رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

«دستور العمل درجه بندی گروه سنی فیلمهای سینمایی» همزمان با روز ملی سینما، ابلاغ می شود. «دستور العمل درجه بندی گروه سنی فیلمهای سینمایی» همزمان با روز ملی سینما، ابلاغ می شود. متن پیشنهادی این دستورالعمل جهت اخذ نظر کارشناسان امور فرهنگی، سینمایی، جامعه شناسی، روانشناسی، تربیتی و سایر صاحب نظران منتشر شد و سازمان […]

«دستور العمل درجه بندی گروه سنی فیلمهای سینمایی» همزمان با روز ملی سینما، ابلاغ می شود.

«دستور العمل درجه بندی گروه سنی فیلمهای سینمایی» همزمان با روز ملی سینما، ابلاغ می شود.

متن پیشنهادی این دستورالعمل جهت اخذ نظر کارشناسان امور فرهنگی، سینمایی، جامعه شناسی، روانشناسی، تربیتی و سایر صاحب نظران منتشر شد و سازمان سینمایی درخواست دارد کارشناسان، نظرات خود را تا پایان مردادماه به ایمیلcinema.ravabetomomi@gmail.com ارسال کنند.

پیش‌نویس دستور العمل درجه بندی گروه سنی فیلمهای سینمایی به شرح ذیل می‌باشد:

مقدمه

از آنجا که صنعت سینما طیف بسیار وسیعی از مخاطبان جامعه را دربرمی گیرد، با توجه به سطح گسترده تماس و استفاده مردم از محصولات سینمایی، ضرورت دارد با ملاحظه موازین تربیتی و اخلاقی و نیز باورهای اجتماعی، به منظور پیشگیری از هر گونه آسیب به کودکان و نوجوانان، نظام رده بندی سنی برای انتخاب و تماشای آثار تصویری در سینماها و نمایش خانگی تبیین و ابلاغ شود. اهمیت این موضوع بدان خاطر است که گاه نمایش رفتار و گفتار شخصیت های منفی و یا رخدادهایی که متضمن خشونت و ترس هستند، برای گروههای سنی خاص مناسب نمی باشند و به این خاطر می بایست نمایش این فیلم ها با هشدارهای خاص به والدین و اطلاع رسانی به آنها همراه گردد تا بتوانند ضمن آگاهی از محتوای فیلم، بهترین تصمیم را در خصوص تماشای فیلم برای فرزندانشان اتخاذ نمایند. همچنین این درجه بندی معیار مناسبی برای خوب یا بد بودن محتوای آنها نبوده و صرفا پیدایش آن به دلیل عدم تطابق برخی از آثار با معیار های اصول تربیتی است،که مخاطبان کودک و نوجوان باید بیاموزند تا به سوی مسائل غیر اخلاقی و عرفی کشیده نشوند.

بنابرین فراهم نمودن اطلاعاتی در این خصوص و تعیین گروه سنی مخاطبان،متناسب با ویژگیهای آن محصول میتواند والدین را در انتخاب درست تماشای فیلم یاری نماید.

فصل اول: طبقه بندی

در تقسیم بندی فیلمهای سینمایی ۲عامل مهم مدنظر قرار گرفته است که تحت عنوان عمومی و اختصاصی طبقه بندی میشوند.

عوامل عمومی و اختصاصی:

۱- فضای کلی فیلم میتواند از لحاظ معیارهای فرهنگی و عرفی و مذهبی یک جامعه مورد ارزیابی قرار گیرد. نمایش موارد خاصی مانند خشونت در قالب بعضی آثار ممکن است برای طبقه خاصی از بزرگسالان ایجاد مشکل نکند. اما ارائه این موضوعات در فضای تاریک و بی بند و بار میتواند مشکل ساز باشد.

۲- هرگونه صحنه و آثاری که در غالب رفتارهای ناهنجار اجتماعی( مانند خشونت- رفتار مجرمانه ) هیجان انگیز و خطرناک (مانند استفاده از اسلحه سرد ، چاقو ، دار زدن ، خودکشی ، خودآزاری و غیره) رفتارهای غیر قانونی و ضد اجتماعی باشد ، با حساسیت بالا مورد بررسی قرار میگیرد.

۳- محصولاتی که در آن مصرف مشروبات الکلی یا استعمال مواد مخدر به هر شکل مورد استفاده قرار گیرد،با توجه به سایر معیارها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۴- تبعیض در قوم- نژاد- جنسیت- مذهب- معلولیتهای ذهنی و جسمی-جنسی، همراه با فرایند کلی محصول مد نظر قرار دارد.

۵- هرگونه زبان و لحن تند و توهین آمیز در هر زمینه ،چه مذهبی باشد یا نژادی در این گروه قرار دارد.همچنین گویش ، آداب و زبان فرهنگهای مختلف و لحجه های یک زبان مانند ترکی، بلوچی و غیره با حساسیت بالا در طبقه بندی محصول مورد توجه است. ضمنا میزان و ماهیت رفتار خشونت آمیز توام با گویش و لحن متفاوت مانند رفتارهای خشونت آمیزی که بازیگران یک اثر خلق مینمایند مورد توجه است.

فصل دوم: گروه سنی

موارد مذکور در قالب یک اثر میتواند پیامهای خاصی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ذهن و روان مخاطبان کودک و نوجوان تاثیر بگذارد. البته میزان قابل قبول بودن موضوع،بسته به نوع نمایش و فضایی که فیلم در آن ساخته میشود متفاوت بوده و تناسب آن با جامعه و نحوه نمایش آن برای سنین پایین ،به دلیل تاثیر پذیری و الگو برداری از والدین و بزرگسالان حائز اهمیت است.

ماده۱- نمایش این فیلم برای کودکان توصیه نمیشود. ۹-

*این ماده نشان میدهد که فیلم مذکور برای کودکان زیر ۹سال مناسب نمی باشد. اینگونه فیلمها دارای الفاظ و صحنه های نامناسب بوده که برای کودکان مناسب نمی باشد. لذا مرجع تصمیم گیری برای تماشای آن به عهده والدین است.

ماده۲- نمایش این فیلم برای نوجوانان توصیه نمیشود. ۱۲-

*این فیلم دارای صحنه های نسبتا خشونت آمیز یا دلهره آور بوده و میتواند دارای استعمال دخانیات – الفاظ نامناسب یا صحنه های ترسناک باشد.

ماده۳- نمایش این فیلم برای افراد بالای پانزده سال مجاز است. ۱۵+

*این درجه بندی هشدار میدهد که این فیلم دارای صحنه های خشونت آمیز و ترسناک ، استعمال مواد مخدر و سیگار ، روابط خلاف عرف جامعه و زبان تند و نامناسب میباشد.
ماده۴- نمایش این فیلم برای افراد بالای هجده سال مجاز است. ۱۸+

*این درجه بندی نشانگر این است که هیچ فرد زیر ۱۸ سالی مجاز به تماشای این فیلم نیست.این فیلم میتواند حاوی صحنه های خشن، ترس و یا صحنه های استعمال مواد مخدر بوده و یا واجد صحنه ها، شوخی ها و گفتارهایی باشد که آشنایی و یادگیری آنها برای کودکان بدآموزی به همراه دارد.

ماده ۵- نمایش این فیلم برای تمامی افراد بلامانع است

*این درجه بندی نشانگر این است که تماشای این فیلم برای تمامی گروه های سنی اعم از کودکان و بزرگسالان آزاد است.

فصل سوم: قوانین وضوابط و مقررات اجرایی

ماده۱-هرگونه تبلیغات در خصوص فیلمها به صورت صوتی یا تصویری که به جهت آگاهی و معرفی اثر می باشد مانند( عکس – پوستر – سردر – آنونس، تبلیغات تلویزیونی ) و همچنین فضای مجازی ملزم به رعایت گروه سنی فیلمهای سینمایی می باشند.

ماده۲- گروه سنی می بایست به گونه ای اطلاع رسانی شود که برای مخاطب واضح و در معرض دید باشد.

ماده۳- سینماها و اماکن نمایش فیلم موظفند اطلاع رسانی کامل و جامع در این خصوص را در مکانهای مناسب مانند ( گیشه بلیط – بلیط اینترنتی – ورودی سالن ) برای تماشاگران داشته باشند.

ماده۴- یک شانزدهم مساحت مواد تبلیغی مانند عکس،پوستر، پلاکارد، سردر، بیلبورد، استند، مکانهای تبلیغاتی و تلوزیون شهری، فضای مجازی و سایر موارد تبلیغاتی میبایست به درج گروه سنی اختصاص یابد.

ماده۵ نوع نگارش و چاپ گروه سنی باید کاملا واضح و قابل رویت بوده و از رنگهایی متضاد با رزولیشن بالا استفاده شود تا توجه بیننده را در نگاه اول جلب نماید.

ماده ۶- دفاتر پخش فیلم موظفند در کلیه مواد تبلیغی فیلمهای سینمایی ، نسبت به درج گروه سنی اقدام نموده و انجام درست و بدون نقص آنرا نظارت و مدیریت نمایند.

ماده۷- محل فروش و پیش فروش اینترنتی بلیط، اکران به صورت خصوصی و مهمان موظف به اطلاع رسانی گروه سنی خواهند بود.

ماده۸ در صورت بروز تخلف یا عدم توجه سالنهای نمایش، اداره کل سینمای حرفه ای حسب ضوابط و مقررات با مدیریت سینما برخورد می کند و با لغو حواله نمایش صادره، از ادامه نمایش فیلم در سینماهای خاطی اجتناب به عمل می آورد.

ماده۹- پخش فیلم و مدیریت پخش در صورت تخلف یا سهل انگاری در قبال عدم درج شرط سنی مسئولیت خواهند داشت و وفق مقررات و ضوابط مربوطه با آنها برخورد خواهد شد.

ماده۱۰ کلیه تهیه کنندگان و صاحبان اثر موظف به رعایت موارد مندرج در پروانه نمایش در خصوص گروه سنی میباشند.

ماده۱۱- ضوابط و مقررات و دستورالعمل اجرایی و نحوه برخورد با متخلفان از این آیین نامه،توسط معاونت ارزشیابی و نظارت تهیه، و پس از تایید معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی قابل اجرا میباشد.

ماده۱۲- این دستورالعمل در۳فصل و۱۵ ماده در تاریخ……………….  به تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و جهت اجرا به سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری ابلاغ گردید و از تاریخ ابلاغ برای تمامی سالنهای نمایش و پردیسهای سینمایی و سینماهای سراسر کشور قابل اجرا است.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار