رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۲۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 4 May

۲۱۳۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۳ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

گزارش تصویری نمایش “خاطرات هنرپیشه نقش دوم”

نمایش “خاطرات هنرپیشه نقش دوم” نوشته بهرام بیضایی و به طراحی و کارگردانی افشین زمانی از ۱۸ اردیبهشت تا ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس : فرزاد جمشیددانایی


برگزیدگان بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی شدند

آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی، چهارشنبه، بیست و ششم اردیبهشت، با تقدیر و تجلیل از نغمه ثمینی و شهرام زرگر و معرفی برگزیدگان در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی بیست و یکیمن جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، مراسم اختتامیه این جشنواره […]


“شلیک به تئاتر شهر” در مهرگان

شایان افکاری، نویسنده و کارگردان تئاتر، نمایش جدید خودرا با نام «شلیک به تئاتر شهر» در تماشاخانه مهرگان به روی صحنه می برد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی نمایش؛ «شلیک به تئاترشهر» به نویسندگی و کارگردانی «شاین افکاری» براساس فیلمنامه ی گلوله ها بر فراز برادوی، اثر وودی آلن؛ با بازی […]


گزارش تصویری نمایش “قربانیان بدنام”

نمایش “قربانیان بدنام” نوشته احسان امانی و به کارگردانی احسان امانی و امیرحسین گل زردی از ۱۳ اردیبهشت تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، ساعت ۲۰ در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس : فرزاد جمشیددانایی


کوپال بهترین فیلم جشنواره‌ی هنرهای زیبای آمریکا شد

فیلم سینمایی «کوپال» به کارگردانی “کاظم ملایی” شب گذشته موفق شد در مراسم اختتامیه‌ی پنجمین دوره جشنواره‌ی هنرهای زیبای کالیفرنیا جایزه‌ی بهترین فیلم سینمایی را کسب کند، تا برای چهاردهمین بار توانسته باشد از یک رویداد جهانی جایزه‌ای دیگر را بدست آورد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی اثر، فیلم سینمایی «کوپال» […]


“زخم‌های وحشتناک زمین بازی” به روی صحنه می‌رود

نمایش “زخم‌های وحشتناک زمین بازی” نوشته راجیو جوزف و به کارگردانی علی منصوری از بیست و سوم اردیبهشت‌ماه به روی صحنه می‌رود. آیه کیان‌پور و محمد صدیق‌مهر در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: ” دوستی و عشق پرفراز و نشیب یک دختر و پسر از ۸ تا […]


تجربه های تماشا در کنار کودکان

طرح یک موضوع جدید

نمایش کودک “ردپای نی نی نو” به نویسندگی و کارگردانی زیبا برجی فلاح از ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۷ در تالار هنر به روی صحنه رفته است از اینرو، مجموعه گزارش های “تجربه های تماشا در کنار کودکان” در قسمت هشتم به نقد و بررسی نقاط ضعف و قوت “رد پای نی نی نو” می پردازد. […]


تالار وحدت میزبان اختتامیه بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران

مراسم پایانی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران شامگاه روز چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، مراسم اختتامیه این جشنواره از ساعت ۲۰:۳۰ روز چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت ماه، در تالار وحدت و با حضور […]


بیانیه‌هایی علیه جشنواره جهانی فیلم فجر !!!

سه کانون تهیه‌کنندگان، کارگردانان و منتقدان در کمتر از ۲۴ ساعت با اعلام بیانیه‌های جداگانه خواهان ادغام دو جشنواره فیلم فجر شده‌اند. به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در ۲۴ ساعت گذشته سه کانون خانه سینما اقدام به انتشار بیانیه‌ای مبنی بر ادغام دو جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم فجر کرده‌اند. این کانون‌ها شرایط کنونی […]


گزارش تصویری نمایش “یک تشریفات ناب”

نمایش “یک تشریفات ناب” به کارگردانی علی ضیائی از ۳۰ فروردین تا ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در خانه نمایش دا به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس: امیر سهیلی پور


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی