رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

دیدن صف در اتوبان نیایش نشانه ترافیک نیست، این صف ماشین‌هایی است که منتظرند به پارکینگ سینما پردیس ملت راه یابند، اما داستان به همین سادگی نیست، این سینما پارکینگ ندارد! دو سال پس از ۱۳۸۱ که رضا دانشمیر، طرح ساخت پردیس گالری ملت را به شهرداری تهران ارائه داد، ساخت این مجموعه آغاز شد. […]

دیدن صف در اتوبان نیایش نشانه ترافیک نیست، این صف ماشین‌هایی است که منتظرند به پارکینگ سینما پردیس ملت راه یابند، اما داستان به همین سادگی نیست، این سینما پارکینگ ندارد!

دو سال پس از ۱۳۸۱ که رضا دانشمیر، طرح ساخت پردیس گالری ملت را به شهرداری تهران ارائه داد، ساخت این مجموعه آغاز شد. ساخت پردیس ملت که در منطقه ۳ شهرداری تهران و در زمینی کشیده و با شکلی نامعین به مساحت ۶۰۰۰ متر مربع و زیربنای ۱۵۰۰۰ متر در انتهای جنوب غربی بوستان ملت (پارک ملت) احداث شده است تا سال ۱۳۸۷ به طول انجامید.

پردیس سینمایی پارک ملت دارای چهار سالن نمایش فیلم با ظرفیت ۲۸۰ نفر، یک سینماتک (سینمای ویژه) به ظرفیت ۳۰ نفر و فضاهای نمایشگاهی، رستوران، کافی شاپ و فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی است و در ساعات اوج جمعیت حدود دو هزار و ۲۰۰ نفر را در خود جای می‌دهد.

 

این مجموعه به دلیل معماری منحصر به فردی که داشت از همان ابتدا بحث برانگیز بوده است، استفاده از سطوح شیب‌دار به جای پله برای اتصال سالن‌ها به یکدیگر، نمای منحنی شکل شیشه‌ای آن که از یک سمت به اتوبان و از سمت دیگر به پارک ملت دید دارد و با استفاده بهینه از فضایی که در حالت عادی برای این حجم سالن، رستوارن و کافی‌شاپ کافی نبوده است، از ویژگی‌های آن به شمار می‌آید.

با اینکه مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران در خصوص این مجموعه معتقد است پس از تئاتر شهر، تالار وحدت و موزه هنرهای معاصر تهران، این اثر، نخستین پروژه‌ای است که با چنین معماری و کیفیتی ساخته شده است اما از نگاه مردم این سازه دارای اشکالاتی نیز هست. از نکاتی که در این خصوص مورد توجه مردم واقع شده، ماجرای پارکینگ این مجموعه است.

گویی برنامه‌ریزی‌ها از آغاز درباره میزان مخاطبی که می‌توانست پذیرای این مجموعه باشد دقیق و علمی نبود چراکه کمبود فضای پارکینگ موجب اعتراض مردم شده است.

 

تا چندی پیش با خرید اینترنتی بلیت، رزرو پارکینگ برای این سینما از هر سایتی امکان‌پذیر بود اما با توجه به افزایش مخاطب و کمبود فضای پارکینگ،‌ مسئولان این پردیس تصمیم گرفتند که امتیاز پارکینگ را تنها برای مخاطبانی در نظر بگیرند که از طریق سایت اختصاصی پردیس گالری ملت، بلیت تهیه می‌کنند.

این ماجرا رفت و آمد را برای ماشین‌هایی که از پارکینگ محروم هستند و البته در ساعت‌های اوج ترافیک، برای ماشین‌های رهگذری که می‌خواهند از اتوبان نیایش تردد کنند مشکل ایجاد کرده و باعث حجم بیشتر ترافیک می‌شود. البته ناگفته نماند که کسانی هم که کد رزرو پارکینگ را دارند زمان زیادی را باید در صف سپری کنند تا با ارائه کد رزو در گوشی‌های خود و نمایش آن به مسئولان پارکینگ، اجازه ورود پیدا کنند و این چک و کنترل و البته سر و کله زدن مسئولان پارکینگ با مخاطبانی که اجازه ورود به پارکینگ را ندارند صف را طولانی می‌کند و این امر باعث می‌شود که مخاطبان دقایقی از فیلم را از دست بدهند.

مدیرعامل پردیس ملت: وضعیت پارکینگ پردیس ملت وحشتناک است

در همین راستا در تماسی تلفنی با مریم جلالی‌دهکردی؛ مدیرعامل پردیس سینمایی ملت علت این ماجرا را جویا شدیم. وی که خود از وضعیت پارکینگ این مجموعه ناراضی بود و آن را وحشتناک تلقی کرد، گفت: به دلیل محدودیتی که برای پارکینگ داریم، فقط برای کسانی که از سایت اختصاصی گالری ملت بلیت تهیه می‌کنند، پارکینگ در نظر گرفته‌‌ایم. چرا که مجبوریم این محدودیت را برای مشتریان سایت خودمان نگه داریم و به مشتریان سایت این امتیاز را بدهیم.

وی ادامه داد: قبول دارم که وضعیت پارکینگ‌مان خیلی بد است، به همین خاطر و در چیدمان کنداکتور نمایش فیلم‌ها سعی می‌کنیم تخلیه و ورود و خروج سالن‌ها را مدیریت کنیم که تداخل در آن‌ها ایجاد نشود.

وی توضیح داد: یک سالن خالی می‌شود و بعد از آن سالن دیگر پر می‌شود؛ یعنی زمان اکران سالن‌ها با هم تداخل ندارند. منتهی بر اساس یک کلیشه رفتاری مشتریان فقط ۱۰ دقیقه قبل از شروع سانس به سینما می‌آیند و در صف ورود و خروج معطل می‌شوند، این ماجرا همکاری مشتریان را هم نیاز دارد و اگر زودتر به سینما بیایند این صف طولانی نمی‌شود. ضمن اینکه در سایت هم این نکته را اشاره کرده‌ایم که مشتریان حداقل نیم ساعت پیش از شروع سانس در سینما حاضر باشند.

 

جلالی افزود: البته اگر دیرتر هم برسند، مشتریانی که به سانس نزدیک هستند را خارج از صف راه می‌دهیم که داخل شوند. حتی در روز چندین مورد داریم که اگر دیر به سانس برسند، سانسشان را عوض کنیم و دوباره به آن‌ها بلیت دهیم. اما اگر مشتریان هم زمانبندی مناسب داشته باشند به موقع می‌رسند مضاف بر اینکه از مشتریان خواهش می‌کنیم با وسیله نقیله عمومی تشریف بیاورند تا بتوانند از پارک هم استفاده کنند.

وی در خصوص معماری این ساختمان توضیح داد: زمانی که این سینما ساخته شد نقشه پارکینگ داشت؛ اما بعدا نقشه شهری تغییر کرد و پل کردستان و بزرگراه نیایش که بعدا ساخته شد به این ترافیک دامن زد.

جلالی افزود: البته فضایی در زمین کناری پردیس ملت وجود دارد که در حال ساخت و طراحی برای پارکینگ است اما در حال حاضر مراحل ساخت این پارکینگ هم مزید بر علت ترافیک شده است. ماشین‌های سنگین ساخت و سازی که به این زمین رفت و آمد می‌کنند و در حال گودبرداری هستند حجم را ترافیک را بالا می‌برند. زمانی که این پارکینگ افتتاح شود مشکلات تا حدی حل خواهد شد.

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار