رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April
  • یکشنبه 22 تیر 1399 - 12:45
  • کد خبر : 50217
  • هنر
  • چاپ خبر : اصغر نقی زاده: نمایش روحیه ایثار با کارهنری بهتر دیده می شود

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی؛ اصغر نقی زاده با اشاره به برگزاری مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا مطرح کرد: این بازیگر سینما و تلویزیون  معتقد است؛ نمایش مجسمه  و بنای شهیدان در محوطه و اماکن عمومی راه آهن می تواند تلنگری دوباره به ما که در دنیای خود غرق شدیم، باشد. وی، تعریف درست […]

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی؛ اصغر نقی زاده با اشاره به برگزاری مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا مطرح کرد: این بازیگر سینما و تلویزیون  معتقد است؛ نمایش مجسمه  و بنای شهیدان در محوطه و اماکن عمومی راه آهن می تواند تلنگری دوباره به ما که در دنیای خود غرق شدیم، باشد.

وی، تعریف درست از رویدادهای هنری و بویژه جشنواره ها و مسابقات هنری در کشور را یک رکن کلیدی پیش از آغاز آن دانست و گفت: وقتی برنامه ای را از پیش تعریف می‌کنیم باید ببینیم که چقدر برای کشور و جامعه هنری مفید است و چه خروجی را برای آن متصور هستیم. در جشنواره ها باید زمینه را برای معرفی نسل جوان و حمایت از آن ها فراهم کرد چون پشتوانه های هنری آیندۀ کشورهستند.

نقی زاده، نفس برگزاری  مسابقه و رویدادهای هنری را برای زنده نگه داشتن یاد شهدا و ایثارگران در این روزگار فعلی و با توجه به مشکلات متعدد، کار ارزشمندی خواند و خاطرنشان کرد: بعد از گذشت ۳۰ سال از پایان جنگ، پرداختن به مباحث ارزش های دفاع مقدس و روحیۀ ایثار در میان مشکلات زندگی کم رنگ تر شده است و برگزار رویدادهایی که در حوزه های مختلف هنری بتواند به زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار کمک کند، بسیار شایسته و زیباست.

وی در خصوص برگزاری مسابقه طراحی لوح و بنای یادبودی برای شهدا توسط راه آهن و نقش پرتلاش این مجموعه در آن دوران بیان داشت: ابتدا باید تعریف کنیم که برگزاری چنین مسابقه ای چقدر برای کشور و دین ما سودمند است. حرکت با نقشه راه می تواند در تجلی مفهوم ایثارگری بسیار راهگشا باشد و حتی هنرمندان زیادی را به مشارکت در این برنامه  مشتاق کند. البته مفهوم ایثار فقط محدود به کشور ما نمی شود بلکه این موضوع در میان مردم کشورهای دیگر هم  وجود دارد و توسط دولت ها برای آن کار شده است. به نظرم اگر بخواهیم این مفهوم را جا بیاندازیم بهتر از کارهنری نمی توان به تحقق آن امید داشت. البته عکس آن هم است و تنها اگر بخواهیم با شعار، مردم را به سمت ایثار سوق دهیم در حالیکه رفتار متفاوتی از مسئولان دیده شود نمی توان توقع پرورش روحیۀ ایثارگری را داشت.

بازیگر نقش فیلم “آژانس شیشه ای” توجه راه آهن به این موضوع را در دهه ای که شاید توجه به مفهوم ارزش های دفاع مقدس و ایثار کم رنگ تر شده است، ارزشمند خواند و اشاره کرد: راه آهن در آن سال های جنگ خیلی برای کشور کار کرد و روحیۀ ایثاری که خیلی از لوکوموتیوران ها و پرسنل قطار در مسیر تهران تا اهواز از خود نشان دادند، بر کسی پوشیده نیست و همواره با وجود خطراتی که در معرض هواپیماهای دشمن بودند ولی توفیق خدمت رسانی را بر هیچ چیز دیگری عوض نکردند. پرسنلی که در دیزل ها در تردد بودند بدون هیچ سرپناهی و به مراتب بیشتر از رزمنده ها در معرض خطرات جانی بسیاری نسبت به بمباران های هوایی قرار داشتند ولی با این حال برای این که روند انتقال مردم، مجروحان، مواد غذایی و … مختل نشود با ایثار خود به خدمت رسانی مشغول بودند و از این نظر باید گفت که راه آهن به واقع در طول ۸ سال جنگ، خدمات شایسته ای را برای کشور انجام داده است.

وی ادامه داد: البته روحیۀ ایثار در هر دوره ای متفاوت است و حتی در در همین چند ماه اخیر و با توجه به وجود بیمای کرونا می توان روحیۀ ایثار را در کادر درمان و بهداشتی کشور مشاهده کنیم که به واقع از جان خود مایه گذاشتند تا مردم جان خودشان را از دست ندهند.

نقی زاده، سفر با قطار را در اعزام به جبهه همراه با خاطرات شیرینی توصیف کرد که شاید کمتر فیلم و یا خاطرات مکتوبی به آن اشاره کرده است و این طور ادامه داد: در مسیر تهران تا اهواز در کوپه های با ظرفیت ۶ نفره گاهاً تا ۱۲ نفر هم اسکان داده می شدیم و یا در خیلی از مسیرهایی که به عنوان ایستگاه تعریف نشده بود با بزرگواری رئیس قطار برای سوار کردن مسافران و رزمنده ها، قطار نگه داشته می شد و یا چشم پوشی از برخورد با  رزمنده هایی که به صورت غیر قانونی در قطار سوار بودند تا به هر نحوی خودشان را به جبهه برسانند گوشه ای از همراهی پرسنل راه آهن با رزمنده ها بود که جا دارد از آن ها تقدیر کنم.

بازیگر فیلم “زندانی ها” در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد بنای یادبودی از همرزمان خود در محوطه ایستگاه های راه آهن ببینید، آن چه شخصی است، بیان داشت: شهید جواد علی گلی یکی از فرماندهان من بود که در عملیاتی با تیر مستقیم، مغز آن از سرش جدا شد و هیچ وقت این صحنه از ذهن من پاک نمی شود. البته به نظرم شهیدان خود راه آهن هم کمتر از رزمنده ها جان نثاری نداشتند ومطمئناً نمایش مجسمه ها و بنای این شهیدان در محوطه ها و اماکن عمومی می تواند دوباره تلنگری به ما که در دنیای خود غرق شدیم، بزند.

گفتنی است؛ راه آهن ج.ا.ا به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران گرانقدر هشت سال دفاع مقدس و به ویژه شهدای عزیز راه آهن، مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران را برگزار می کند که هنرمندان  تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ فرصت دارند  برای اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.rai.ir  ، بخش isargaran.rai.ir مراجعه و ثبت نام نمایند.

متقاضیان در صورت مواجهه با مشکل در رابطه با ثبت نام و غیره می توانند به پشتیبانی این مسابقه در شبکه اجتماعی واتساپ با شماره ۰۹۳۵۰۶۳۶۰۹۴ تماس حاصل کنند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار