رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

۲۳ فیلم بلند یا کوتاه فرانسوی در بخش‌های مختلف سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی ۱ تا ۸ اردیبهشت (۲۱ تا ۲۸ آوریل) به دبیری رضا […]

۲۳ فیلم بلند یا کوتاه فرانسوی در بخش‌های مختلف سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی ۱ تا ۸ اردیبهشت (۲۱ تا ۲۸ آوریل) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود که امسال ۲۳ فیلم فرانسوی (۲۱ فیلم بلند و دو فیلم کوتاه) در جشنواره به نمایش در خواهد آمد.

از این تعداد دو فیلم بلند در بخش مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت) و دو فیلم بلند در بخش مسابقه جلوه‌گاه شرق (پانورمای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی)، شانس دریافت جایزه را دارند و دو فیلم کوتاه فرانسوی هم در بخش مسابقه بین‌الملل رقابت می‌کنند.

فهرست فیلم‌های فرانسوی این دوره جشنواره به این شرح است:

فیلم های بلند

«پاریس سفید» (Paris La Blanche) – مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت)

کارگردان: لیدیا تِرکی

خلاصه داستان: ریکیا در هفتاد سالگی تصمیم می‌گیرد دهکده‌اش در شمال الجزایر را ترک کند و به پاریس برود. او به‌تنهایی عازم سفری در دریای مدیترانه می‌شود تا شوهرش را به خانه برگرداند. او که چیزی جز آدرس یک هتل ندارد با کمک دوستان جدیدش در نهایت شوهر را در حومه‌ی شهر پیدا می‌کند. اما قهرمان او به یک غریبه بدل شده است.

درباره فیلم: لیدیا تِرکی که فیلم‌نامه‌نویس و کارگردانی از نژاد الجزایری است، پیش از نشستن روی صندلی کارگردانی، سمت‌های مختلفی را در پشت صحنه و فیلم‌سازی تجربه کرده است. «پاریس سفید» اولین فیلم بلند داستانی تِرکی است که پیش از این، یک فیلم کوتاه و دو مستند ساخته است. او سال گذشته با این فیلم در بخش رقابتی فیلم‌های اول جشنواره شب‌های سیاه تالین (در استونی( حاضر شد.

«کواترتندتا» (Quatretondeta) –  مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت)

کارگردان: پول رودریگز

خلاصه داستان: همسر توماس می‌میرد ولی به او اجازه نمی‌دهند جسم همسرش را به خاک بسپارد چون خانواده‌ زن می‌خواهند او در زادگاهش پاریس دفن شود. از این رو توماس جسد را می‌دزد تا بتواند طبق خواسته همسرش، وی را در کواترتندتا دفن کند که دهکده‌ کوچکی در منطقه‌ی آلیکانته‌ی اسپانیا است.

درباره فیلم: پول رودریگز که پیش از این در پروژه‌های سینمایی مختلفی دستیار اول کارگردان بوده، با «کواترتندتا» اولین فیلمش را در مقام نویسنده و کارگردان تجربه کرده است. این فیلم در جشنواره فیلم اسپانیایی مالاگا، تندیس بهترین فیلمبرداری را برای کارلس گوسی به ارمغان آورد.

«کارآموز» –  (Apprentice) جلوه‌گاه شرق (پانورمای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی)

کارگردان: جانفنگ بو

خلاصه داستان: اِیمن یک افسر ۲۸ ساله دارالتأدیب است که به زندان بزرگسالان منتقل می‌شود. او در آن‌جا با رحیم دوست می‌شود که مأمور اعدام اصلی زندان است و در کارش یکی از پرکارترین‌های جهان به شمار می‌رود!

درباره فیلم: «کارآموز» اولین بار ماه مه ۲۰۱۶ در بخش نوعی نگاه جشنواره کن نمایش داده شد و سال گذشته نماینده سنگاپور در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان بود. جانفنگ بو (متولد ۱۹۸۳( یکی از خوش‌آتیه‌ترین فیلم‌سازان جوان سنگاپور است که در مدارس سینمایی کشورش و اسپانیا تحصیل کرده است. او که فیلم‌هایش اغلب بر مضامینی چون هویت، خاطره و جنسیت تمرکز دارند، از سال ۲۰۰۵ با فیلم‌های کوتاهش به جشنواره‌های جهانی متعدد و معتبری رفته است. اولین فیلم بلند او با عنوان «قلعه‌ شنی» در بخش هفته منتقدان بین‌المللی جشنواره کن به نمایش درآمد.

محصول مشترک: سنگاپور، آلمان، فرانسه، هنگ‌کنگ، قطر

«گرگ و بره» (Wolf and Sheep) –  جلوه‌گاه شرق (پانورمای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی)

کارگردان: شهربانو سادات

خلاصه داستان: روایت مردم قصه‌گوی منطقه‌ای روستایی در افغانستان که برای یکدیگر داستان‌هایی پر رمز و راز و خیال‌انگیز تعریف می‌کنند؛ داستان‌هایی که دنیای پیرامون‌شان و سرزمینی را شرح می‌دهد که در آن زندگی می‌کنند.

درباره فیلم: شهربانو سادات یک فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان افغان جوان است که در کابل و یک کارگاه فرانسوی با سینمای مستند آشنا شد. اولین فیلم کوتاه داستانی او با عنوان «در جهت مخالف» در بخش دو هفته‌ی کارگردانان جشنواره کن ۲۰۱۱ به نمایش درآمد. او در سال ۲۰۱۳ کمپانی تولیدی‌اش با نام «وولف پیکچرز» را در کابل راه‌اندازی کرد. شهربانو سادات نگاه سینمایی‌اش را چنین توضیح می‌دهد: «من به تصویر دقیق‌تری از افغانستان علاقه‌مندم و با جست‌وجوی این هدف در زندگی معمولی و روزمره‌ی افغان‌ها به فیلم‌سازی بیگانه بدل شده‌ام! این موضوع دیگر مرا آزار نمی‌دهد و می‌خواهم از شر تمام کلیشه‌ها در خصوص فرهنگ غنی این سرزمین خلاص شوم و تصویر تازه‌ای را ترسیم کنم.»

محصول مشترک: افغانستان، دانمارک، فرانسه، سوئد.

«جیب‌بر» (Pickpocket) – کلاسیک‌های ترمیم‌شده

کارگردان: روبر برسون

خلاصه داستان: مردی به نام میشل به جرم دزدی زندانی شده است. او پس از گذران دوران محکومیت آزاد می‌شود اما مادرش می‌میرد و او دوباره دست به دزدی می‌زند تا بتواند جواب‌گوی نیازهایش باشد.

درباره فیلم: «جیب‌بر» (۱۹۵۹( که به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های روبر برسون کارگردان فرانسوی شناخته می‌شود، به اعتقاد خیلی‌ها با الهام از رمان «جنایت و مکافات» فئودور داستایوفسکی ساخته شده است. با این حال اولین فیلمی به حساب می‌آید که برسون برای آن یک فیلمنامه اریژینال نوشت و دست به اقتباس مستقیم از متن دیگری نزد. نقش اصلی «جیب‌بر» را مارتین لاسال بازیگر اروگوئه‌ای ایفا کرد که در آن زمان نابازیگر بود. به گفته‌ برسون، فیلمنامه «جیب‌بر» در سه ماه نوشته شد و در کم‌ترین زمان ممکن با حضور در لوکیشن‌های عمومی فیلمبرداری شد. بی‌نظمی و اختلال ناشی از این وضعیت، چالش بزرگی را برای سازندگان فیلم رقم زد، اما گاهی وقت‌ها نیز سودمند بود، مانند فصلی که در ایستگاه قطار «گار دو لیون» (Gare de Lyon( روی می‌دهد.

«روز برمی‌آید» (Daybreak) – کلاسیک‌های ترمیم‌شده

کارگردان: مارسل کارنه

خلاصه داستان: مردی پس از ارتکاب قتل، خود را در آپارتمانش زندانی می‌کند و وقایعی را مرور می‌کند که باعث شد این جنایت را انجام بدهد.

درباره فیلم: «روز برمی‌آید» (۱۹۳۹( فیلم مهم کارنامه‌ مارسل کارنه سینماگر فرانسوی و یکی از بهترین نمونه‌های جنبش سینمایی فرانسوی با عنوان «رئالیسم شاعرانه» است که کارنه یکی از فیلمسازان کلیدی آن به شمار می‌رود. «روز برمی‌آید» در سال ۱۹۴۰ در فرانسه تحت حکومت ویشی توقیف شد و پس از جنگ دوباره به نمایش درآمد و با تحسین گسترده مواجه شد. این فیلم در همان سال تولید، نامزد کاپ موسولینی بهترین فیلم خارجی در جشنواره فیلم ونیز شد. «روز برمی‌آید» در سال ۱۹۵۲ به اولین فهرست ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما مجله «سایت اند ساند» راه پیدا کرد.

«آشوب» (Ran) – کلاسیک‌های ترمیم‌شده

کارگردان: آکیرا کوروساوا

خلاصه داستان: در ژاپن قرون وسطی یک جنگ‌سالار سالخورده بازنشسته می‌شود و امپراتوری خود را به سه پسرش واگذار می‌کند. ظاهراً او به‌شدت در خصوص این واگذاری قدرت در اشتباه بوده است چون پسرانش به جان هم و حتی خود او می‌افتند.

درباره فیلم: این تراژدی حماسی سبک جیدای‌گکی (که ژانر خاصی در سینما، تلویزیون، بازی‌های ویدئویی و تئاترهای ژاپنی است و به صورت تحت‌اللفظی همان درام‌های تاریخی ترجمه می‌شود( یکی از بهترین آثار آکیرا کوروساوا فیلمساز مؤلف ژاپنی و آخرین فیلم حماسی‌ اوست. «آشوب» موفقیت‌های بسیاری را برای سازندگانش به ارمغان آورد از جمله نامزد چهار جایزه اسکار (بهترین کارگردانی، فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس( شد و اسکار بهترین طراحی لباس را برای امی وادا به همراه داشت. (دو سال زمان صرف آماده‌سازی چند صد لباس دست‌دوز فیلم شد(. «آشوب» با بودجه‌ ۱۱ میلیون دلاری‌ ساخته شد و در زمان خودش پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ژاپن بود.

محصول مشترک: ژاپن و فرانسه

«کنکور» (The Graduation) – مستند زیر ذره‌بین

کارگردان: کلر سیمون

خلاصه داستان: «کنکور» زندگی روزمره را در مدرسه سینمایی «لا فمی» شهر پاریس روایت می‌کند؛ مدرسه‌ای که ایده «بهترین بودن» را اجرا می‌کند. در مدرسه چنین ایده‌ای حکم‌فرماست که همه مساوی‌اند، اما فقط بهترین‌ها پذیرش می‌شوند…

درباره فیلم: در مستند «کنکور» ما با بهترین‌ها در دنیای هنر و یکی از معتبرترین مدارس هنری فرانسه آشنا می‌شویم.

 

«راه کوروساوا» (Kurosawa’s Way) «نمایش‌های ویژه» (آثار برگزیده بزرگان سینما) و «مستند زیر ذره‌بین»

کارگردان: کاترین کادو

خلاصه داستان: روایت کاترین کادو از تجربه‌های شخصی‌اش از آکیرا کوروساوا فیلمساز مشهور ژاپنی.

درباره فیلم: فیلم شامل مصاحبه کادو با فیلمسازان مختلف و عکس‌های آرشیوی است. مصاحبه‌های کارگردان‌ها بر مشاهدات تکنیکی و فلسفی فیلم‌های کوروساوا تمرکز دارند.

«سفر زمان» (Voyage of Time) –   «نمایش‌های ویژه» (آثار برگزیده بزرگان سینما) و «مهربان با محیط زیست»

کارگردان: ترنس مالیک

خلاصه داستان: در این مستند خاستگاه جهان، پیدایش ستارگان و کهکشان‌ها، سرآغاز زندگی روی زمین و تحول گونه‌های مختلف بررسی می‌شود.

درباره فیلم: تازه‌ترین ساخته کارگردان گوشه‌گیر آمریکایی، سپتامبر پیش به عنوان یکی از رقبای جایزه شیر طلای جشنواره ونیز در لیدو روی پرده رفت. مالیک سال‌ها روی این مستند کار می‌کرد. «سفر زمان» با نام اصلی «سفر زمان: سفر زندگی» در دو قالب روی پرده رفت: یک نسخه ۹۰ دقیقه‌ای که کیت بلانشت راوی آن است و یک نسخه ۴۰ دقیقه‌ای آیمکس که براد پیت راوی آن است. در ونیز نسخه ۹۰ دقیقه‌ای نمایش داده شد. منبع الهام مالیک در ساخت «سفر زمان: سفر زندگی» دو نقل قول از ریچارد فاینمن فیزیکدان آمریکایی و آلبرت اینشتین فیزیکدان آلمانی درباره گیتی و معمای آن بود. مالیک طی بیش از چهار دهه حضور در دنیای سینما تنها هشت فیلم ساخته است. او سال ۱۹۹۹ با «خط قرمز باریک» برنده جایزه خرس طلای جشنواره برلین شد و در ۲۰۱۱ با «درخت زندگی» جایزه نخل طلای جشنواره کن را برد. «برهوت»، «روزهای بهشت»، «دنیای نو»، «به سوی شگفتی» و «شوالیه جام به دست» دیگر فیلم‌های اوست.

محصول مشترک: فرانسه، آلمان، آمریکا.

« ۱۵۰ میلی‌گرم» (Milligrams 150 ) – جشنواره جشنواره‌ها

کارگردان: امانوئل برکو

خلاصه داستان: یک پزشک متخصص ریه روی اثرات جانبی یک داروی مخصوص بیماران دیابتی – که منجر به مرگ شده است – تحقیق می‌کند.

درباره فیلم: «۱۵۰ میلی‌گرم» نامزد چند جایزه سزار (معادل اسکار در فرانسه) بود.

«اعترافات» (The Confessions)  – جشنواره جشنواره‌ها

کارگردان: روبرتو آندو

خلاصه داستان: ماجرای مرگ یک راهب ایتالیایی در گردهمایی مهم‌ترین اقتصاددان‌های جهان در نشست گروه هشت در هتلی لوکس در آلمان.

درباره فیلم: «اعترافات» با بازی تونی سرویلو و دانیل اوتوی در جشنواره کارلووی واری برنده جایزه کلیسای جهانی شد.

محصول مشترک: ایتالیا، فرانسه.

«سرزمین هرز» (Wastelands) –  جشنواره جشنواره‌ها

کارگردان: میریام هرد

خلاصه داستان: ماجرایی درباره چهره پنهان جنگ‌های کثیف و دو برادر که پس از سال‌ها حضور در عراق به شیلی بازمی‌گردند.

محصول مشترک: شیلی، فرانسه، بریتانیا.

«تاریکی» (The Darkness) – نمایش‌های نیمه‌شب (سایه‌های ترس)

کارگردان: دانیل کاسترو زیمبرون

خلاصه داستان: زمین از گردش بازایستاده است و روزها دیگر سپری نمی‌شوند. مه سمی و غلیظ جنگل را فرا گرفته است. آرخل و خواهر و برادرش زندگی‌شان را در زیرزمین کلبه‌ای قدیمی گذرانده‌اند چون باور دارند جانور وحشی در اعماق جنگل در کمین است، اما روزی برادر بزرگ‌تر ناپدید و جست‌وجوی آرخل آغاز می‌شود.

درباره فیلم: تریلر «تاریکی» دومین فیلم بلند دانیل کاسترو زیمبرون است که کارگردانی را از سال ۲۰۰۶ با فیلم کوتاه «بستیاریو» آغاز کرد. این فیلم سال گذشته در جشنواره بین‌المللی مورلیا، برنده جایزه تماشاگران شد.

محصول مشترک: مکزیک، فرانسه.

«من، دانیل بلیک» (I, Daniel Blake) –  نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما)

کارگردان: کن لوچ

خلاصه داستان: دانیل بلیک نجار ۵۹ ساله‌ای است که بیش‌تر عمرش را در نیوکاسل گذرانده است. او پس از سکته قلبی و ازکارافتادگی باید از کمک هزینه تأمین اجتماعی ارتزاق کند. راه دانیل با مادری مجرد به نام کتی و دو فرزند کوچکش، دیزی و دیلن یکی می‌شود. تنها فرصت کتی برای فرار از یک خوابگاه یک‌خوابه مخصوص افراد بی‌سرپناه در لندن این است که زندگی در آپارتمانی در شهری ناآشنا را بپذیرد که ۳۰۰ مایل دورتر است. این‌جاست که دانیل و کتی در سرزمینی متعلق به هیچ‌کس، گرفتار کاغذبازی‌های اداره بهزیستی می‌شوند.

درباره فیلم: «من، دانیل بلیک» سال گذشته جایزه نخل طلای شصت‌ونهمین دوره جشنواره کن را برای کن لوچ کارگردان کهنه‌کار بریتانیایی به همراه آورد. لوچ در فیلم جدیدش بار دیگر با پل لاورتی همکار فیلمنامه‌نویس خود همکاری کرده است. سال گذشته برای شانزدهمین بار فیلمی از لوچ در کن نمایش داده ‌شد. او در ۲۰۰۶ نیز برای «باد بر مرغزار می‌وزد» جایزه نخل طلا را دریافت کرد. لوچ در ۱۹۹۰ برای «دستور کار پنهان»، در ۱۹۹۳ برای «بارش سنگ‌ها» و در ۲۰۱۲ برای «سهم فرشتگان» جایزه هیأت داوران این جشنواره را برنده شده است.

محصول مشترک: بریتانیا، آلمان، بلژیک، فرانسه.

«تبعید» (Exile) –  نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما)

کارگردان: ریتی پان

خلاصه داستان: روایتی از دوران پس از نسل‌کشی خمرهای سرخ در کامبوج.

درباره فیلم: «تبعید» بیست‌ویکمین فیلم ریتی پان کارگردان مشهور کامبوجی است. این فیلم سال گذشته در بخش نمایش‌های ویژه شصت‌ونهمین جشنواره کن به نمایش درآمد.

محصول مشترک: کامبوج، فرانسه.

«فارغ‌التحصیلی» (Graduation) – نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما)

کارگردان: کریستیان مونجیو

خلاصه داستان: پزشکی به نام رومرو آلدا که در شهر کوچکی در ترانسیلوانیا زندگی می‌کند، می‌خواهد دخترش الیزا را برای ادامه تحصیل به خارج بفرستد. الیزا برای تحصیل در رشته روان‌شناسی از بریتانیا بورسیه می‌گیرد، اما پیش از امتحان نهایی مورد حمله و آزار قرار می‌گیرد. این حادثه آینده‌ دختر را در هاله‌‌ای از ابهام فرو می‌برد. رومرو راه‌های مختلفی برای حل این مشکل در نظر می‌گیرد ولی هیچ کدام از این روش‌ها با قواعدی که او به عنوان یک پدر به دخترش آموخته همخوانی ندارد.

درباره فیلم: تازه‌‌ترین ساخته کریستیان مونجیو یکی از نمایندگان برجسته موج نوی سینمای رومانی است. این فیلم اولین بار سال گذشته در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت و مونجیو به طور مشترک با الیویه آسایاس برنده جایزه بهترین کارگردان شد. مونجیو در ۲۰۰۷ با دومین فیلم بلند داستانی خود، درام مخوف «چهار ماه و سه هفته و دو روز» با موضوع سقط جنین در دوران کمونیستی، برنده جایزه نخل طلا شد. او در ۲۰۱۲ نیز فیلم «آن طرف تپه‌ها» را در بخش مسابقه اصلی کن داشت و برای آن جایزه بهترین فیلمنامه را برد. او امسال ریاست داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه هفتادمین دوره جشنواره کن را به عهده دارد. مونجیو در ۲۰۱۳ نیز یکی از داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به ریاست استیون اسپیلبرگ بود.

محصول مشترک: رومانی، فرانسه، بلژیک.

«دختر ناشناس» (The Unknown Girl) – نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما)

کارگردان: ژان‌پی‌یر و لوک داردن

خلاصه داستان: یک پزشک جوان و بااستعداد (با بازی آدل هانل( حاضر نمی‌شود دیروقت در مطب خود را روی یک مراجعه‌کننده مرموز باز کند. او صبح روز بعد می‌فهمد که مراجعه‌کننده دختری بوده که حالا مرده است و پلیس هیچ راهی برای شناختن هویت دختر ندارد. او که حیرت‌زده شده است و احساس گناه می‌کند، می‌خواهد هویت و نام دختر را پیدا کند تا جسد به صورت مجهول‌الهویه دفن نشود.

درباره فیلم: ژرمی رنیه و الیویه گورمه از دیگر بازیگران «دختر ناشناس» هستند که اولین بار سال گذشته در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت. برادران داردن با دو نخل طلا از جشنواره کن، از مشهورترین و معتبرترین فیلمسازان اروپایی به شمار می‌روند. آن‌ها پیش از این برای «رزتا» (۱۹۹۹( و «کودک» (۲۰۰۵( دو بار برنده نخل طلا شده‌اند. داردن‌ها هم‌چنین برای «سکوت لورنا» جایزه بهترین فیلمنامه را از جشنواره کن گرفتند و برای «پسری با دوچرخه» جایزه بزرگ هیأت داوران را به خانه بردند. سه سال پیش نیز فیلم «دو روز، یک شب» به کارگردانی آن‌ها با بازی ماریون کوتیار در بخش مسابقه اصلی کن نمایش داده شد.

محصول مشترک: بلژیک، فرانسه.

«مرگ در سارایوو» (Death in Sarajevo) –  نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما)

کارگردان: دنیس تانوویچ

خلاصه داستان: داستان در مکانی خیالی به نام هتل اروپا روی می‌دهد که از مسافرخانه معروف هالیدی در سارایوو الگو گرفته است. مسافرخانه هالیدی در دوران جنگ محل اقامت دیپلمات‌ها و خبرنگاران بین‌المللی بود. داستان در سال ۲۰۱۴ در صدمین سالروز ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند، وارث تاج‌وتخت پادشاهی اتریش-مجارستان در سارایوو روی می‌دهد که قتل او زمینه‌ساز آغاز جنگ جهانی اول شد.

درباره فیلم: «مرگ در سارایو» سال گذشته به عنوان نماینده بوسنی و هرزگوین در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد. دنیس تانوویچ که در ۲۰۰۲ برای فیلم «سرزمین بی‌طرف» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد، در فیلم جدیدش بار دیگر به موضوع تأثیر جنگ داخلی بالکان در دهه ۱۹۹۰ پرداخته است. تانوویچ در فیلم جدیدش این مسأله را مورد کندوکاو قرار می‌دهد که چگونه تاریخ پیچیده بالکان، هم‌چنان روی مردم و تعامل بین آن‌ها تأثیرگذار است. «مرگ در سارایوو» اولین بار در شصت‌وششمین جشنواره برلین به نمایش درآمد و جایزه بزرگ هیأت داوران را دریافت کرد. این فیلم از روی نمایشنامه‌ی «هتل اروپا» نوشته برنار هانری‌لوی، روشنفکر و فعال سیاسی فرانسوی ساخته شده است که در ۲۰۱۴ در سارایوو نیز روی صحنه رفت.

محصول مشترک: بوسنی و هرزگووین، فرانسه.

«فرانتز» (Frantz) – نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما)

کارگردان: فرانسوا اوزون

خلاصه داستان: در یک دهکده کوچک در آلمان بعد از جنگ جهانی اول، زنی جوان به نام آنا عزادار نامزدش فرانتز است که در نبردی در فرانسه کشته شده است و برای دیدن او هر روز به قبرستان می‌رود. روزی، یک مرد فرانسوی جوان به نام آدرین هم گلی روی سنگ قبر می‌گذارد. حضور او بعد از شکست آلمان یک ارتباط جدید را به همراه دارد و…

درباره فیلم: فیلم سیاه‌وسفید «فرانتز» اولین بار در سپتامبر سال پیش در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز روی پرده رفت و برنده جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره برای پائولا بیر بازیگر آلمانی شد.

«نمک و آتش» (Salt and Fire) – نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما)

کارگردان: ورنر هرتسوگ

خلاصه داستان: دو زیست‌شناس برای تحقیقات سازمان ملل درباره یک فاجعه‌ی زیست‌محیطی به آمریکای جنوبی فرستاده می‌شوند. اما مدیر تبهکار یک کمپانی بزرگ و مسئول فاجعه، آن‌ها را می‌رباید. نشانه‌هایی از یک آتشفشان عظیم به چشم می‌خورد و آن‌ها برای جلوگیری از فاجعه باید متحد شوند.

درباره فیلم: هرتسوگ در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ با فیلم‌های بلند سینمایی چون «آگیره، خشم خداوند» (۱۹۷۲(، «معمای کاسپار هاوزر» (۱۹۷۴( و «فیتس کارالدو» (۱۹۸۲( نام خود را به عنوان بخشی از جنبش موج نوی سینمای آلمان مطرح کرد. او در کنار راینر ورنر فاسبیندر، ویم وندرس، الکساندر کلوگه، فولکر شلندورف و مارگارت فن تروتا از چهره‌های پیشرو سینمای آلمان در آن سال‌ها بود. در سال‌های اخیر فیلم‌های مستند هرتسوگ مانند «مرد گریزلی» (۲۰۰۵(، مستند نامزد اسکار «برخوردها در انتهای دنیا» (۲۰۰۹( و «بند اعدامی‌ها» (۲۰۱۲( بیش از همه مورد توجه بود‌ه‌اند.

محصول مشترک: فرانسه، بولیوی، آمریکا، آلمان، مکزیک.

فیلم‌های کوتاه

«زمزمه‌های باد» (Wind’s Whispers) – مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت)

کارگردان: لوئیک ژونه

خلاصه داستان: پیرزنی در یک خانه‌ی بزرگ جنگلی تنها زندگی می‌کند. او به‌واسطه‌ حضور آدم‌های ناشناس در آستانه‌ گرفتن دشوارترین تصمیم زندگی‌اش قرار می‌گیرد.

مدت زمان: ۱۴ دقیقه

«سکوت» (The Silence) –  مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت)

کارگردان: علی عسگری و فرنوش صمدی

خلاصه داستان: فاطمه و مادرش پناهنده‌های کُردی هستند که در ایتالیا زندگی می‌کنند. آن‌ها دکتر می‌روند ولی دختر به جای ترجمه‌ حرف‌های دکتر برای مادرش، سکوت می‌کند.

مدت زمان: ۱۵ دقیقه

محصول مشترک: ایتالیا و فرانسه

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار