رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

علی معلم معتقد بود: وجود فستیوال فجر ضروری، لازم و دوست داشتنی است. اما سینمای ایران اگر می‌خواهد مطرح شود، فستیوال فجر باید تعریف حرفه‌ای و جهانی داشته باشد تا سیمرغ‌های آن اعتبار داشته باشند. این منتقد و تهیه‌کننده سینما که ساعاتی قبل از دنیا رفت، در میزگرد بررسی جشنواره فجر بر سینمای ایران که […]

علی معلم معتقد بود: وجود فستیوال فجر ضروری، لازم و دوست داشتنی است. اما سینمای ایران اگر می‌خواهد مطرح شود، فستیوال فجر باید تعریف حرفه‌ای و جهانی داشته باشد تا سیمرغ‌های آن اعتبار داشته باشند.

این منتقد و تهیه‌کننده سینما که ساعاتی قبل از دنیا رفت، در میزگرد بررسی جشنواره فجر بر سینمای ایران که ۸ بهمن ماه گذشته در برنامه‌ی «هفت» برگزار شد، گفته بود:«مسئله اصلی از تعریف برمی‌گردد. اساسا اگر تعریف وجود نداشته باشد، شیوه‌های اجرایی نیز بدست نمی‌آید و مدام در حال تغییر است و اینگونه می‌شود که در یک حرکت بی‌معنی جشنواره ملی از جهانی تفکیک می‌شود.»

علی معلم معتقد بود: «جشنواره، محلی است برای ارائه آثاری که جنبه‌های مختلف صنعتی، سینمایی و کشف استعدادهای جوان دارند. الگوی جشنواره ما در دوره‌هایی که به نمونه‌های بین المللی خود نزدیک شد، بد نبود. اما الان می‌بینیم در دوره‌های بخش فیلم اول، دوم و… داریم و بعد حذف می‌شود. حتی امسال که بخش هنر و تجربه حذف شد، در حرکتی خودمختار خود این گروه برای خودش برنامه مستقل اعلام می‌کند! من نمی فهمم آقای حیدری اساسا پاسخگوی این مسئله هستند یا خیر؟ مگر جشنواره حسین قلی‌خانی است که هرکسی هر کاری دلش می‌خواهد بکند؟ اگر ما این‌ها را تعریف نکنیم هر فشاری می‌تواند از بالا یا پایین آنها را تغییر دهد.

هیچ جشنوارهای هیات انتخاب اعلام نمی‌کند! آن هم یکی دو ماه مانده به جشنواره که شب و روز بنشینند ۵-۶ فیلم پشت هم در روز ببینند. نتیجه این انتخاب فردی می‌شود. در نمونههای جهانی دبیرخانه دائمی وجود دارد، مشاوران زیادی دارند، در طول سال جهان را رصد می‌کنند. اگر شما از ابتدای سال شروع به برنامه‌ریزی جشنواره کنید، می توان از قبل پیش بینی ورود برخی فیلم‌ها را کرد تا فیلمسازی به ۶ ماه اول سال متوقف نشود.»

علی معلم  در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرده بود: «این جشنواره با افق مشخص باید با مدیریتی مستقل از دولت، پیش برود. ارتباطش با دولت حفظ شود اما مستقل مدیریت شود. باید تعریف شود؛ هنری باشد، صنعتی باشد، نسبت آن با انقلاب اسلامی چیست، نسبت آن با امنیت ملی چیست و هر آنچه که گاهی در رسانهها مطرح می‌شود. واگذاری با تعریف، ارتباط با دولت با تعریف در افق کلی. یعنی باید به مدیر جشنواره اجازه و اختیار داد تا کار خودش را کند و پاسخ آنها بعد از برگزاری است. یعنی مدیر جشنواره در ابتدا باید مخیر باشد و در نهایت پاسخگو. نه اینکه مثل امروز به او دیکته شود.

برخی از دوستان  می‌گویند این فیلم‌های انتخاب شده سلیقه‌ای است! مگر خاله بازی است که سلیقه‌ای است؟ باید استانداری برای انتخاب فیلم‌ها وجود داشته باشد و فیلمها براساس شاخص‌های تعیین شده انتخاب شوند! در تمام جهان باید به افکار عمومی پاسخ داده شود. ما تا نتوانیم این مسئله را فهم کنیم، یک سال یک مدیر با سیاست خاصی میآید و می‌گوید از نظر من سینما این است، سال بعد شخص دیگری میآید.»

این منتقد سینما با انتقاد از شیوه تعامل دولت‌ها با سینماگران، تاکید کرده بود: «این شیوه که دولت‌ها در سال آخر بخواهند همه را راضی نگه دارند، ایجادکننده وضعیت فعلی است. ما تعاریف سینما را در ایران حتی صنفی نکرده‌ایم، بلکه گروهکی کرده‌ایم. دبیری جشنواره می‌توان از مدیریت بالادستی دولتی بیاید، این مسئله مهمی نیست. برای هر ۴ ساله می‌تواند سیاست مدونی را داشته باشد.»

دیگر مهمان این نشست علیرضا رییسیان بود که بهروز افخمی به عنوان مجری برنامه این دو را همراهی می‌کرد.

منبع : ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار