رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

رییس سازمان سینمایی با تاکید بر این‌که موضوع توزیع غیرقانونی فیلم‌هایی با آرم “بازبینی ارشاد” در دست بررسی است، اظهار کرد: در ماه‌های آینده چند فیلم پربحثی که هنوز مجوز اکران نگرفته‌اند دوباره بازبینی خواهند شد. محمدمهدی حیدریان در پی انتقاد و شکایت رضا درمیشیان کارگردان فیلم «عصبانی نیستم» نسبت به توزیع غیرمجاز نسخه‌ای از […]

رییس سازمان سینمایی با تاکید بر این‌که موضوع توزیع غیرقانونی فیلم‌هایی با آرم “بازبینی ارشاد” در دست بررسی است، اظهار کرد: در ماه‌های آینده چند فیلم پربحثی که هنوز مجوز اکران نگرفته‌اند دوباره بازبینی خواهند شد.

محمدمهدی حیدریان در پی انتقاد و شکایت رضا درمیشیان کارگردان فیلم «عصبانی نیستم» نسبت به توزیع غیرمجاز نسخه‌ای از فیلمش با مهر بازبینی ارشاد بیان کرد: خیلی بعید می‌دانم این خبر صحت داشته باشد، چون فیلم با آرم بازبینی را صاحب فیلم به سازمان سینمایی می‌دهد پس ممکن است با همان آرم هم در جای دیگری نمایش داده شده باشد و این آرمی نیست که در سازمان روی فیلم خورده باشد.

معاون نظارت و ارزشیابی مکلف به پیگیری است

وی افزود: البته نمی‌خواهم هیچ احتمالی را رد کنم، به همین دلیل معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی را مکلف کرده‌ام که در یک کمیته چهار – پنج نفره که در این حوزه اهل تجربه هستند موضوع را بررسی کنند و تا انتهای خط بروند که ببینیم از چه‌طریقی این اتفاق افتاده است.

رییس سازمان سینمایی خاطر نشان کرد: بدیهی است که سازمان سینمایی باید امن و امین فیلمسازان باشد و همین‌طور هم هست و اگر خطا و خلافی رخ داده باید طوری برخورد کنیم که امکان تکرار نباشد، اما با این حال هنوز در این‌باره قضاوتی ندارم تا این تیم بررسی‌های لازم را انجام دهد و بعد نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

این ظلم است که …

حیدریان در پاسخ به این که چند ماه بیشتر به پایان دولت یازدهم باقی نمانده و به نظر می‌رسد اهالی فرهنگ رضایت کافی از عملکرد این دولت در حوزه فرهنگ و هنر نداشته باشند چون شاید حداقل انتظار می‌رفت فیلم‌هایی مثل همین «عصبانی نیستم» که به نوعی نقد دولت قبل بودند پروانه نمایش بگیرند و نیز در پاسخ به اینکه آیا قرار نیست اتفاقی برای فیلم‌های توقیف شده‌ی وزارت ارشاد بیفتد؟ بیان کرد: ابتدا اگر بخواهم راجع به بخش اول سوال شما و سینما صحبت کنم باید بگویم که در این دولت آنچه در همه زمینه‌ها رخ داد بی‌نظیر است، یعنی شما با حدود هفت میلیون بیننده شروع کردید و به ۲۷ میلیون بیننده رسیدید یا با کمتر از ۳۰ میلیارد درآمد سالانه شروع کردید و به ۱۷۰ میلیارد تومان رسیدید.

وی افزود: بررسی تعداد فیلم‌هایی که ساخته شده و امکان اکران نداشتند ولی در گروه هنر و تجربه اکران شدند و نیز ساخت حدود ۲۰۰ فیلم در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد که اگر تمام اینها را درصدبندی کنیم، مشخص می‌شود که چند درصد از فیلم‌ها امکان اکران پیدا نکردند. بنابراین به نظرم این یک ظلم است که آنچه به “درصد” نمی‌رسد یا درصد خیلی پایینی دارد به مساله‌ای تبدیل شود که البته موافقین و مخالفینی هم دارد و براساس آن اجازه دهیم کل فضا آشفته شود، آن هم به دلیل یک یا دو درصد اتفاقی که افتاده و بهتر بود به شکل دیگری رخ می‌داد.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به این‌که آنچه مطرح کرد یک بحث کلی است، ادامه داد: حال اگر بخواهم مصداقی پاسخ دهم باید بگویم، به نظرم لااقل ما که فکر می‌کنیم گفتمان‌مان جور دیگری است و آنکه مخالفِ مخالف ماست، الزاما ممکن است دوست ما نباشد چنین شرایطی را نمی‌پسندیم. البته تاکید می‌کنم چون فیلم (عصبانی نیستم) را ندیده‌ام خیلی راحت و براساس یک معیار و متر کلی صحبت می‌کنم.

هزینه اصلاح یک فیلم از بایگانی کردنش کمتر است

حیدریان افزود: با این حال برای آن سه چهار فیلمی که درباره آن‌ها بحث وجود دارد در چهار پنج ماه باقی‌مانده از دولت یازدهم بررسی دیگری انجام خواهیم داد و به نظرم باید از این تب و تابی که ممکن است ما را به سمت یک تصمیم غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسی هل دهد، بگذریم. پس حتما باید آن‌ها را دوباره بازبینی کنیم و فکر می‌کنم اگر فیلمی برای نمایش دادن مشکل دارد هزینه اصلاح و اکران آن کمتر از هزینه روانی و بایگانی کردن آن در سینما و نیز پرداختن و نپرداختن نقدی به آن است.

وی تاکید کرد: بنابراین راه اول را بیشتر می‌پسندم که فیلم‌ها اصلاح شوند و به نمایش در بیایند.

باید مطمئن بود که سوءتفاهمی ایجاد نمی‌شود

او گفت: جدا از این مصادیق این نکته را هم یادآوری کنم که ما در حوزه فرهنگ هستیم و با آثار فرهنگی سروکار داریم. باید در نظر داشته باشیم که این آثار با همه جامعه سروکار دارد پس بسیار مهم است که در چه شرایطی با مخاطب‌تان ارتباط برقرار می‌کنید. بسیاری از فیلم‌ها بوده‌اند که در ۲۰- ۳۰ سال گذشته بعد از دو سه سال، امکان اکران پیدا کرده و حتی جایزه گرفته‌اند یا مثلا فیلم‌هایی بوده‌اند که نتوانسته‌ایم آن‌ها را در تلویزیون پخش کنیم ولی بعد از چند سال به‌طور کامل در همان تلویزیون امکان نمایش پیدا کردند، بنابراین شرایط برای دریافت پیام خیلی مهم است و اگر مطمئن باشیم که پیام به اشتباه گرفته نمی‌شود و سوء‌تفاهمی هم ایجاد نمی‌شود می‌توان از آن استفاده کرد.

فیلم‌های مشکل‌دار را در برزخ نگه نمی‌داریم

محمدمهدی حیدریان در پاسخ به این که با توجه به این توضیحات آیا دست‌کم در حوزه فیلم‌های توقیفی باید منتظر اتفاقی در چند ماه آینده بود؟ اظهار کرد: اتفاقی که حتما می‌افتد این است که این آثار دوباره بررسی می‌شوند و همچنین این‌که بررسی‌ها با این نگاه انجام خواهد شد که اگر بخش‌هایی از فیلم با دوباره گرفته شدن، آن اثر را بلامانع کند همین سیاست را دنبال کنیم. ضمن اینکه اگر فیلمی هم باشد که اشکال‌اش خیلی کلی‌تر از این بحث‌هاست حتما اعلام می‌کنیم و آن را در برزخ نگه نمی‌داریم تا تکلیف‌اش روشن باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره‌ی شائبه‌هایی که پس از اظهارنظر اخیرش درباره بازگرداندن بخش بین‌الملل جشنواره فجر به بخش ملی به وجود آمده است، توضیح داد: از زمان برگزاری جشنواره ملی فجر آقای وزیر (سید رضا صالحی امیری) یک قول دادند و مرا هم مسوول آن کردند که اساسا جشنواره‌های فیلم بررسی شوند، این موضوع به جایی رسید که کل جشنواره‌ها، مراسم و برنامه‌های ارشاد بررسی شوند. درواقع برنامه‌هایی همچون جایزه سال، نمایشگاه کتاب یا نمایشگاه مطبوعات هم در این بخش می‌گنجد و همه در یک کمیته در حال بررسی هستند.

او درباره‌ی چرایی انجام این کار بیان کرد: مثلا ۳۰ سال قبل به دلیلی یک رویداد طراحی شده تا مثلا جایزه فلان شخص یا جایزه کتاب سال اهدا شود که هر کدام از این‌ها ما را به هدفی نزدیک می‌کنند، اما الان ممکن است برخی از این‌ها تغییر کرده یا مثلا نیاز به ادغام یا تفکیک داشته باشند. خیلی‌ها هم ممکن است تخصصی شده یا اصلا قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را پیدا کرده باشند. بنابراین تمام این مسائل موضوع بحث این کمیته است که در حال حاضر بررسی‌ها برای معاونت مطبوعاتی تقریبا به پایان رسیده و معاونت هنری هم در حال پیگیری است و نتیجه هر کدام توسط وزیر فرهنگ به عنوان یک سیاست اعلام خواهد شد.

احتمال تغییر زمان جشنواره جهانی فجر

حیدریان درباره‌ سینما هم گفت: این مساله در حوزه سینما نیز درحال بررسی است که بخشی از آن پیش از سال نو انجام شد و چون آقای میرکریمی (دبیر جشنواره جهانی) یکی از اعضای اصلی برای بررسی بجشنواره فجر است، کار را از هفته آینده دوباره شروع خواهیم کرد.

رییس سازمان سینمایی در این‌باره خاطر نشان کرد: جشنواره ملی فجر حتما تغییراتی خواهد داشت، چون این مساله را تا قبل از سال جدید به نتیجه رساندیم. در بخش جهانی هم در حال حاضر آقای میرکریمی یکی از موفق‌ترین تجربه‌ها را پشت سرگذاشته و شاهدیم سومین دوره جشنواره جهانی فجر با نظم خوبی برگزار شده است. البته زمان جشنواره امسال با انتخابات تقارن داشت و به نظرم در اجر و سهم آن ظلم شد و آن طور که حق‌اش بود به آن پرداخته نشد، با این حال ممکن است درباره زمان این جشنواره بررسی‌هایی را انجام دهیم.

حیدریان در پایان تاکید کرد: با وجود تمام این صحبت‌ها تا به حال هیچ تصمیمی گرفته نشده و تنها تصمیم ما فقط بررسی موضوع بوده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار