رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

تهیه‌کننده سریال «صبح آخرین روز» گفت: این سریال روایتی واقعی و صادقانه از زندگی شهید شهریاری است و تلاش کردیم در زمینه فیلمنامه و بازیگران بهترین انتخاب‌ها را داشته باشیم. مصطفی علمی‌فرد با اشاره به ایده اولیه ساخت این سریال اظهار کرد: روزی که تولید این سریال ارزشمند از سوی صداوسیما به من پیشنهاد شد فارغ […]

تهیه‌کننده سریال «صبح آخرین روز» گفت: این سریال روایتی واقعی و صادقانه از زندگی شهید شهریاری است و تلاش کردیم در زمینه فیلمنامه و بازیگران بهترین انتخاب‌ها را داشته باشیم.

مصطفی علمی‌فرد با اشاره به ایده اولیه ساخت این سریال اظهار کرد: روزی که تولید این سریال ارزشمند از سوی صداوسیما به من پیشنهاد شد فارغ از هرگونه نگاه حرفه‌ای و عرق بومی، شخصیت دکتر شهریاری برای من جذاب و قابل احترام بود و قطعا تولید یک اثر تلویزیونی برای چنین شخصیتی برای هر تهیه‌کننده‌ای جذاب و ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه معاونت امور استان‌های سازمان صداوسیما سفارش دهنده این پروژه بود گفت: «صبح آخرین روز» ابدا بر اساس یک دستورالعمل و شرایط خاصی تولید نشده و داستان این سریال یک روایت واقعی و صادقانه از زندگی این شهید بزرگوار است.

تهیه‌کننده «صبح آخرین روز» در پاسخ به این پرسش که چگونه با خانواده شهید شهریاری آشنا شده است، خاطرنشان کرد: اصالتا اهل زنجان هستم و خانواده و اقوام من در زنجان از قدیم با خانواده شهید شهریاری در ارتباط بوده و آشنایی داشتند همچنین سابقه قبلی آشنایی با مادر و برادر شهید هم بود و از این طریق با همسر او نیز مرتبط شدیم.

وی ادامه داد: حضور همسرم به عنوان یکی از نویسندگان این سریال موجب همراهی بیشتر در زمان نگارش فیلمنامه با گروه نویسندگان شده بود اما به دلیل حساسیت موضوع و اهمیت ویژه آن سعی می‌کردم مرحله به مرحله و حتی در تحقیقات این سریال نیز حضور داشته باشم.

علمی‌ فرد درباره شخصیت شهید شهریاری اظهار کرد: معتقدم شهید مجید شهریاری به معنای واقعی کلمه یک انسان کامل و یک دانشمند برجسته بود و این درک زمانی در من نهادینه شد که با خانواده او آشنایی بیشتر پیدا کردم و با زندگی شخصی شهید آشنا شدم؛ او هیچ قدمی از قدم در زندگی بر نمی‌داشت مگر آنکه نیتی برای کمک به هموطنانشان، جامعه علمی کشور و همچنین رضای خدا داشت.

تهیه‌کننده «صبح آخرین روز» افزود: وقتی زندگینامه شهید شهریاری را بررسی می‌کردم اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که معرفی این شخصیت برجسته به جوانان این کشور به ویژه در شرایط فعلی یکی از وظایف اصلی کسانی مثل من که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند، است زیرا مخاطب رسانه باید با اسطوره‌های کشور خود آشنا شود.

وی با بیان اینکه انتخاب بازیگران این سریال با چند چالش جدی همراه بوده است گفت: با توجه به اینکه این قصه روایت‌گر ۴۶ سال زندگی شهید شهریاری بود قطعا باید برای هر نقش چند بازیگر که شباهتی هم به یکدیگر داشته باشند، انتخاب می‌شدند و این مساله کار را کمی سخت می‌کرد کما اینکه در برخی از نقش‌ها باید کسانی انتخاب می‌شدند که آذری زبان بودند.

علمی فرد ادامه داد: درباره انتخاب کاوه خداشناس برای نقش شهید مجید شهریاری نیز باید بگویم برای انتخاب بازیگر برای این نقش پارامترهای زیادی از شرایط فیزیکی گرفته تا نقش‌هایی که قبلا بازی کرده و خصوصیات اخلاقی مد نظر بودند، خداشناس بازیگری است که با توجه به سوابق قبلی یک تصویر ذهنی کاملا مثبت در ذهن مخاطب ایجاد کرده و این امر مهمترین مساله‌ای بود که دنبالش بودیم، او از نظر بازی نیز کاملا منش شهید شهریاری را درک کرده و این موضوع در بازی او مشاهده می‌شود؛ برای انتخاب سپیده خداوردی نیز همین نکات مدنظر بودند.

تهیه‌کننده «صبح آخرین روز» با اشاره به تاثیر حضور بازیگران چهره در سریال‌های تلویزیونی گفت: با توجه به شرایط تلویزیون و محدودیت‌های موجود سعی کردیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشیم البته من به شخصه با این موضوع کاملا مخالف هستم که صرفا بازیگران سبب دیده شدن یک سریال می‌شود.

وی به سختی‌های تولید یک اثر تلویزیونی در شرایط شیوع بیماری کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: ساخت سریال در هیاهوی بیماری کرونا واقعا کار سخت و طاقت فرسایی است و گروه ما هم از این امر مستثنی نبود ضمن اینکه یکی از بازیگران نیز در زمان تصویربرداری و البته در بیرون از فضای گروه به این بیماری دچار و همین امر موجب شد حدود یک ماه با سختی‌های زیادی در تولید روبرو شویم که در نهایت با بهبودی او، سکانس‌های مربوطه را ضبط کردیم ضمن اینکه در آن زمان در انتخاب لوکیشن‌های سریال هم واقعا دچار مشکل جدی بودیم که به عنوان نمونه لوکیشن بیمارستان شهید چمران را که یکی از اصلی‌ترین لوکیشن‌های سریال بود، به طور کامل در جای دیگری ساختیم که هم هزینه زیادی داشت و هم زمان بیشتری را سپری کردیم که کار با وقفه روبه‌رو نشود.

تهیه‌کننده «صبح آخرین روز» در جواب به این سوال که چرا فیلمسازان کمتر به سراغ ساخت آثاری درباره مفاخر کشور می‌روند، عنوان کرد: تولید چنین آثاری سخت و حساس است و فیلمساز زمانی که چنین موضوعاتی را برای ساخت انتخاب می‌کند مشکلات بیشتری در طول کار خواهد داشت همچنین جلب نظر خانواده مفاخر معاصر، مشکلاتی وجود دارد و اگر واقعا دل فیلمساز با کار نباشد، نمی‌تواند این سختی‌ها را تحمل کند.

وی به سیاست معاونت امور استان‌ها در پرداختن به شخصیت و زندگی مفاخر ایرانی در قالب آثار نمایشی اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین اقداماتی که معاونت امور استان‌ها با درایت دکتر علی دارابی معاون امور استان‌ها و رییس مرکز سیمای استان‌ها انجام دادند همین مساله است که مراکز استانی اگر قصد تولید آثار نمایشی دارند حتما به سراغ موضوعاتی با این مضمون بروند که هم آثار نمایشی ارزش تولید داشته باشند و هم اینکه مراکز به دلیل دسترسی بیشتر به تحقیقات و اطلاعات مورد نیاز برای نگارش فیلمنامه می‌توانند اثر ماندگاری را تولید کنند که حتی قابلیت رقابت تنگاتنگ با آثار معاونت سیما را داشته باشد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار