رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April

گونول دلمز برنامه‌ریز جشنواره مانهایم معتقد است جشنواره جهانی فیلم فجر به‌زودی رشد چشمگیری خواهد کرد و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌ها خواهد شد. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فجر، گونول دلمز، پژوهشگر سینماست که به‌طور ویژه روی سینمای آسیای صغیر و خاورمیانه کار می‌کند و […]

گونول دلمز برنامه‌ریز جشنواره مانهایم معتقد است جشنواره جهانی فیلم فجر به‌زودی رشد چشمگیری خواهد کرد و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌ها خواهد شد.

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فجر، گونول دلمز، پژوهشگر سینماست که به‌طور ویژه روی سینمای آسیای صغیر و خاورمیانه کار می‌کند و کتاب‌های زیادی در این خصوص نوشته است. دلمز در تمام دوره‌های جشنواره جهانی فجر حضور داشته و شناخت بسیار خوبی از این جشنواره پیدا کرده است. با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم:

شما کتاب‌های زیادی در مورد سینمای خاورمیانه و آسیای صغیر نوشته‌اید و به خاطر سال پیش، مشغول نوشتن کتابی در مورد زنان فیلمساز خاورمیانه بودید. و با چند فیلمساز زن ایرانی هم مصاحبه کردید. آیا آن کتاب به چاپ رسیده؟

خیر. هنوز تمام نشده و باید تا اوایل تابستان سال جاری تمامش کنم چرا که طبق قرارداد با ناشر، این کتاب باید در سال جاری به چاپ برسد. یک ناشر انگلیسی قرار است این کتاب را چاپ کند و البته همزمان در نیویورک هم به چاپ خواهد رسید. در واقع یک نشر بین‌المللی خواهد بود. این ناشر کتاب‌های قبلی مرا هم چاپ کرده است که آخرینش، «واژه‌نامه سینمای ترکیه» است. علاوه بر این کتابی در مورد فیلم «دونده» امیر نادری و فیلم «ده» عباس کیارستمی منتشر کرده‌ام.

می‌دانم که روی سینمای شمال آفریقا هم کار کرده‌اید و در این زمینه همکاری‌هایی داشته‌اید. در مقام مقایسه، سینمای آفریقا چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با سینمای ایران و ترکیه دارد؟

ایران و ترکیه فرهنگ بسیار مشابهی دارند و این تشابه فرهنگی، باعث شده سینمای جدی این دو کشور شباهت زیادی به هم داشته باشند، اما کشورهای عربی سینمایی متفاوت دارند که بر مبنای فرهنگ آن‌ها و کاملا متفاوت با سینمای ایران و ترکیه است.

در راستای کتاب جدید شما، هیچ تفاوت بنیادی‌ بین زنان سینماگر ایرانی و ترکی وجود دارد؟

پاسخ دادن به این سؤال دشوار است. چرا که تا حد زیادی به شخصیت هر فیلمساز بستگی دارد. در سطحی دیگر می‌توان طوری دیگر دسته‌بندی کرد. زنانی که دوست دارند به‌عنوان فیلمساز زن شناخته شوند و زنانی که ترجیح می‌دهند در درجه اول فیلمساز باشند و جنسیت برایشان مهم نیست. به‌عنوان مثال در ایران خانم بنی اعتماد از دسته دوم است. با این دسته‌بندی می‌توان گفت که تعداد زنان گروه دوم، در ترکیه بیشتر از ایران است.

گرچه در روزهای نخست جشنواره هستیم، فضا را چطور می‌بینید؟

تازه آمده‌ام و فکر می‌کنم که فضا شبیه سال پیش است که همه چیز خوب و برنامه‌ریزی‌شده بود و میزبانی خوبی انجام می‌شد. با توجه به حضور چند ساله‌ام در جشنواره جهانی فجر، فکر می‌کنم این جشنواره به‌زودی رشد چشمگیری خواهد کرد و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌ها خواهد شد. استمرار در به‌کارگیری کارکنان ثابت، باعث می‌شود که مهمان‌های قدیمی، احساس راحتی بیشتری داشته باشند و هنگام ورود به جشنواره گیج نشوند.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار