رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

نشست رسانه‌ای دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر پیش از ظهر دیروز در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. فعالیت‌های فرهنگی و زیرساختی موسسه تصویر شهر در این نشست مجید اکبرشاهی مدیرعامل موسسه تصویر شهر و دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر درباره فعالیت‌های فرهنگی و زیرساختی سه ماهه اخیر موسسه تصویر شهر گفت: بزرگداشت دومین […]

نشست رسانه‌ای دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر پیش از ظهر دیروز در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

فعالیت‌های فرهنگی و زیرساختی موسسه تصویر شهر

در این نشست مجید اکبرشاهی مدیرعامل موسسه تصویر شهر و دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر درباره فعالیت‌های فرهنگی و زیرساختی سه ماهه اخیر موسسه تصویر شهر گفت: بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها؛ حاج قاسم سلیمانی در پردیس رازی، نشست خبری سریال صوتی رئیس‌جمهور در پردیس سینما گالری ملت، مراسم بزرگداشت مقام زن در پردیس رازی، مراسم بزرگداشت مقام زن در پردیس گالری ملت، جشن میلاد حضرت زهرا(س) در پردیس رازی و برگزاری همایش ارتقا کسب و کار در پردیس سینما گالری ملت و… از جمله برنامه‌هایی بود که در پردیس‌های سطح شهر این موسسه از دی‌ماه تا امروز برگزار شده است.

وی اظهار کرد: در گالری پردیس ملت هم در این مدت برنامه‌های اجرا شد که به‌عنوان نمونه می‌توان به نمایشگاه نقاشی «بامن بخوان»، «جایزه مونه»، نمایشگاه پوستر و دیوارکوب «سینما و قصه‌های انقلاب»، نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره «طنز و کاریکاتور بحران» اشاره کرد.

گزارشی از اکران‌های مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر

مدیر عامل موسسه تصویر شهر در ادامه گزارشی از اکران‌های مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت و سایر سالن‌های موسسه تصویر شهر ارائه داد. بر این اساس در سه ماه اخیر، اکران مردمی فیلم‌ «گربه سیاه» در پردیس سینما گالری ملت، اکران مردمی «بی‌همه‌چیز» پردیس سینما گالری ملت، اکران فیلم «منصور» ویژه راهور تهران در پردیس سینمایی رازی، و اکران خصوصی فیلم «مستطیل قرمز» در پردیس سینما گالری ملت رقم خورد.

وی افزود:همچنین اکران مردمی فیلم «مورچه‌خوار» در پردیس سینما گالری ملت، اکران ۸ فیلم منتخب چهلمین جشنواره فیلم فجر برای مدیران و کارکنان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اکران ۲۰ سانس فیلم‌های منتخب چهلمین جشنواره فیلم فجر برای کارکنان مرکز ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تهران در پردیس سینما گالری ملت، اکران ۲۰ سانس فیلم‌های منتخب چهلمین جشنواره فیلم فجر برای مدیران سازمان صداوسیما در پردیس سینما گالری ملت.

چارت و الگوی نیروی انسانی را اصلاح کردیم‌

وی افزود: بحث توجه به معیشت پرسنل موسسه تصویر شهر و احکام و حقوق دستمزد پرسنل را به صورت جدی دنبال کرده‌ایم. به دنبال این هستیم که حقوق پایه را افزایش بدهیم، چارت و الگوی نیروی انسانی را اصلاح کردیم‌. بر این اساس مدیریت پخش فیلم را به عهده آقای مسعود نجفی گذاشتیم. باوجود مشغله‌ای که داشتند لطف کردند و پذیرفتند که به ما کمک کنند. خدارا شکر سرگروه شدن پردیس ملت هم در شورای صنفی تصویب شد و این می‌تواند به حوزه فعالیت ما کمک کند. میثم مهربانی هم مدیریت برنامه‌ریزی مجموعه تصویر شهر را بر عهده گرفته است که برای ایشان هم آرزوی موفقیت داریم.

برگزاری هشتمین جشنواره فیلم شهر در تابستان ۱۴۰۱

دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر عنوان کرد: در حوزه تولید هم شاهد آرایش جدید نیروی انسانی هستیم که سه جایگاه مشاور هنری، مشاور متن ومحتوا و مشاور تولید داریم. خدارا شکر پردیس ملت دیگر نیازی به توسعه ندارد اما توجه ویژه‌ای به پردیس‌های سینمایی راگا و تماشا داریم. در این راستا توجه به مهندسی اکران بر اساس اولویت‌های محتوایی و فروش را در دستور کار قرار داده‌ایم.

در ادامه پوستر فراخوان جشنواره که توسط روح الله موحدی کارشناس ارشد گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا و برگزیده دوره گذشته جشنواره فیلم شهر طراحی شده بود توسط مسعود میر خبرنگار پیشکسوت و اکبرشاهی مدیرعامل موسسه تصویر شهر رونمایی شد.

اکبرشاهی در زمینه تولید با اشاره به این موضوع که تولید ماموریت جدید مدیریت این موسسه خواهد بود گفت:  آرایش جدید نیروی انسانی در حوزه تولید صورت گرفته و با اضافه شدن کارشناسان جوان و خبره به این بخش در زمینه اجرایی؛ محتوایی ؛  نوشتاری و فیلمنامه و با شروع مطالعه تعداد زیادی طرح و فیلمنامه امید است سال ۱۴۰۱ سال تولید برای موسسه تصویر شهر باشد.

مجید اکبرشاهی در خصوص اهداف جشنواره گفت: ایجاد جریان نشاط و سرزندگی در بین جامعه هنری  به عنوان یکی از مهمترین پیش ران های فرهنگی و اجتماعی کشور از اولین و مهمترین برداشت های یک جشنواره است. بهره مندی از زبان هنر که امروزه مهمترین ابزار طراحی و انتقال پیام است مدیریت شهری را بر آن داشته که از این ظرفیت غافل نشده و با تعریف رابطه دو سویه تحت عناوین مختلف از جمله جشنواره به این موضوع بپردازد. این جشنواره به عنوان مهمترین رویداد سینمایی مدیریت شهری در سال ۱۴۰۱ بر آن است تا از بهره گیری از زبان هنر که در همه فعالیت های جامعه نقش کلیدی ایفا مینماید و همه بر آن اتفاق نظر دارند و آن را به عنوان یک  ابزار پیش برنده تلقی می کنند واین ابزار توانسته  گره های زیادی را باز کند و حتی دیده شد که در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی ایران خیلی از اتفاقات در حوزه های اجتماعی از زبان هنر بیان و به وقوع پیوست و مدیریت شهری نیاز به این ابزار قدرتمند و موثر دارد تا برای اداره شهر و طراحی شهری با هنرمند پیوند خورده و  ما بر این هستیم که این پیوند و نزدیکی بین هنرمندان و مدیران شهری را ایجاد کنیم تا در تعامل متقابل کمک کنند به پیشرفت و اداره شهر، لذا این دوره از جشنواره در شش بخش « مسابقه سینمای ایران»، « مسابقه سینمای بین الملل»،  «مسابقه محله » ، «مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران»، « مسابقه آفرینش های شهری» و « جنبی» برگزار خواهد شد.

این مدیرفرهنگی در رابطه با موضوعات جشنواره بیان کرد: توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی، به تصویر کشیدن تغییرات فرهنگی نقد تصویری، تحکیم بنیان خانواده ،توسعه زیرساخت های شهری ، مواجهه با بحران و مصائب با زیر مجموعه بلایایی طبیعی (با نگاه ویژه به بیماری کرونا)، حکمرانی شهری با زیر مجموعه قانونگذاری و برنامه محوری؛ فعالیت جهادی ، برقراری انضباط مالی و توسعه منابع، بازتعریف حقوق شهروندان و اشاعه آن و حفظ منابع شهری،توسعه پایدار با محوریت حفاظت از میراث طبیعی و شهری ، توسعه و نگهداری فضای سبز، حفاظت از محیط زیست و  آثار مرتبط با پایتخت ایران با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری از اهم اهداف این جشنواره خواهد بود.

دبیر جشنواره  با اشاره به انتخاب آثار در بخش بین‌الملل گفت: در بخش بین‌المل با توجه به اینکه زمان کافی برای دعوت از فیلمسازان اقصی نقاط جهان برای شرکت در جشنواره داریم امیدواریم آثار مناسب با نگاه کیفی و با اولویت موضوع شهر و یا مدیریت شهری را دریافت و به قضاوت بگذاریم.

مدیرعامل موسسه ادامه داد: همچنین در بخش محله به منظور ترویج شهروند خبرنگار و توجه به جوانان آماتور در حوزه فیلمسازی این بخش را برای هشتمین دوره در جشنواره برگزار خواهیم کرد و با بخش ویژه شهر تهران امیدواریم در این بخش با فیلم هایی که تمامی موضوعات، مشکلات و مسائل شهر تهران را در بستری زیبا و تأثیرگذار به تصویر کشیده باشند روبرو شویم.

 اختصاص ۲ جایزه ویژه در بخش ملی و یک جایزه ویژه در بخش بین الملل

اکبرشاهی در بخش سیاستگذاری جدید جشنواره نیز بیان نمود: در این دوره دو جایزه به بخش ملی جشنواره اضافه شده است که اولین آن « جایزه بزرگ تهران» است که با توجه به آغاز دوره جدید مدیریت شهری و نظر به شهر تهران به عنوان پایتخت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور و به منظور کمک به تحقق چشم انداز شعار « کلان شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام »؛ از میان کلیه آثار راه یافته به بخش مسابقه؛ تندیس جشنواره و جایزه نقدی به بهترین فیلم با نگاه خاص به موضوع فوق تعلق خواهد گرفت.
دومین جایزه تحت عنوان «جایزه ویژه جشنواره» که در این دوره از جشنواره به منظور پاسداشت و گرامی داشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی و دانشمند هسته ای کشور  شهید محسن فخری زاده  و همچنین کادر درمان و علوم پزشکی به عنوان مدافعان سلامت یک جایزه تحت  عنوان ایثار و شهادت به یکی از آثار رسیده به دبیرخانه با موضوع فوق اهدا خواهد شد.

توجه به موضوع شهر و مدیریت شهری در جهان

مدیرعامل موسسه تصویر شهر  همچنین تاکید نمود:  به منظور گسترش روابط کشورهای جهان به ویژه جهان اسلام و رسیدن به یک الگوی مناسب با طراحی یک جایزه جدید به بهترین اثر با موضوع شهر و یا مدیریت شهری تعلق خواهد گرفت.

وی در معرفی بخش تازه ای که به جشنواره اضافه شده نیز افزود: جشنواره فیلم شهر برای نخستین بار در جهت ارتقاء سطح کیفی تبلیغات و اطلاع رسانی شهری؛  هویت بخشی و انسجام در فضای شهری ، ترغیب و تشویق هنرمندان به تولید آثار فاخر و ماندگار؛ شناسایی و معرفی برترین آفرینش های هنری شهری  اقدام به برگزاری مسابقه در بخش های گرافیک (بیلبورد؛ تبلیغات محیطی متحرک مانند وسایل نقلیه عمومی؛ دیجیتال؛ ترانزیتی و عرشه پل) ، المان های شهری (تندیس ، سردیس و مجسمه) ، عکس و پوستر، نقاشی محیطی ( نقاشی روی سطح؛ دیوار؛ کاشیکاری، سرامیک و دیوار نویسی) و تیزر شهری در دو محور زیبایشناسی بصری و اطلاع رسانی  با موضوع آزاد (فرهنگی؛ تجاری و …..)  می نماید.

در این بخش نیز ۵ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین آثار در بخش های گرافیک محیطی،  المان شهری ، عکس و پوستر، نقاشی محیطی و تیزر شهری اهدا خواهد شد.

به منظور گستردگی برگزاری جشنواره و عدالت فرهنگی بخشهایی از جشنواره در پردیس های سه گانه موسسه تصویر شهر به نمایش در خواهد آمد.

دبیر جشنواره در ادامه افزود چون یکی از اهداف و ماموریت های موسسه افزایش عدالت فرهنگی در سطح شهر تهران است لذا امیدواریم امکان برگزاری بخشهایی از جشنواره را به طور همزمان در پردیس های رازی؛ راگا و تماشا و حتی فرهنگسراهای سطح شهر که امکان نمایش آثار را داشته باشند فراهم نماییم. البته در زمینه پوشش فرهنگسراها با اعلام آمادگی مدیران محترم این مراکز ، موسسه فیلمها را تامین و امکانات و زیرساخت نمایش برعهده مدیران محترم فرهنگسراها خواهد بود.

توجه به زیرساخت‌های اجرایی جشنواره

اکبرشاهی در پایان با ذکر این نکته که علاوه بر سیاست های فرهنگی جشنواره در این دوره با تغییرات اجرایی نیز روبه رو خواهیم بود گفت: به منظور صرفه جویی در رفت و آمدها و تردد فیلمسازان کشور و همچنین سرعت و سهولت در انتخاب و داوری اثار برای نخستین بار سایت جشنواره علاوه بر امکان ثبت نام الکترونیکی امکان بارگذاری کلیه آثار و در کلیه بخشها فراهم شده و علاقه مندان می توانند به راحتی آثار خود را بازگذاری نمایند گفت: امید است جشنواره بین الملی فیلم شهر با تغییرات کمی و کیفی خود به عنوان یک جشنواره ای استاندارد  بین المللی معرفی گردد.

مژگان زرگر با تاکید بر ارسال تیزر تصویری و رادیویی فراخوان برای تمامی مدیران محترم شبکه های رادیویی و تلویزیونی  و همچنین ارسال ۱۰۰۰ نسخه فراخوان به شکل فیزیکی برای مدیران مراکز مختلف سینمایی و فرهنگی سراسر کشور و بیش از ۲۰۰۰ فراخوان از طریق شبکه های اجتماعی و … ابراز امیدواری کرد با حمایت مدیران محترم و همکاران رسانه و خبر بتوان اطلاع رسانی مناسب و درخوری برای برگزاری این دوره از جشنواره ترتیب داد.

در پایان این نشست مجید اکبرشاهی دبیر هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر و مدیرعامل موسسه تصویر شهر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار