رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

در حالی‌که تکلیف نمایش و مالکیت فیلم «مست عشق» به عنوان آخرین ساخته فتحی روشن نشده، ساخت سریال جدید او یعنی «جیران» کلید خورده است. سریال «جیران» تازه‌ترین اثر حسن فتحی است که از نیمه بهمن ماه وارد مرحله تولید شد و تصویربرداری این سریال تاریخی با ضبط سکانس‌های مربوط به شهرک غزالی شروع شد […]

در حالی‌که تکلیف نمایش و مالکیت فیلم «مست عشق» به عنوان آخرین ساخته فتحی روشن نشده، ساخت سریال جدید او یعنی «جیران» کلید خورده است.

سریال «جیران» تازه‌ترین اثر حسن فتحی است که از نیمه بهمن ماه وارد مرحله تولید شد و تصویربرداری این سریال تاریخی با ضبط سکانس‌های مربوط به شهرک غزالی شروع شد و همچنان هم ادامه دارد.

قصه سریال در عهد ناصری اتفاق می‌افتد و ماجرای آن روایت دلباختگی ناصرالدین شاه به زنی به نام «جیران» است.

نقش ناصرالدین شاه را بهرام رادان و نقش جیران را هم پریناز ایزدیار بازی می‌کند.

قرار بود نقش مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه را شبنم مقدمی بازی کند اما با انصراف او، مریلا زارعی برای این نقش انتخاب شد.

امیر جعفری، رعنا آزادی‌ور و امیرحسین فتحی هم در «جیران» بازی دارند.

فتحی در حالی کار تولید این سریال را آغاز کرده است که هنوز سرنوشت  فیلم سینمایی «مست عشق»که آخرین اثر او پیش از «جیران» بود در هاله ای ابهام است. این در حالی است که از پایان فیلمبرداری آن فیلم حدود یک سال سپری شده، اما مالکیت و چگونگی اکران آن هنوز روشن نشده است.

پروژه‌ای خبرساز با محوریت مولانا

مهرماه سال ۱۳۹۸ بود که  اخبار مربوط به پیش‌تولید فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی مهران برومند در رسانه‌ها منتشر شد؛ اخباری که با آب و تاب فراوان از پروژه سینمایی مشترک بین ایران و ترکیه حول محور فیلمی درباره «مولانا جلال‌الدین محمد بلخی» شاعر و عارف نامدار فارسی‌زبان می‌چرخید.

در فصل پاییز و با  آغاز فیلمبرداری و  انتخاب گروه بازیگران، اخبار و تصاویر گریم بازیگران اصلی این سریال نیز  به تدریج منتشر شد؛ بر این اساس، «پارسا پیروزفر» در نقش مولانا،«سید شهاب حسینی» در نقش شمس تبریزی و حسام منظور در نقش حسام الدین چلبی بازیگران ایرانی «مست عشق» بودند.

بازیگران مشهور ترکیه‌ای همچون ابراهیم چکلیکول، هانده ارچل، سلما ارگچ و بنسو سورال نیز در کنار جمع زیادی از بازیگران فرعی آن کشور در این فیلم تاریخی ایفای نقش می‌کردند. فیلمی که  قرار بود سهراب پورناظری کار ساخت موسیقی آن را  به خوانندگی همایون شجریان به عهده بگیرد.

به این ترتیب، چنین ترکیب جذابی و البته کارنامه قابل‌توجه حسن فتحی در ساخت آثار تاریخی ماندگار همچون سریال‌های «پهلوانان نمی‌میرند»، «مدار صفردرجه»، «شب دهم» و «شهرزاد» حس کنجکاوی را برای دیدن خروجی کار بیشتر می‌کرد؛ اما پس از مدت‌ها بی‌خبری،  در آبان ماه امسال حسن فتحی با انتشار یک فایل صوتی ابعاد دیگری از این پروژه را روشن کرد.

 اختلافاتی که از پرده بیرون افتاد

فتحی در این فایل صوتی اعلام کرد خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر آماده شدن فیلم سینمایی« مست عشق» برای  اکران  صحت ندارد.

فتحی در ادامه صحبت‌هایش،  با اشاره به این که  حدود هشت سکانس از سکانس‌های مهم این فیلم هنوز فیلمبرداری نشده، علت تأخیر در فیلمبرداری سکانس‌های باقیمانده را علاوه بر اختلافات مالی بین سرمایه‌گذار ایرانی و ترکیه‌ای، شیوع بیماری کرونا دانست.

کارگردان فیلم «مست عشق» افزود: تا زمان فیلمبرداری هشت سکانس باقیمانده، که سازندگان ایرانی فیلم به جهت حفظ کیفیت اثر مصّر هستند، هرگونه دخل و تصرف در تدوین و امور فنی فیلم بدون اطلاع و هماهنگی و اجازه از کارگردان و تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ایرانی فیلم فاقد وجاهت اخلاقی و حرفه‌ای و واجد پیگرد قانونی است.

این اظهارنظر از سوی فتحی در حالی رقم خورد که این پروژه سینمایی از مدت‌ها پیش به خاطر شیوع ویروس کرونا متوقف مانده بود. مهران برومند تهیه‌کننده «مست عشق» اواخر خردادماه امسال اعلام کرده بود که سکانس‌های باقیمانده از این فیلم به محض رفع محدودیت‌های کرونا و باز شدن مرزها به اتمام خواهد رسید.

او همچنین از انجام تدوین همزمان این فیلم توسط سپیده عبدالوهاب در آن مقطع خبر داد  و گفت: امورفنی پس از تولید ازجمله صداگذاری نیز همزمان در ترکیه انجام می‌شود.

برومند در آن گفتگو،  زمان پایان مراحل فنی و آمادگی برای نمایش را انتهای تابستان دانست و افزود: زمان اکران فیلم، بستگی کامل به اوضاع نمایش فیلم در سینماهای ایران و جهان دارد. به هرحال این فیلم محصول مشترک است و باید همزمان در ایران و ترکیه روی پرده برود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مست عشق»  دلیل  سکوت خبری این پروژه را نیز این‌گونه عنوان کرد: ما معمولاً وقتی چیزی را اعلام می‌کنیم که خبر مهمی داشته باشیم. وقتی وضعیت اکران فیلم در جهان مشخص نیست، چرا انتظار بیهوده ایجاد کنیم؟

دلگیری آقای نویسنده از بدقولی طرف ترکیه‌ای

در همان زمان  فرهاد توحیدی که به همراه حسن فتحی نگارش فیلمنامه «مست عشق» را به عهده داشته،  در گفتگو با ایسنا نسبت به  خبر اکران فیلم در ترکیه بدون هماهنگی با طرف ایرانی این گونه واکنش نشان داد: این خبر برای همه دست‌اندرکاران این پروژه که حدود چهار سال از عمر خود را به ساخت این فیلم اختصاص داده‌ایم، بسیار ناگوار و شوکه‌کننده بود. با پایان کار بازیگران ایرانی فیلم، حدود هشت سکانس باقی ماند که این سکانس‌ها به بازی بازیگران ترک اختصاص دارد و فیلمبرداری آن حدود یک هفته زمان می‌برد.

توحیدی در صحبت‌های خود به  تنش‌هایی اشاره کرد که از همان  آغاز فیلمبرداری میان سرمایه‌گذار ترک و سرمایه‌گذار ایرانی این پروژه وجود داشته است؛ تنش‌هایی که تلاش می‌شده با تفاهم حل شود اما ظاهراً این کوشش‌ها نافرجام بوده است.

این اظهارات نشان داد اختلافات میان سازندگان ایرانی و ترک این پروژه عمیق‌تر از آن چیزی است که فتحی به آن اشاره کرده است. در نتیجه پروژه‌ای که از ماه‌ها پیش از سوی  عوامل ایرانی آن  به عنوان یک تولید مشترک بین دو کشور ایران و ترکیه  معرفی و تبلیغات فراوانی درباره آن صورت گرفت، پیش از تکمیل و اکران با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد.

«جیران» به میدان آمد؛ «مست عشق» به حاشیه رفت

گویا در چهار ماه اخیر هم تهیه‌کننده و سازنده فیلم «مست عشق» ترجیح دادند تا در سکوت خبری به رایزنی با طرف ترکیه‌ای بپردازند تا به نتیجه دلخواه خود برسند. به این ترتیب در حالی که تکلیف نمایش و شاید مالکیت فیلم «مست عشق» به عنوان  آخرین ساخته فتحی روشن نشده، ساخت سریال جدید او یعنی «جیران» با تعداد زیادی بازیگران چهره و احتمالاً پروداکشنی قابل‌توجه کلید خورده است.

البته پیش‌تولید «جیران» پاییز سال گذشته آغاز شده بود و حتی لوگوی این مجموعه نیز رونمایی شد اما با درگیر شدن فتحی در پروژه «مست عشق» آغاز تصویربرداری آن به تعویق افتاد.

حال باید دید روند تولید این سریال نمایش خانگی تا چه اندازه طبق برنامه پیش می‌رود و آیا سایه حواشی فیلم «مست عشق» روند تولید «جیران» را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد یا خیر؟ به‌ویژه این‌که تجربه قبلی فتحی در شبکه نمایش خانگی با وجود همه حواشی مربوط به سرمایه‌گذار آن با استقبال مخاطبان مواجه شد و سریالی موفق بود.

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار