رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 24 April

در چهارمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر چکیده ای از بهترین های سینمای ایران و جهان نمایش داده و توسط سینماگران ایرانی و خارجی معرفی شدند. به گزارش سینماخانه؛ نمایش و معرفی فیلم های سینمایی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه نیز پی گرفته شد. شروع دوباره گرگ بازی […]

در چهارمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر چکیده ای از بهترین های سینمای ایران و جهان نمایش داده و توسط سینماگران ایرانی و خارجی معرفی شدند.

به گزارش سینماخانه؛ نمایش و معرفی فیلم های سینمایی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه نیز پی گرفته شد.

شروع دوباره گرگ بازی

فیلم “گرگ بازی” به کارگردانی عباس نظام دوست برای دومین بار در بخش فانوس خیال (نمایش‌های نیمه شب فیلم‌های نوآور در گونه‌های مختلف سینمایی)  جشنواره اکران شد.

پانته آ پناهی ها ابتدا ضمن خوشامد گویی به تماشاگران، کارگردان فیلم را دعوت کرد تا برای معرفی به روی سن بیاید.

نظام دوست گفت: “خیلی خوشحالم که برای دیدن فیلم تشریف آوردید و امیدوارم این فیلم باعث بشود تا وقتی از در سالن بیرون میروید به فکر فرو بروید.”

وی ادامه داد: “در اینجا می خواهم از همه دستیارهای فیلم تشکر کنم. دستیار لباس، دستیار صحنه، دستیار گریم، دستیار فیلمبرداری و غیره بخصوص دستیاران کارگردانی زیرا وقتی در یک پروژه سینمایی دستیاران فیلم را دوست داشته باشند حاصل فیلم خوبی می شود.”

عباس نظام دوست در پایان از مرتضی پورصمدی که در یسن تماشاگران بود تشکر و قدردانی کرد.

سرنوشت گرسنگی در قزاقستان

فیلم “تاراج” به کارگردانی بولات کلیمبتف در بخش جلوه‌گاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) پخش شد.

معرفی فیلم سینمایی “تاراج” با حضور دیانا اشیمووا تهیه کننده اثر برگزار شد. وی با حضور روی سن درباره فیلم خود گفت: “تاراج” به دوره ای از تاریخ قزاقستان می‌پردازد که گرسنگی و فشارهای سیاسی در این کشور زیاد بوده است.”

وی افزود: “این فیلم داستان دو پسربچه را روایت می‌کند که والدین خود را از دست داده و از اتفاقاتی ناگوار، جان سالم به در برده اند. این فیلم اشاره به این دارد که این اتفاقات، بهایی است که یک انسان  برای زنده ماندن می پردازد.”

وی در پایان گفت: “این فیلم اولین تجربه تهیه کنندگی شده و فیلم توسط یکی از معروف ترین بازیگران و کارگردان های قزاقستان کار شده است. نام فیلم هم به معنی سرنوشت میباشد.”

پاسیو با طعم عشق

فیلم سینمایی “پاسیو” با حضور کارگردان و عوامل فیلم در بخش جلوه‌گاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) معرفی و نمایش داده شد.

مریم بحرالعلومی کارگردان فیلم با حضور روی سن گفت: “پاسیو” یک فیلم کامل مستقل بوده و با هزینه شخصی ساخته شده است. این تجربه اول یک کارگردان فیلم‌اولی است که از دل برآمده است.”

تفاوت راک و سنتی در راه رفتن روی سیم

وی افزود: “پاسیو” از تنهایی با طعم عشق حرف می زند. امیدوارم مخاطبان فیلم را ببینند و دوستش داشته باشند. از رضا میرکریمی دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر تشکر می کنم که نگاه ویژه‌ای به فیلم اولی ها در این جشنواره داشت.”

“راه رفتن روی سیم” با حضور احمدرضا معتمدی کارگردان اثر در بخش جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها) نمایش داده شد.

معتمدی با حضور روی سن ضمن تشکر از مخاطبان گفت: “راه رفتن روی سیم” به تفاوت‌ها و ارتباط بین موسیقی مقامی ایرانی با موسیقی راک می پردازد. امیدوارم که فیلم را ببینید و دوست داشته باشید.”

هتریک همچنان پر مخاطب

فیلم سینمایی “هت تریک” به کارگردانی رامتین لوافی که در بخش سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل) حضور دارد با استقبال مخاطبان مواجه شد.

مازیار میری مدیر دارالفنون جشنواره در نمایش و معرفی این فیلم گفت: “به رسم ادب قرار گذاشتیم که برای معرفی هر فیلم یکی از مدیران جشنواره به مخاطبان خوشامد بگویند.”

وی در ادامه از لوافی دعوت به حضور روی سن کرد.

کارگردان فیلم “هت‌تریک” نیز ضمن تشکر از حضور و استقبال مخاطبان از نمایش فیلم در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: “خوشحالم که باز هم جمعیت زیادی برای دیدن فیلم در سالن حضور دارند.”

وی خطاب به تماشاگران گفت: “از شما دعوت می کنم به تماشای فیلم بنشینید و امیدوارم که از دیدن “هت تریک” لذت ببرید.”

نگاه ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر به سینمای افغانستان 

شادمهر راستین مدیر باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر در معرفی فیلم “نامه ای به رییس جمهور” به کارگردانی رویا سادات، از اشتراک فرهنگ ایران و افغانستان و نگاه ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر به سینمای افغانستان گفت.

وی افزود: “خوشحالم که اینجا کنار شما و برای دیدن فیلم “نامه ای به رییس جمهور” حضور دارم. خوشبختانه تیم مشاوران انتخاب فیلم در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به فیلم های کشور افغانستان نگاه ویژه ای داشتند.”

 

راستین ادامه داد: “به دلیل اشتراک فرهنگ بین دو کشور ایران و افغانستان، جشنواره نگاه متفاوت و ویژه ای به سینمای افغانستان داشته است.”

وی خاطرنشان کرد: “فیلم “نامه ای به رییس جمهور” را زنان فعال مدنی در شهر هرات ساخته اند و راه سختی را برای رسیدن به جشنواره آمده اند.”

این فیلمنامه نویس سینمای ایران همچنین بیان کرد: “به عنوان یک عضو از گروه مشاوران انتخاب فیلم های جشنواره، افتخار می کنم که این فیلم در سی و ششمین دوره حضور دارد.”

فیلم “نامه ای به رییس جمهور” در بخش نمایش‌های ویژه – بهترین کشورها حضور دارد.

مهاجران ترکیه را ترک نکنید

آیدا بگیچ کارگردان فیلم “هرگز مرا ترک نکن” از ترکیه که در بخش جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها) حضور دارد در معرفی فیلم خود از علاقه خود به دریافت بازخوردهای مخاطبان نسبت به فیلمش گفت.

شبنم مقدمی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون با خیر مقدم به مخاطبان از کارگردان فیلم دعوت کرد تا روی سن حاضر شده و در مورد فیلم صحبت کند.

بگیچ گفت: “من بعد از ۹ سال دوباره به تهران آمدم و در گذشته هم در جشنواره فیلم فجر حضور داشتم.”

وی افزود: “فیلم “هرگز مرا ترک نکن” در کشور ترکیه ساخته شده و داستان زندگی مهاجران و یتیمان این کشور را روایت می‌کند. از تهیه کننده و تیم عوامل فیلم تشکر می‌کنم. کنجکاوم که نظرات شما را در مورد فیلم خودم بشنوم و درباره فیلم، هر سوالی را پاسخ می دهم.”

روایت زندگی به زبان خودش

محسن آزرم منتقد سینما فیلم “دولتوف” را که در بخش سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل) به نمایش درآمد، معرفی کرد.

این منتقد در معرفی فیلم “دولتوف” به کارگردانی الکسی گرمن جونیورمحصول مشترک روسیه، لهستان و صربستان گفت: “کتاب “چمدان” درباره این فیلم و کارگردان اثر، در ایران به چاپ رسیده است.”

آزرم ادامه داد: “این فیلم زندگی واقعی کارگردان اثر را در سال ۱۹۷۰ در شوروی سابق به تصویر می کشد و تمام شخصیت های فیلم واقعی هستند.”

نادیده ای درباره بحران آب

رضا کیانیان و فاطمه معتمدآریا در جلسه معرفی فیلم “نادیده” از بحران آب و بی توجهی به این مساله گفتند.

نمایش و معرفی فیلم “نادیده” توسط رضا کیانیان و فاطمه معتمدآریا با حضور شبنم مقدمی و شبنم فرشادجو برگزار شد.

کیانیان در ابتدای این جلسه با اشاره به غیبت بعضی از مسئولان در جلسه نمایش فیلم عنوان کرد: “امروز ما مهمانان زیادی برای این اکران داشتیم که قرار بود از وزارت نیرو و شورای شهر بیایند. همچنین چند تن از هنرمندان فعال محیط زیست قرار بود خود را به این جلسه برسانند که در راه رسیدن به جشنواره گیر کرده اند.”

وی ادامه داد: “این فیلم درباره مساله کم آبی در جهان است مساله ای که در ایران نه مردم و نه دولتمردان آن را جدی نمی گیرند.”

کیانیان ادامه داد: “ما عادت داریم بحران ها آنقدرغلیظ شود و شدت یابد که دیگر چاره ای نداشته باشیم که به آنها توجه کنیم در حالی که در تمام دنیا سال هاست برنامه ریزی می کنند که به آب توجه شود.”

این بازیگر سینما همچنین تصریح کرد: “ما منابع آبی آزاد و غیرآزاد داریم اما متاسفانه کشورمان دچار بحران عجیبی شده که کمرشکن است و من از همه شهروندان می خواهم که اگر حتی یک قطره هم شده صرفه جویی کنند.”

در ادامه این جلسه فاطمه معتمدآریا با توضیحاتی درباره فیلم “نادیده” بیان کرد: “نادیده” فیلمی است که می توان گفت مستند هست و نیست چون به طور مستند به بی آبی پرداخته است اما در عین حال از یک داستان و ماجرایی در ذهن و تخیل فیلمساز شکل گرفته است.”

وی اضافه کرد: “این فیلم مشکل بی آبی در زمان جنگ شیلی را مطرح می کند و زندگی زن بارداری را به تصویر می کشد که در وسط جنگ و در محیطی که نمی دانیم واقعی یا خیال است برای نگهداری فرزندش تلاش می کند تا خود را زنده نگه دارند.”

این هنرمند سینما در پایان اظهار کرد: “در این فیلم از رفتارهای بشر نسبت به پدیده های طبیعی و کمبود آب گرفته تا تخریب طبیعت و دوست نداشتن یکدیگر و جنگ به تصویر کشیده می شود. امیدوارم همه ما نسبت به محیطی که در آن زندگی می کنیم، بی توجه نباشیم.”

درساژ پر تماشاگر

فیلم سینمایی “درساژ” با حضور سمیرا برادری یکی از تهیه کنندگان و عوامل این فیلم معرفی و نمایش داده شد.

“درساژ” به کارگردانی پویا بادکوبه داستان گلسا دختری ۱۶ ساله است که به همراه خانواده‌اش در شهری کوچک در اطراف تهران زندگی می‌کند. او که بیشتر زمان خود را با گروهی از دوستانش می‌گذراند، یک روز همراه با آنها تصمیم می‌گیرد تا دست به اقدامی هیجان‌انگیز بزند، اقدامی که پیامدهای غیرمنتظره‌ای به بار می آورد.

تصادفی شبانه

شبنم مقدمی برای معرفی فیلم “حادثه شبانه” به کارگردانی تمیربک بیرنظرف محصول کشور قرقیزستان آمد. این بازیگر درباره این فیلم گفت: “خیلی خوشحال هستم در کنار شما به تماشای این فیلم که محصول کشور قرقیزستان است، می نشینم.”

“حادثه شبانه” داستان مردی ۷۰ ساله است که دیوانه‌وار در حال رانندگی است و ناگهان دختر جوانی را زیر می‌گیرد.”.

نگاه بی طرفانه

فیلم “ارثیه پدری” در بخش مستند زیر ذره بین به روی پرده رفت.

پانته آ پناهی ها پیش از اکران این فیلم گفت: “ارثیه پدری” در بخش مستند اکران شده و یک فیلم ایرانی است. از فرحناز شریفی دعوت می کنم تا درباره فیلم توضیح دهد.

کارگردان “ارثیه پدری” با حضور روی سن گفت: “ارثیه پدری” فیلمی درباره خاندان پهلوی است و فارغ از اینکه شاهد فیلم خوب یا بدی باشیم، آرشیوهایی را خواهیم دید که برای اولین بار در این فیلم پخش می شود.”

وی افزود: “در فیلم هایی که درباره دوره پهلوی است، این برداشت که فیلم در ستایش یا تخریب خاندان پهلوی است، وجود دارد. من این برداشت را به عهده شما می‌گذارم و امیدوارم از دیدن فیلم لذت ببرید.”

همه نشانه های سرو زیر آب

فیلم سینمایی “سرو زیر آب” ساخته محمدعلی باشه آهنگر معرفی و در بخش فانوس خیال (نمایش‌های نیمه شب فیلم‌های نوآور در گونه‌های مختلف سینمایی)  نمایش داده شد.

شبنم مقدمی در معرفی فیلم “سرو زیر آب” پیش از نمایش اثر گفت: “قرار است فیلم “سرو زیر آب” را در کنار یکدیگر تماشا کنیم. از محمدعلی باشه آهنگر کارگردان، حامد حسینی تهیه کننده و همچنین علیرضا زرین دست فیلمبردار اثر می‌خواهم که روی سن حضور یابند.”

باشه آهنگر در سخنانی گفت: “فرصت کم است و هیجان زده هستم از این که در کنار شما فیلم “سرو زیر آب” را می‌بینم. این فیلم نشانه هایی دارد که دقت، لازمه فهم این نشانه هاست و شاید بدون دقت، مفهوم فیلم را درک نکنیم.”

حسینی تهیه کننده “سرو زیر آب” نیز عنوان کرد: “تشکر می کنم که برای دیدن فیلم در سالن هستید. امیدوارم “سرو زیر آب” را ببینید و لذت ببرید.”

ماجراهای اعزام یک کشیش به منطقه ای متفاوت

پانته آ پناهی ها فیلم “تعادل” به کارگردانی وینچنزو مارا از ایتالیا را که در بخش مروری بر آثار سینمای ایتالیا به نمایش درآمد را معرفی کرد.

او درباره این فیلم گفت: “تعادل” قصه کشیشی را روایت می کند که به منطقه متفاوتی اعزام می شود و می خواهد تغییراتی به وجود آورد.”

جامعه هنر به بهروز غریب پور مدیون است

فیلم سینمایی “اردک لی” به کارگردانی بهروز غریب پور معرفی و در بخش جلوه‌گاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی)  نمایش داده شد.

پانته آ پناهی ها قبل از نمایش این اثر سینمایی روی سن رفت و گفت: “جامعه هنر به بهروز غریب پور به دلیل خیلی چیزها مقروض است و دین دارد.”

وی با ابراز امیدواری از لذت بردن تماشاگران از این اثر بیان کرد: “امیدوارم از دیدن این فیلم لذت ببرید. از طرف بهروز غریب پور به شما می گویم که امیدواریم فیلم را دوست داشته باشید.”

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

سینماخانه / خبرنگار : فرشید حاجیان – عکاس : فاطمه طالبی و آلاله رستمی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار