رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 20 خبر


  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 24 April

دوشنبه هفته بعد ۴ دی ماه ۱۳۹۶ سومین قسمت سریال عالیجناب به نویسندگی و کارگردانی سام قریبیان وارد شبکه نمایش خانگی خواهد شد. عالیجناب یک پیش تولید ۴۵ روزه را پشت سر گذاشته است  و تصویربرداری نخستین سریال قریبیان در تاریخ ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۶ کلید خورد که سه ماه به طول انجامید و در […]

دوشنبه هفته بعد ۴ دی ماه ۱۳۹۶ سومین قسمت سریال عالیجناب به نویسندگی و کارگردانی سام قریبیان وارد شبکه نمایش خانگی خواهد شد. عالیجناب یک پیش تولید ۴۵ روزه را پشت سر گذاشته است  و تصویربرداری نخستین سریال قریبیان در تاریخ ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۶ کلید خورد که سه ماه به طول انجامید و در اواسط آذر ماه مرحله تصویربرداری به پایان رسید. وظیفه پخش و توزیع عالیجناب در شبکه نمایش خانگی را شرکت “هنر اول” بر عهده دارد.

در قسمت اول و صحنه آغازین عالیجناب، خودروی قرمز رنگ و شنود فرکانس رادیویی نیروی انتظامی در نگاه نخست، پیش فرض های ذهنی شخصیت های قهرمان سریال های ابرقهرمانی را به ذهن متبادر می سازد که با دریافت فرکانس رادیویی نیروهای پلیس قصد دستگیری جنایتکاران و خلافکاران را دارند ولی وقتی مظاهر در صحنه حادثه حضور پیدا می کند، تمام پیش فرض های ذهنی مخاطب را به بازی می گیرد.

تیتراژ آغازین با بهره گیری از صفحه شطرنج و جا به جایی در هم شکنی مهره ها و خون های سرازیرشده پیش درآمدی مناسب برای فضای تعلیقی موجود در عالیجناب است. از نکاتی که در دو قسمت نخست جلب توجه می کند، تصویربرداری هوایی عالیجناباست که ظرافت و زیبایی بصری را به صورت توامان دارد و بیشتر در جایگاه نماهای معرفی مکان وقوع داستانی عمل می کند. سیامک کاری نژاد در طراحی صحنه در حد توان صحنه ها را بر مبنای واقعیت ها تصویر کرده است ولی همچنان حس ساختگی بودن در طراحی ها وجود دارد. مدیریت تصویربرداری مرتضی هدایی تا به اینجا خوب بوده و نقص محسوسی در تصویرها مشاهده نشده است. در ادامه، تدوین بهرام دهقانی حس و حال صحنه ها را به درستی انتقال می داد و نماها به درستی به نمای بعدی برش می خوردند.

فیلمنامه سریال که به قلم سام قریبیان ، قرابت زیادی به سریال های معمایی-سیاسی هالیوودی دارد که از نمونه های متاخرش می توان به کوآنتیکو و نقطه کور اشاره کرد که اتفاقات به وجود آمده برای شخصیت های اصلی بهانه بررسی جریانات سیاسی/اجتماعی/اقتصادی روز جامعه ایالات متحده آمریکا می شود. یکی از اشکالاتی که در فیلمنامه عالیجناب در قسمت اول به چشم می آید، انتقال گره اصلی داستانی شخصیت اصلی (دکتر ملک) به دقایق انتهایی نخستین قسمت بود و اظهار نظر وی راجع به انتخاب بین خانواده و مصالح ملی باید در ابتدای قسمت نخست گفته می شد تا تماشاگر همزمان با معرفی شخصیت اصلی با دغدغه مهم او در قسمت های پیش رو آشنا شود و برای ردیابی نشانه ای از توطئه در حال وقوع گوش تیز کند. اینکه سام قریبیان با تمهیدی گره اصلی داستان را به انتها انتقال داده و به سادگی از آن عبور نکرده است، باید به فال نیک گرفت زیرا در برخی آثار مخاطب حتی با پایان پخش سریال متوجه قصه اصلی نویسنده نمی شود.

سام قریبیان در سالیان اخیر همانقدر با حضور در آثاری همچون “گناهکاران” و “خط مقدم” در سینما و “رهایی” و “تنهایی لیلا” در تلویزیون توانسه به عنوان بازیگر مطرح شود؛ توانسته است در عرصه نویسندگی با نگارش فیلمنامه “گناهکاران” و کارگردانی فیلم سینمایی “۳۶۰ درجه” تحسین بسیاری را برانگیزد.

سریال عالیجناب،در دو فصل با ۱۳ قسمت، فصل اول ۶ قسمت و فصل دوم ۷ قسمت، فراز و نشیب های بین ۶ شخصیت اصلی را به تصویر می کشد.

عوامل سریال «عالیجناب» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: سام قریبیان مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی، مدیر تولید: میثم کائد، جانشین تولید: نیما شهریاری، مدیر صدابرداری: ایرج شهزادی، طراح صحنه: سیامک کاری نژاد، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: عادل معصومیان، طراح لباس: مهناز غنی، تدوین: بهرام دهقانی، مدیر تدارکات: رضا حسین زاده، طراحی بدلکاری: تیم بدلکاری ۱۳ به سرپرستی ارشا اقدسی، آهنگساز: شورا کریمی، عکاس: حبیب مجیدی، مدیر تبلیغات و مشاور رسانه ای: شیوا آبا، تهیه کنندگان: مسعود ردایی و علی حضرتی.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار