرد.

در ادامه این نشست نیز مسعود معمار سرپرست دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اعتبارات عمرانی ما شامل همه بناهای فرهنگی و هنری می شود و از این رو اعتبار ما برای نوسازی و بهسازی تماشاخانه سنگلج ناچیز است. ما با سازمان برنامه و بودجه جلسه ای داشتیم تا پروژه های استانی را از این اعتبار جدا کنند تا بتوانیم رسیدگی بیشتری به مجموعه های تئاتر شهر و سنگلج و مجموعه هایی از این دست داشته باشیم.

وی با اشاره به طرح جابجایی و جانمایی چیلرهای تماشاخانه سنگلج از ضلع جنوبی به ضلع شمالی بنا به دلیل اعتراض ساکنان خیابان ضلع جنوبی تماشاخانه، افزود: یکی دیگر از اقدامات ما آبرومندسازی پشت صحنه تماشاخانه سنگلج نظیر اتاق های گریم، اتاق کارگردان و محل پذیرایی و استقرار هنرمندان و گروه های تئاتری بود. ما بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان بدون ریالی بودجه و به شکل اعتباری از طریق پیمانکاران در تماشاخانه سنگلج هزینه کردیم. تابلوهای برق، استفاده از موکت ضد حریق بلژیکی در کف سالن، تعویض سیستم لوله کشی آب سرد و گرم پشت صحنه، مقام سازی و ایمن سازی بالکن و تماشاخانه از جمله اقدامات ما بوده است.

سرپرست دفتر طرح های عمرانی وزارت ارشاد یادآور شد: بحث مقاوم سازی و ایمن سازی بناهای تاریخی مهم است و ما تقاضایی را برای تأمین اعتبار ویژه ای در این خصوص به سازمان برنامه و بودجه ارائه دادیم. دیدگاه در خصوص مکان های فرهنگی و هنری دولتی به گونه ای بوده که فقط مدام از آنها استفاده کنند بدون اینکه به آنها رسیدگی شود. در حال حاضر پرپوزالی را تنظیم کرده ایم که از وزیر ارشاد هم دستور آن را گرفته ایم تا بتوانیم از اماکن فرهنگی و هنری مان نگهداری کنیم.

معمار درباره وضعیت بازسازی مجموعه تئاتر شهر نیز اظهار کرد: ما هر بازسازی ای که در مجموعه تئاتر شهر انجام دادیم با مشورت هنرمندان بوده است. در حال حاضر تئاتر شهر مشکل سیستم فاضلاب قدیمی دارد که به زودی بازسازی تأسیساتی این مجموعه آغاز می شود. ما طرح آتش پاد را که زمان مقاومت در مقابل حریق در بنا را افزایش می دهد در تئاتر شهر، سنگلج و دیگر بناها و سالن های فرهنگی و هنری انجام می دهیم.

وی درباره وضعیت آکوستیک تماشاخانه سنگلج افزود: ما در این نوسازی ها و تعمیرات به ترکیب داخل سالن دست نزدیم و از این رو آکوستیک سالن حفظ شده است. البته پیش از این روی آجرهای داخل سالن رنگ زده شده بود که این امر باعث شده تا روی آکوستیک سالن تأثیر گذاشته شود که این مشکل را از طریق سندپلاست برطرف می کنیم.

وی با اشاره به اینکه خریداری ژنراتور برق اضطراری تماشاخانه سنگلج نیز نیاز به تأمین بودجه لازم است، عنوان کرد که برای نوسازی بحث نور این مجموعه نیز اقدام خواهد شد.

منبع : مهر

 

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار