رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 28 April

مستند فرهنگ امروز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه با موضوع داستان زندگی علی‌اکبر رفوگران، پدر نوشت‌افزار ایران و بنیان‌گذار کارخانه بیک در کشور از رادیو فرهنگ پخش می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رادیو، « مستند فرهنگ » امروز به پخش بخش اول روایتی از زندگی پر فراز و نشیب «علی […]

مستند فرهنگ امروز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه با موضوع داستان زندگی علی‌اکبر رفوگران، پدر نوشت‌افزار ایران و بنیان‌گذار کارخانه بیک در کشور از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رادیو، « مستند فرهنگ » امروز به پخش بخش اول روایتی از زندگی پر فراز و نشیب «علی اکبر رفوگران»، پدر نوشت افزار ایران و موسس کارخانه خودکار بیک و مداد سوسمار اختصاص دارد.
علی اکبر رفوگران (معروف به تحریریان)کسی است که بیش از نیم قرن از عمر خود را در راه تولید و اشتغال زایی و پیشرفت صنعت نوشت افزار ایران صرف کرده است.
کارآفرینی که یک زندگی بسیار پرفراز و نشیب را قبل و بعد از انقلاب داشته و بعد از آنکه کارخانه‌اش در اوایل دهه ۷۰ دچار مشکل می‌شود، تولید را چند سال بعد از سر می‌گیرد. اساسا کلمه خودکار اصطلاحی است که او؛ خود برای این نوشت‌افزار جدید در دهه ۴۰ انتخاب کرده است. وی به دنبال تولید قلمی افتاد که با جوهر کار کند اما سبک‌تر و ارزان‌تر باشد و نیازی به تعویض مکرر کیسه جوهر نباشد. به همین دلیل این قلم در ایران «خودکار» نامیده شد که نیاز به تعویض جوهر ندارد.

این فکر هم‌زمان شد با زمانی که شرکت بیک در ایران به دنبال نماینده‌‌ای فعال برای فروش شد. رفوگران با پرداخت ۱۰۰ هزار تومان به یک تاجر ایرانی امتیاز واردات و فروش بیک را خرید.

بعد از مدتی رفوگران به فکر تولید خودکار بیک در ایران افتاد. پیشنهاد تاسیس کارخانه بیک را علی‌اکبر رفوگران به پدرش ارائه کرد که با مخالفت جدی پدر مواجه شد.

اما علی‌اکبر برای تحقق ایده‌اش به دیدار صاحب بیک در اروپا رفت و با جلب رضایت پدر قالب بدنه خودکار را از میلان ایتالیا و ماشین تزریق پلاستیک را از نورنبرگ آلمان خریداری کرد و بدنه را برای نصب به آلمان فرستاد و شرکت صنعتی «قلم خودکار» را با مشارکت پدر و برادرش عباس در ایران تاسیس کرد.
کارخانه بیک بعد از ۵۴ سال فعالیت، در بهار ۹۶ از کار افتاد و مالک آن علی اکبر رفوگران به سرودن شعر روی آورد!
گفتنی است ،علی اکبر رفوگران که به عنوان پدر نوشت افزار ایران شناخته می‌شود در سال ۱۳۰۹ به دنیا آمد. او چهارمین فرزند خانواده‌ای مذهبی بود و پدرش از بازاری‌های به نام محسوب می شد. شغل اصلی خانوادگی آن‌ها فروش لوازم التحریر بود. آن‌ها در ابتدا با نام فامیلی «تحریریان» شناخته می‌شدند ولی مدتی بعد نام فامیلی خود را به «رفوگران» تغییر دادند.
برنامه «مستند فرهنگ» را به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر ساعت ۱۵:۳۰ روی موج اف‌ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار