رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 14 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April
  • چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 - 15:48
  • کد خبر : 8682
  • تئاتر
  • چاپ خبر : گزارش پنجمین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

در پنجمین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ۹ نمایش در ۴ بخش اجرای خود را انجام دادند. به گزارش سینماخانه؛ در بخش تجربه های اجرا نمایش “نیوبه” از “سارا رئوف” در ساختمان معماری پردیس باغ ملی، نمایش “برتر از عشق” از “محبوبه عباسی” در پلاتو شماره ۳ پردیس باغ ملی و نمایش “عبود” از […]

در پنجمین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ۹ نمایش در ۴ بخش اجرای خود را انجام دادند.

به گزارش سینماخانه؛ در بخش تجربه های اجرا نمایش “نیوبه” از “سارا رئوف” در ساختمان معماری پردیس باغ ملی، نمایش “برتر از عشق” از “محبوبه عباسی” در پلاتو شماره ۳ پردیس باغ ملی و نمایش “عبود” از “سپیده فلاح فر” در کافه هاستل کورین اجرای خود را انجام دادند.

همچنین نمایش “پاریس آبی/سفید/قرمز” به نویسندگی “رویا افشار” و کارگردانی “سروش طاهری” که در بخش مدرسان حضور دارد در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر اجرا روز اول خود را انجام داد.

ماجرای یک غسالخانه

نمایش “U+263F” به نویسندگی و کارگردانی “پریسا میرعلی” در سالن خورشیدی واقع در تماشاخانه هنر به اجرا درآمد.

این نمایش در یک غسالخانه زنانه، میگذرد که جنازه ای عجیب وارد آن میشود.

پریسا میر علی در رابطه با نمایش گفت: “کار کاملا رئال است با طراحی های غیر رئال، یک غسالخانه که زندگی درونش جریان داره.. سعی ای که کردیم این بود که با بازی با بو ها ،نور، سرما تا حدی فضاسازی کنیم.”

نمایش “U+263F” در بخش مسابقه صحنه ای حضور دارد.

پرفورمنس طبیعت

نمایش “صفحه طلایی” به کارگردانی “ترسا هافمن” که کار مشترکی بود از کشور ایران و آلمان، در سالن بزرگ تالار مولوی اجرا شد. این نمایش که در بخش بین الملل جشنواره حضور دارد، پرفورمنسی بود در رابطه با ارتباط عناصر جهان.

ترسا هافمن درباره این پرفورمنس توضیح داد: “ما سعی کردیم نشان بدیم که چگونه هر کسی میتواند یک حرکت انفرادی انجام دهد اما در عین حال این حرکات با گروه ارتباط داشته باشد. پس ما تلاش کردیم تعادلی بین حرکات انفرادی و حرکات گروهی قرار بدیم تا این ارتباط حفظ بشود. من خواستم با استفاده از این ارتباطات و طراحی یکسری حرکات عناصر موجود در طبیعت مانند آب و دیگر عناصر را نشان بدهم.”

تمرین در اجرا یا اجرا در تمرین؟!

نمایش “کوریولانوس” به نویسندگی حامد اصغر زاده و جواد ابراهیمی نژاد و کارگردانی حامد اصغرزاده در سالن کوچک تالار مولوی اجرا شد.

این نمایش داستان چند بازیگر را نشان میدهد که در حال تمرین برای اجرای نمایش کوریولانوس اثر ویلیام شکسپیر هستند.

میتوان گفت تلفیق سبک بازی برشت و شیوه اجرایی اینتراکتیو از ویژگی های مهم این نمایش بود.

نمایش “کوریولانوس” در بخش مسابقه صحنه ای حضور دارد.

ایدئولوژی مارا و ساد در باب آرتو و برشت

نمایش “در باب ماراساد” به کارگردانی حسام الدین لک و بر اساس نمایشنامه ماراساد اثر پیتر وایس در تالار حافظ اجرا شد.

این نمایش درباره گروهی نمایشی است که در خیابان در حال اجرای نمایش ماراساد هستند.

حسام الدین لک در رابطه با این نمایش گفت: “پیتر وایس,نویسنده ماراساد این اثر را یک اثر ایدئولوژیک می داند. نمایشنامه ای که وقایع تاریخی را در خدمت یک اندیشه جعل می کند و بر مبنای یک خیال: مارکی ساد اگر می‌خواست نمایشی درباره مارا بنویسد چه می نوشت؟ این خیال/سوال با توجه به شخصیت و اندیشه دو متفکر (ژان پل مارا و مارکی ساد) همچنان پابرجاست. و برای پاسخ دادن و یا تلاش در جهت رسیدن به پاسخی شاید به دو چهره مهم تاریخ تئاتر نیز پیدا کنیم: آنتون آرتو و برتولت برشت. پس مارا ساد یک تقابل است. تقابل عقل و جنون یا به بیان دقیقتر جایی که عقل نیست. شاید.

در باب ماراساد نیز همین سوال را می پرسد، با یک تفاوت؛ نه در ۱٨۰٨ بلکه در ۱٣٩۶.”

نمایش “در باب ماراساد” در بخش مسابقه صحنه ای حضور دارد.

پایان با بی ماری

نمایش “بی کاری” به نویسندگی “نیما نادری” و کارگردانی “پوریا حیدرنژاد” در سالن انتظامی واقع در خانه هنرمندان به اجرا درآمد.

این نمایش آخرین نمایش روز پنجم جشنواره بود.

نمایش “بی کاری” در بخش مسابقه صحنه ای حضور دارد.

در روز ششم این جشنواره ۶ نمایش در ۲ بخش مسابقه صحنه ای و مدرسان اجرای خود را انجام خواهند داد.

بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران به دبیری مهدی گمار از ۱۵ اردیبهشت در تهران آغاز و ۲۳ اردیبهشت ماه با برگزاری اختتامیه در تالار وحدت به اتمام می رسد.

سینماخانه/ فرشید حاجیان، محسن رودباری

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار