رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April
  • چهارشنبه 27 فروردین 1399 - 14:50
  • کد خبر : 46137
  • تئاتر
  • چاپ خبر : جامعه هنری فشار مضاعف بی‌تجربگی برخی را متحمل می‌شود
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری:

جامعه هنری فشار مضاعف بی‌تجربگی برخی را متحمل می‌شود

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر و در تمامی دولت‌ها فارغ از گرایش، نگاه حزبی و سیاسی‌شان؛ شاهد حضور مسئولان فرهنگی بوده‌ایم که با تحصیلات غیر مرتبط، بدون آشنایی به حوزه و بی‌علاقه‌ به مدیریت عرصه فرهنگ و هنر منصوب شده اند از این رو ارمغان این […]

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر و در تمامی دولت‌ها فارغ از گرایش، نگاه حزبی و سیاسی‌شان؛ شاهد حضور مسئولان فرهنگی بوده‌ایم که با تحصیلات غیر مرتبط، بدون آشنایی به حوزه و بی‌علاقه‌ به مدیریت عرصه فرهنگ و هنر منصوب شده اند از این رو ارمغان این مساله فشارمضاعفی بوده که بر جامعه هنری و فعالان این عرصه تحمیل شده است.

نهمین شب اجرای نمایش آن‎لاین از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت به‌عنوان نخستین تلویزیون اختصاصی پخش تئاتر بعد از تجربه موفق پخش آن‎لاین کنسرت‌های موسیقی در روزهای کرونایی کشورمان با دو هدف کمک به در خانه ماندن مردم در راستای شکست زنجیره شیوع ویروس کرونا از یک‌سو و از سوی دیگر حمایت از هنرمندان عرصه تئاتر که به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ فعالیت آنها نیز به محاق رفته بود؛ شب گذشته (سه‌شنبه ۲۶ فروردین‌) به شکل زنده و مستقیم برای مخاطبان پخش شد.

پردیس تئاتر تهران به‌عنوان یکی از پردیس‌های بزرگ منطقه خاورمیانه با هفت سالن اختصاصی که به همت سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، به‌عنوان میزبان اجرای زنده هنرمندان تئاتر کشورمان و پخش آن‎لاین تلویزیونی اجرای آنها در تلویزیون تعاملی نمایش‌نت انتخاب شده است.

در نهمین شب از اجراهای ده‌گانه تئاتر در شامگاه بیست‌وششم فروردین‌ماه ۱۳۹۹ کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، بازیگر و کارگردان تئاتر به عنوان مهمان برنامه در پردیس تئاتر تهران حضور داشت.

بعد از اجرای نمایش بازی زندگی در گونه تئاتر کمدی تراژیک به نویسندگی ماندانا عبقری و کارگردانی علیرضا دهقانی که به عنوان نمایش نهمین شب از اجراهای زنده پردیس تئاترتهران انتخاب و برنامه‌ریزی شده بود؛ بخشی به نام گپِ تئاتر با اجرای محمدرضا آزادفرد و میزبانی از کوروش زارعی به مخاطبان عرضه شد.

در این گفت‌وگو کوروش زارعی از برنامه‌های شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ حوزه هنری برای دعوت از هنرمندان جهت تولید آثار طبق قرارداد رسمی با حوزه هنری جهت پخش در صفحه سپهر سوره در اینستاگرام در راستای دعوت به فعالیت هنرمندان طی روزهای تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری به سبب شیوع ویروس کرونا در کشورمان  از یک سو و از سوی دیگر حمایت مالی و یاری هنرمندان در زمنیه معاش و اقتصاد خانواده‌شان؛ رایزنی با نمایندگان خانه ملت در راستای تصویب قانونی در حوزه به رسمیت شناختن حرفه و پیشه تئاتر به عنوان شغل و آسیب‌شناسی مدیریت کلان فرهنگ وهنر در کشور در سایه تغییر دولت‌ها، وزیران و مدیران سخن گفت.

اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در شب‌نشانی

کوروش زارعی در این گفت‌وگو با اشاره به فعالیت‌های حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: از ابتدای فروردین‌ماه و در راستای تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری؛ حوزه هنری در فضای مجازی برنامه‌ای را به نام شب‌نشانی برای کلیه رشته‌های هنری (تئاتر؛ سینما؛ تجسمی) و بخش آفرینش‌های ادبی و هنری راه‌اندازی کرد. این سلسله برنامه‌ها؛ دو بخش کلی روایت‌گری آثار ادبی و بخش اجرای نمایش‌های تعزیه و نقالی را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به آنکه تلاش کردیم برای افزایش روحیه خانواده‌ها از یک‌سو و ازسوی دیگر فعالیت هنرمندان در این ایام تعطیلی، در قالبی دیگر برنامه‌هایی را طراحی کنیم ادامه داد: تنها به‌عنوان مثال، من در بخش روایت‌گری، طی چهار شب کتاب سقای آب و ادب به قلم سیدمهدی شجاعی را در قالب روایت نمایشی برای مخاطبان برنامه شب‌نشانی اجرا کردم. یا مرشد محسن میرزاعلی به‌عنوان مدیر بخش تعزیه و نقالی حوزه هنری با همکاری ۱۴ نقال به اجرای نقالی‌های مذهبی و حماسی پرداختند.

رایزنی با کمیسیون فرهنگی مجلس برای تصویب شغل پیشه هنرمندان

زارعی با بیان آنکه در روز هفتم فروردین‌ماه به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی طی یادداشتی که در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر شد بر این نکته تاکید کردم که چرا تئاتر در کشور ما به‌عنوان یک شغل به حساب نمی‌آید؟ خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که هنرمندان تنها به واسطه ویروس کرونا بیمار نمی‌شوند. هنرمند نیز مانند دیگر مردم جامعه پیر و سال‌خورده می‌شود و از فعالیت باز می‌ماند. به همین به‌سبب است که هنرمندان نیز نیازمند بیمه و بازنشستگی هستند.

کارگردان نمایش پرنیان هفت‌رنگ با طرح این پرسش که تا کی قرار است این هنر که رسالتش؛ فرهیختگی و سعادت فرهنگی جامعه است شغل محسوب نشود؟ یادآور شد: همچنین بعد از تعطیلات نوروزی طی گفتگویی با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به‌ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی نسبت به تلاش نمایندگان مجلس در کمیسیون فرهنگی برای تصویب قانونی در راستای شناخته شدن حرفه هنرمند به‌عنوان شغل، مکاتبات و گفتگوهایی انجام دادم و امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد به رسمیت شناخته‌شدن حرفه هنرمندان در قالب شغل باشیم.

طرح حوزه هنری برای تولید آثار هنری در خانه توسط هنرمندان

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به این مساله که حوزه هنری بنا دارد برای کمک به درآمد و معاش اهالی خانواده تئاتر و با حفظ شأنیت و جایگاه هنرمندان؛ برنامه‌هایی را برای شش‌ماه اول سال در راستای تولید آثار هنری توسط هنرمندان در چهار بخش مختلف به اجرا برساند تصریح کرد: طی هفته آینده فراخوان آن اعلام می‌شود. به واسطه این فراخوان شاهد تولید آثار فرهنگی و هنری توسط هنرمندان در منزل‌شان و ارائه آن با قراردادی منعقد شده میان هنرمند و حوزه هنری جهت بازتاب تولیدات هنرمندان در فضای مجازی خواهیم بود.

به گفته زارعی؛ با این شیوه هم شأنیت و جایگاه هنرمندان حفظ می‌شود و هم فعالان عرصه هنر که به سبب شیوع ویروس کرونا طی این مدت تن به قرنطینه خانگی دادند، بار دیگر ضمن تولید و فعالیت‌های هنری؛ محصولات‌شان را به خاطبان ارائه می‌دهند.

ناآشنایی برخی مدیران فرهنگی از عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری

کارگردان نمایش خورشید از حلب طلوع می‌کند با اشاره به این مساله که یکی از آسیب‌های مدیریت فرهنگی کشور ما متوجه این نکته است که با تغییر دولت‌ها و به تبع آن تغییر وزرای کابینه‌ها؛ اقدامات دولت‌های قبلی و وزیران پیشین در تمامی عرصه‌ها ازجمله فرهنگ و ارشاد اسلامی که ثمره خوب و چشم‌اندازی مفید داشته توسط دولت‌ بعدی نادیده گرفته می‌شود و بار دیگر مسئولان در ابتدای خط شروع فعالیت‌ها قرار می‌گیرند. این خود به‌مثابه هدر رفت سرمایه و هزینه به‌عنوان دو گنجینه گران‌بها و تکرار نشدنی در مسیر ارتقاء سطح فرهنگی جامعه به شمار می‌رود.

وی افزود: همچنین از سوی دیگر شاهد برخی از سیاست‌گذاری‌های نادرست و یا عدم انتخاب صحیح مدیران فرهنگی و هنری هستیم. طی چند دهه اخیر و در تمامی دولت‌ها فارغ از گرایش، نگاه حزبی و سیاسی‌شان؛ شاهد حضور مدیران و مسئولان فرهنگی بوده‌ایم که نه تحصیلات، نه آشنایی و شناخت و نه حتی علاقه‌ای به مدیریت عرصه فرهنگ و هنر داشتند و گاه این مهم را خود به زبان آورده‌اند.

فشاری فراتر از حد توان جامعه هنری

زارعی گفت: وقتی مسئولان و مدیران فرهنگی شناختی نسبت به مدیریت و برنامه‌ریزی برای افرادی که در آن حوزه مشغول فعالیت هستند، نداشته باشند؛ مسلم است که نمی‌توانند شرایط روحی، روانی و حتی حرفه‌ای آنها را درک کرده و با آنها همذات پنداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: این تغییرات و یا شیوه ناصواب انتخاب مدیران فشارهای مضاعفی را بر حوزه فرهنگ و هنر کشور وارد ساخته که تا پیش از این نیز شاهد برخی از این آسیب‌ها بوده‌ایم. حال در سایه شیوع ویروس کرونا شاهد شاهد فشار مضاعفی فراتر از حد توان جامعه هنری از جمله هنرمندان به‌ویژه هنرمندان تئاتر هستیم.

لزوم اتحاد و همدلی تمامی مدیران فرهنگی

زارعی در پایان این گفتگو ضمن تقدیر و تشکر ویژه از کادر درمان؛ پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا از جان خود ایثارگرانه مایه گذاشته‌اند یادآور شد: نباید فراموش کنیم که مساله همراهی؛ اتحاد و همدلی را نباید صرفاً از عموم مردم هنگام بحران‌ها طلب کنیم. مدیرانِ سازمان‌ها، ارگان‌ها و بخش‌های فرهنگی و هنری مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی؛ انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و شهرداری می‌توانند هنگام وقوع چنین بحران‌های عظیمی که تمامی جامعه ازجمله خانواده مظلوم فرهنگ و هنر کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد با اتحاد و همدلی، بودجه‌ها و هزینه‌های خود را یکدست کنند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: این همدلی و تعامل می‌تواند در قالب مدیریتی واحد و یکپارچه به هدف اصلی خود یعنی حمایت از جامعه هنر و هنرمندان بپردازد؛ چراکه بعد از دوران کرونا بار دیگر برای سعادت فرهنگی و رشد سطح فرهنگی جامعه، تمامی این سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها به همین هنرمندان و تولیداتشان نیازمندند.

گام نخست پخش زنده نمایش و ارائه آن‎لاین آن از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت که از ۱۷ فروردین‌ماه آغاز شده تا ۲۷ فروردین هر شب از ساعت  ۱۹ تا ۲۰:۳۰ ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار