رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

فیلم سینمایی «جانوران شگفت انگیز: اسرار دامبلدور» شکست سختی در گیشه‌ آمریکای شمالی خورد. دورویی هالیوود در سیاست سانسور توام با ایدئولوژی چپگرایی، فرمولی است که به غیر از فقط و فقط یک استثنا (انتقام جویان: آخر بازی Avengers: endgame ) ، در چند سال اخیر با واکنش تند آحاد مخاطبان روبرو شده است. کافیست […]

فیلم سینمایی «جانوران شگفت انگیز: اسرار دامبلدور» شکست سختی در گیشه‌ آمریکای شمالی خورد.

دورویی هالیوود در سیاست سانسور توام با ایدئولوژی چپگرایی، فرمولی است که به غیر از فقط و فقط یک استثنا (انتقام جویان: آخر بازی Avengers: endgame ) ، در چند سال اخیر با واکنش تند آحاد مخاطبان روبرو شده است. کافیست نگاهی به گیشه فاجعانه فیلم های با محوریت لیبرالیسم بیاندازیم و پی به هزینه گزافی که استودیوهای هالیوود برای پیشبرد اهداف سیاسی شان می پردازند، ببریم. برای نمونه به مطالبی که درباره فیلمهای «داستان وست ساید» (The west side story) ، «۳۵۵» ، «جاودانگان» (Eternals) نوشته ایم، مراجعه کنید.

«جانوران شگفت انگیز: اسرار دامبلدور» (Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore) با فروش ۴۳ میلیون دلاری، بدترین شروع گیشه برای یک فیلم هری پاتری است. سؤال اینجاست که چرا مدیران هالیوود باید به یک مجموعه کودک و نوجوان که رو به افول بود، المان‌های همجنس بازی اضافه کنند؟

«جانوران شگفت انگیز و کجا آنها را پیدا کنیم» (Fantastic Beasts and Where to Find Them) با فروش ۷۴ میلیون دلار در اولین آخر هفته در سال ۲۰۱۶ خوب شروع کرد. این اثر در نهایت ۲۳۴ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت. «جانوران شگفت انگیز: جنایات گریندلوالد» (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald) با فروش ۶۲ میلیون دلار در اولین آخر هفته در سال ۲۰۱۸ باز به نسبت بد نبود. این فیلم در نهایت ۱۶۰ میلیون دلار در گیشه‌های آمریکای شمالی فروخت.

اما فیلم سوم از این مجموعه ممکن است حتی ۱۰۰ میلیون دلار هم نفروشد. اگرچه فیلم دوم نیز فروش درخشانی نداشت اما حواشی پیرامون جانی دپ نیز بی تاثیر نبوده است.

پیش‌تر قرار بود که «جانوران شگفت انگیز» یک مجموعه ۵ قسمتی باشد، اما با فاجعه ای که در گیشه رخ داد، وارنر باید تصمیم جدیدی برای جلو بردن پروژه اتخاذ کند. با توجه به ادغام وارنر و دیسکاوری، این خبر خوبی برای کمپانی جدید نیست. البته دیوید زسلو مدیر فعلی وارنر می‌تواند سیاست غلط سرمایه گذاری در چنین مجموعه ای را بر گردن رژیم قبلی بیندازد. صحبت‌ها نشان از آن دارد که وارنر فقط ۲۰۰ میلیون دلار هزینه ساخت قسمت سوم کرده است؛ به این عدد باید هزینه تبلیغات در حدود ۱۵۰ میلیون دلار را نیز افزود که نوید آینده‌ای تاریک را برای این مجموعه می‌دهد. این اثر باید بیش از ۷۰۰ میلیون دلار فروش جهانی داشته باشد تا ضرر ندهد. کمپانی وارنر می‌پنداشت که «جنگ‌های ستاره‌ای» خودشان را در «هری پاتر» پیدا کرده‌اند البته اوضاع «جنگ‌های ستاره‌ای» با سیاست‌های فعلی دیزنی نیز خوب نیست. اکنون وارنر هیچ برنامه مشخصی برای نجات این مجموعه ندارد. سال پیش صحبت از ساخت سریالی بر اساس کاراکتر هری پاتر بود که راه به جایی نبرد. اگر وارنر و جی کی رولینگ نویسنده این رمان‌ها به شکست دو فیلم قبلی «جانوران شگفت انگیز» پی نبردند، الآن کاملاً برای آنان واضح است که طرفداران هری پاتر علاقه ای به دیدن «جانوران شگفت انگیز» ندارند.

از منظر وبسایت ددلاین تنها نکته مثبت درباره «جانوران شگفت انگیز: اسرار دامبلدور» استقبال زنان از این اثر بوده است. زنان بیشترین مخاطب فیلم بوده و بیشترین رضایت از فیلم را داشته اند. البته نکته ای که ددلاین به آن اشاره نداشت این است که شاید دلیل اصلی نفروختن این فیلم، راندن مردها از سالن‌ها سینماست.

«سونیک و جوجه تیغی» تنها پس از ۱۰ روز اکران توانسته است که ۱۲۰ میلیون دلار بفروشد. شایان ذکر است که بیش از ۶۰ درصد مخاطبان این فیلم را مردان تشکیل می‌دهد. عددی که اگر هالیوود چپگرا برایش مهم بود، می‌توانست به راحتی بفهمد که عناد با مردان برای بیزنس خوب نیست.

دورویی هالیوود درباره پیاده کردن سیاست‌های چپ‌گرایی
وارنر بروس راز همجنس باز بودن دامبلدور را به درخواست دولتمردان چینی، از مردم چین پنهان کرد.

یکماهی می‌شود که لیبرال‌ها معرکه ای درباره لایحه «حقوق والدین در تحصیل فرزندان» ایالت فلوریدا (ممنوعیت تدریس انحرافات جنسی و مفاهیم دگرباشی به کودکان زیر هشت سال) به پا کرده اند. والت دیزنی بزرگ‌ترین کمپانی سرگرمی در دنیا به همراه وارنر و چند کمپانی هالیوودی دیگر، از روز اول با این قانون مشکل داشتند. این کمپانی‌ها که خود را به گروگان خودخواسته سیاست‌های چپگرایی درآورده اند، علی رغم استقبال اکثر مردم آمریکا از این قانون، متحدا تصمیم گرفتند که نه تنها با این لایحه در فلوریدا بلکه با لایحه‌های مشابه در ایالات دیگر نیز مبارزه کنند. اما قضیه در کشور چین متفاوت است. کمپانی‌های هالیوودی حاضرند که در آمریکا متقبل ضرر مالی بشوند ولی صرفاً برای بازار چین، تن به هر کاری بدهند. «جانوران شگفت انگیز» در سینماهای چین بدون دیالوگ همجنس بازانه میان دامبلدور و گریندلوالد اکران خواهد شد.

بهانه وارنر چنین بود: ما می‌خواهیم که تمام مردم دنیا از این فیلم لذت ببرند؛ برای ما خیلی مهم بود که مخاطبان چینی نیز فرصت دیدن این اثر را پیدا کنند و حذف این چند دیالوگ مهم نبود.

منبع: سوره سینما

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار