رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • چهارشنبه 26 دی 1397 - 08:59
  • کد خبر : 32983
  • تئاتر
  • چاپ خبر : چرا پردیس تئاتر شهرزاد بازگشایی نشد؟

پردیس تئاتر شهرزاد می‌تواند بازگشایی شود؛ اما یک پروسه ۲۰روزه موجب شده است مدیریت پردیس این سوال را مطرح کند که چه تضمینی برای آینده وجود دارد. روز گذشته، شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی گفته بود پردیس تئاتر شهرزاد می‌توانسته از چهارشنبه هفته گذشته برابر با ۱۹ دی ماه فعالیت خود را از سر بگیرد؛ […]

پردیس تئاتر شهرزاد می‌تواند بازگشایی شود؛ اما یک پروسه ۲۰روزه موجب شده است مدیریت پردیس این سوال را مطرح کند که چه تضمینی برای آینده وجود دارد.

روز گذشته، شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی گفته بود پردیس تئاتر شهرزاد می‌توانسته از چهارشنبه هفته گذشته برابر با ۱۹ دی ماه فعالیت خود را از سر بگیرد؛ اما مجموعه شهرزاد به مدیریت شهرزاد جعفری تصمیم می‌گیرند تا اطلاع ثانوی از گشودن درهای پردیس تئاتر شهرزاد خودداری کنند. آنان از وضعیت شکل گرفته در تئاتر ناراضی‌اند و معتقدند در چنین شرایطی گشودن درهای پردیس کمکی به جریان تئاتر نمی‌کند.

داستان شهرزاد از زمان اعلام ابطال پروانه پردیس شهرزاد  آغاز شده است، خبری که ابتدا توسط شهرام گیل‌آبادی رد می‌شود؛ اما شهرام کرمی، در تاریخ پنجم دی‌ماه در گفتگو با فارس می‌گوید:«توقیف تماشاخانه شهرزاد به دستور دادگستری صورت گرفته است.» خبری که توسط روابط عمومی شهرزاد تکذیب شده است.

اما واقعیت ماجرا چه بود؟ در تاریخ سوم دی‌ماه نامه‌ای از سوی قوه قضاییه با امضای بازپرس شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۱ به شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی مبنی بر توقیف تماشاخانه شهرزاد ابلاغ می‌شود. در این نامه بازپرس از پردیس می‌خواهد ظرف ۴۸ ساعت آینده اقدام به تعطیلی پردیس کند؛ اما پیش از هر اقدامی سایت فروش آثار نمایشی شهرزاد به دستور شهرام کرمی مسدود می‌شود و تاریخ چهارم دی‌ماه به آخرین روز اجراهای پردیس شهرزاد بدل می‌شود.

در همین حال وکیل پردیس شهرزاد نسبت به این ابلاغیه واکنش نشان داده است.

با این حال مدیریت پردیس شهرزاد می‌گوید شهرام کرمی به عنوان صادر‌کننده مجوزها در دادسرا حاضر نمی‌شود و اساساً در طول مراجعات به قوه قضاییه در دسترس نبوده است و این در حالی بود که بازپرس معتقد بوده مدیرکل هنرهای نمایشی می‌بایست در دادسرا حضور یابد.

پرونده پردیس شهرزاد از چهارم دی‌ماه وارد پروسه قضایی می‌شود و مجموعه از همان شب اعلام ابلاغیه گروه حقوقی خود را تشکیل می‌دهد. طبق مدعیات گروه حقوقی پردیس شهرزاد دو نمایش از آثار مورد بحث معلق به تماشاخانه ایرانشهر – زمان مدیریت حسین پارسایی –  بوده است و مورد دیگری متعلق به تالار حافظ و اساساً زمانی بوده است که پردیس شهرزاد وجود خارجی نداشته است.

قوه قضاییه در این پروسه از مدیریت شهرزاد می‌خواهد با دادن تعهد اقدام به بازگشایی سالن کند؛ اما گروه حقوقی پردیس شهرزاد بر این باور است که طبق قوانین جاری کشور رفتار کرده است و حاضر به پذیرش شرایط نیست. او معتقد است مجوزها را دولت داده است و این دولت است که باید توضیح دهد چه رخ داده است. به هر روی اداره کل هنرهای نمایشی سه‌شنبه هفته گذشته به مجموعه شهرزاد اعلام می‌کند فعالیت شهرزاد بلامانع خواهد بود؛ با این حال مدیریت پردیس بازگشایی در این شرایط را نمی‌پذیرد.

حال باید پرسید چرا در یک رویه حقوقی مشخص اداره کل هنرهای نمایشی از شرایط حقوقی ماجرا با خبر نبوده است؟ چرا در شرایط کنونی اداره کل هنرهای نمایشی از نظر وکلا بهره نبرده است؟  نقش دولت در حل این معضل چه بوده است؟ و مهمتر از همه آنکه چه تضمینی وجود دارد دولت مانع از برخوردهایی از این دست درباره دیگر مکان‌های فرهنگی شود که خود مجوز و نظارتشان را برعهده دارد؛ کما اینکه رویه گواه بر عدم تغییر وضع موجود می‌دهد؟

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار